Gå til innhold

Acer Aspire A315-53 (Fedora 31) - finner ikke nettverk SSID


Anbefalte innlegg

Heisann.

Kjøpte meg en billig laptop type Acer Aspire A315-53 som jeg nå har installert Fedora 31 Workstation på.

Det jeg nå sliter med er at i lista over tilgjengelige nettverk, ser jeg alle naboer sine nettverk, men ikke mitt eget - selv om min ruter står mye nærmere og har bedre signal.

Informasjon om nettverket:

  • Alle andre enheter (laptoper, telefoner, nettbrett, etc) finner nettverket uten problemer
  • Nettverket er ikke skjult
  • Wireless mode : 11B/G/N Mixed mode. 20/40MHz
  • WPA Mode = Auto (WPA-PSK or WPA2-PSK)
  • Pre-Authentication = ikke aktivert
  • MAC Filtering Mode : Allow all

Informasjon om ruteren:

Vendor identification 	Hitron Technologies
Model Name 	CDE-30364
DOCSIS mode 	DOCSIS 3.0

Har også prøvd å reboote ruteren, uten at dette hadde noen effekt.

Har ikke testet nettverket vha Windows (opprinnelig innhold på disk er overskrevet, men har tatt backup av innholdet mhp evt videresalg hvis jeg skulle kjøpe ny elns).

 

Oppdatering / Edit

Har søkt litt rundt på nettet for en mulig løsning, og kom over denne tråden <link>: Da ser det ut til at det er broadcom-driveren (closed source) som er problemet, da flere andre (ref. treff ved googling på fedora + wifi) rapporterer om tilkoblingsproblematikk.

Prøvde å kjøre kommandoen "sudo dnf install \*-firmware", men det ser ut å medføre masseinstallasjon av diverse drivere (alle ?) som ikke nødvendigvis er relevant i dette tilfellet. Men - gjort er gjort, og skal prøave å starte maskinen på nytt og se om det har noe virkning.

edit

Etter omstart av maskinen : null virkning. Kan fremdeles se "alle andre" nettverk, og listen "lever" etterhvert som signalstyrken endres på alle andre nettverk. Har nå nettverk ved å kjøre kablet.

 

Edit 2 / Oppkoblet via Get2 boksen

Da har jeg testet enda et mulig tiltak (ref. linken i forrige edit) i håp om å få koblet til den trådløse ruteren:

$ sudo dnf copr enable dcaratti/wpa_supplicant
$ sudo dnf upgrade

For deretter å restarte igjen. Men fremdeles uten virkning, får alle andre nettverk opp i lista, bortsett fra hjemmeruteren :wallbash:

 

Og så kommer det merkelige. Har en Get2-boks som også fungerer som wifi ruter. Denne kommer opp i lista over nettverk og jeg får koblet til uten noe som helst problem (er på dette nettet nå).

Som en midlertidig løsning fungerer jo dette, evt å ha en nettverkskabel liggende over gulvet - men er jo ikke den foretrukne løsninga.

Endret av geir__hk
opdatering
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det 2,4GHz-nett den ikke finner? Det er ikke bare at du kun ser nett med kanal 1-11, mens det du ikke ser benytter 13? 

Har opplevd wifi-kort under Windows som har vært påvirket av regionale innstillinger. Hvis regionale innstilling for systemet har vært USA, har maskinen kun sett nettverk i området 1-11 på 2,4 GHz. Problemet oppstår vel også hvis man har channel bonding - ref. at det står 20/40 MHz i den info. Da kan det være at høyere frekvenser er i bruk selv om det i utgangspuntet står at kanal 11 brukes. InSSIDer o.l. under Windows gir vel i hvert fall tydelig info om dette.

nmcli eller wavemon gir deg en utlisting av trådløsnett med litt detaljer om kanal. Sjekk evt. fra en annen enhet - f.eks. en smarttelefon med et wifi-analysator-program, hvilken kanal ruteren din er satt opp på.

Evt. prøv å sette manuell kanal på ruteren - f.eks. 1 eller 6.

Lenke til kommentar

Takker. På den maskinen jeg sitter på nå (den jeg klarer å få kontakt med ruteren) :

sudo iw reg get
[sudo] password for geir:
global
country DE: DFS-ETSI
    (2400 - 2483 @ 40), (N/A, 20), (N/A)
    (5150 - 5250 @ 80), (N/A, 20), (N/A), NO-OUTDOOR, AUTO-BW
    (5250 - 5350 @ 80), (N/A, 20), (0 ms), NO-OUTDOOR, DFS, AUTO-BW
    (5470 - 5725 @ 160), (N/A, 26), (0 ms), DFS
    (5725 - 5875 @ 80), (N/A, 13), (N/A)
    (57000 - 66000 @ 2160), (N/A, 40), (N/A)

 

[EDT]

Og tilsvarende for Acer-maskinen (er tilkoblet Get2-boksen)

$ sudo iw reg get
[sudo] password for geir:  
global
country US: DFS-FCC
    (2402 - 2472 @ 40), (N/A, 30), (N/A)
    (5170 - 5250 @ 80), (N/A, 23), (N/A), AUTO-BW
    (5250 - 5330 @ 80), (N/A, 23), (0 ms), DFS, AUTO-BW
    (5490 - 5730 @ 160), (N/A, 23), (0 ms), DFS
    (5735 - 5835 @ 80), (N/A, 30), (N/A)
    (57240 - 71000 @ 2160), (N/A, 40), (N/A)


 

 

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Her brukes kanal 13 på nettet, og da kan det være at det er regionale innstillinger på PC-en som gjør at nettet ikke kan brukes. Evt. drivere som begrenset til 1-11, som er det som bl.a. brukes i USA.

Quickfix kan være å sette en annen kanal, selv om kanal 13 her egentlig ser ut til å være "riktig valgt" av ruterens automatikk. Evt. finne ut noe mer om nettverkskorrtdriveren, og om det her er noe konfigurasjon som kan gjøres i Linux som lar deg bruke kanal 13 på denne pc-en. Evt. regionale innstillinger valgt i Linux her som kan påvirke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hm, dersom jeg endrer ruterens kanal fra 13 til 11 så risikerer jeg vel at andre maskiner som er tilkoblet på samme ruter slutter å fungere mot ruteren ?

Har gjort følgende tiltak (alle med påfølgende reboot) på Acer-maskinen, uten at dette førte frem

  • sudo iw reg set NO
  • Språk og regionale innstillinger i Fedora satt til norsk.
  • sudo iw reg set DE

Har forsøkt å søke meg frem til noe svar på nettet, uten å finne noe løsning. Men det jeg har funnet ut er at driveren til wifi-kortet er closed-source.

Lenke til kommentar

Nei, alle støtter de lavere kanalene. Det er kanaler over 11 som er problemet. I Europa er det mulighet for å bruke 1-13, mens i USA er bare 1-11 tillatt. Derfor er det slik for en del PC-er at hvis regionale innstillinger er satt til USA, så slutter wifi-kortet å støtte kanaler over 11.

Dette er ikke et ukjent problem for f.eks. turister som skal bruke trådløse nett i europa. 

Ut i fra output over, er det jo også noe som tyder på at channelbonding er i bruk. Da benyttes flere kanaler enn "hovedkanalen".

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Liten oppdatering.

I løpet av juleferien dro jeg med meg maskinen til 3 andre steder med trådløst nett, og på samtlige nett så fungerte nettverkskortet på denne maskinen helt utmerket.

Men når jeg tenker meg om, så er jo ruteren relativ gammel - tenker den ble montert i 2014 eller senest 2015.

Og i tillegg når jeg tenker meg om:
- Ruteren har tidligere vært gjenstand for maskiner som ikke klarer å koble seg på, fortrinnsvis har dette vært begrenset til eldre maskinvare (2006 og tidligere).

Så etter litt tenking så tenker jeg at det ikke er laptoppen som er fellesnevneren her, men heller det at ruteren ikke kommuniserer med visse nettverkskort.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Har du prøvd å kjøre nettet på noe annet enn kanal 13? F.eks. prøve å sette kanal 1 eller 6. Som sagt, hvis det er noe med regionale innstillinger på pc-en som gjør at kun kanal 1 til 11 er støttet, kan det forklare problemet.

Har allerede testet dette (post #) uten at det førte frem.

Har ikke kjennskap til andre innstillinger som kan gjøre noe fra eller til, men om noen har konkrete forslag så tester jeg gjerne ut.

Lenke til kommentar
9 hours ago, geir__hk said:

Har allerede testet dette (post #) uten at det førte frem.

Har ikke kjennskap til andre innstillinger som kan gjøre noe fra eller til, men om noen har konkrete forslag så tester jeg gjerne ut.

Hm. Jeg leser bare at du har prøvd å endre regionale innstillinger på PC-en, ikke at du har vært inne i config-gui på ruteren og satt en annen kanal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, NULL said:

Hm. Jeg leser bare at du har prøvd å endre regionale innstillinger på PC-en, ikke at du har vært inne i config-gui på ruteren og satt en annen kanal.

Hm, Nei det har jeg faktisk ikke testa.

Fant iallefall menyen for dette, Oppdaterer tråden når jeg vet utfallet (sitter på en annen maskine med TP-kabel nå).

 

Screenshot 2020-01-07 15-41-39.png

 

[EDIT]

Da har jeg lagret endringen i ruter og flyttet meg over til Acer-laptoppen.

Resultat : Maskinen fant nettverket med en gang, og har koblet meg på nå.

Da bøyer jeg meg og takker for hjelpen ?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...