Gå til innhold

Trådløs Wi-Fi i et gammel tømmerhus


Anbefalte innlegg

Hei,

I julegave har jeg tenkt å fikse trådløs dekning i hele huset til mine foreldre, som kun har hatt en ustabilt er grunnet en gammel ruter (tror det er en modemruter som fulgte med abonnementet). 

Har jeg forstått det riktig at et mesh-nettverk er tingen? I så fall, hvilket bør jeg kjøpe? De har ikke fiber, og det er ikke voldsomme hastigheter, men det kan komme raskt fiber der etterhvert, så det er fint om enhetene støtter det. Det er snakk om to etasjer, men det er tilgang på kablet nett i begge etasjer gjennom en kabel lagt opp fra ruteren i første til andre.

Det bør ikke være alt for avansert, og ikke gjøre så mye ut av seg interiøret.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg satt opp 3-enheters TP-Link Deco M4 både hos meg selv og foreldrene, altså eneboliger på drøyt 200 kvm BRA, og er veldig fornøyd med resultatet.

Men, Deco M4 er ikke akkurat usynlige, og det visst veldig mye bra mesh der ute, så kanskje du heller bør velge noe annet enn det jeg er fornøyd med. Kanskje Deco M5 er mer din gate?

Lenke til kommentar

Du sier de ikke har fiber. Har de ADSL? HFC? Fra hvem? Hvis HFC - har de også TV via dette?

Mesh gjør fjerne nytten. Her er det sikkert snakk om ganske begrensede behov rent båndbreddemessig. Og trolig vil da en ganske enkel og rimelig mesh-pakke gjøre jobben. Litt avhengig av aksess man har og enkelte andre ting, kan være en fordel om mesh-løsningen støtter bromodus - noe f.eks. ikke Google WiFi gjør, og dermed kan skape litt problemer i noen tilfeller når man er avhengig av å bruke nettleverandørens ruter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...