Gå til innhold

Reparasjon av Garmin-klokke


Normix

Anbefalte innlegg

Jeg eier en aktivitetsklokke merke Garmin Fenix Chronos titan. Klokka er kjøpt januar 2017 for kr 13899. Klokka er beskrevet av Garmin som en elegant GPS-klokke i urnakerkvalitet. Her er link til produktet.

Garmin Fenix Chronos

Jeg ga beskjed til Garmin 27. november at knappene ikke lenger fungerer slik de skal. Jeg fikk beskjed fra Garmin om å sende inn klokka. Jeg betalte for frakt. 

Etter noen dager får jeg beskjed om at ny klokke er på vei til meg. Det er derimot en helt annen modell. Modellen er svart, og bærer ikke preg av å være elegant. Klokka er priset til kr 12299. Her er link til produktet.

Garmin Fenix 5X plus titan

Jeg ga uttrykk for å være sterkt uenig i å motta en slik klokke i erstatning. Erstatningsklokka er en nyere modell, og har noen forbedringer, er litt billigere, men er først og fremst ikke en elegant klokke. Garmin var uenig, og mente klokka er en god erstatning. Jeg har foreslått å betale mellomlegg til en dyrere utgave som jeg kan akseptere å bruke. Garmin har ikke svart på det forslaget, og anser nok saken som ferdig.

Nå sitter jeg med en klokke jeg absolutt ikke vil bruke, og føler meg svært dårlig behandlet. 

Jeg har sendt saken til Forbrukerrådet, og venter spent på svar derfra. Behandlingstid kan nok være bortimot 8 uker.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har helt klart en god sak. Klokkene er ikke veldig lik. 

 

Du har rett på retting eller omlevering av tilsvarende klokke. Om det ikke finnes (eller selger nekter), så kan du heve kjøpet, få pengene tilbake, og så bruke dekningskjøp for å kjøpe ny tilsvarende klokke. Mellomlegget skal betales av den du reklamerte mot. 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
On 12/8/2019 at 10:36 AM, Normix said:

Jeg betalte for frakt. 

Dette kan du kreve å få tilbakebetalt siden forsendelsen er en del av avhjelpen som selger skal tilby og avhjelp av mangel skal skje uten kostnad. 

 

On 12/8/2019 at 10:36 AM, Normix said:

Etter noen dager får jeg beskjed om at ny klokke er på vei til meg.

I utgangspunktet skal de levere den samme klokken, siden avtaler skal holdes slik de er inngått. 

Det holder forøvrig å levere "tilsvarende vare". Hva som utgjør en "tilsvarende vare" må tolkes konkret. Kjerneegenskapene kan ikke være forskjellig. Utseende på en klokke er som regel veldig viktig for kjøperen og må kunne anses som en kjerneegenskap. Garmin kan altså ikke levere den andre klokken. Dette vil ikke være levering av "tilsvarende vare".

Hvis den opprinnelige klokken (Garmin Fenix Chronos titan) eksisterer på markedet, så må Garmin tilby deg denne klokken, så lenge kostnaden ikke vil være "urimelig". De trenger ikke selv å ha denne i lager, det er tilstrekkelig at de kan skaffe den fra noen andre. 

Hvis klokken ikke lenger eksisterer er omlevering "umulig" med mindre det finnes en klokke som ser mer eller mindre lik ut og har så og si de samme egenskapene. Er omlevering umulig kan du heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Da har Garmin kontaktet meg, og tilbyr en Garmin Marq Adventurer som erstatningsklokke. Den koster kr 18499, og jeg betaler mellomlegg på kr 2920. 

Alt i alt en løsning jeg er sånn tålelig fornøyd med. Mest av alt ville jeg nok hatt lik klokke som jeg leverte inn, men den er gått ut av produksjon. Den nye klokka er også flott, og har noen flere funksjoner. I tillegg var jeg ikke forberedt på å legge ut nesten kr 3000 ekstra denne måneden. 

Fortsatt forundret over Garmin sin måte å behandle kunder på.

Takk skal dere ha for å ha tatt dere tid til å svare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...