Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykose, operasjon.


Gjest e5e37...9ce

Anbefalte innlegg

Gjest e5e37...9ce

Hei.

Skal fylle ut skjema til operasjonsavdeling på Ullevål. De ber om å opplyse om alvorlig psykiatrisk sykdom. Jeg hadde en kortvarig psykose som de mener skyldes økt følsomhet for stress/lavere psykoseterskel pga asperger (forsto ikke helt). Synes dere at jeg må fortelle om dette? Er litt usikker på om det går innunder alvorlig psykiatrisk sykdom.

Skal bare til et lite inngrep og skal spørre om det kan gjøres uten narkose.

Anonymous poster hash: e5e37...9ce

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke hva hva slags inngrep det er snakk om så det er vanskelig å si noe om det du skal gjøre kan gjøres uten narkose, men generelt er det fornuftig å opplyse om både psykose og asperger, og ja, psykose (inklusiv en kortvarig psykose som du hadde) regnes som alvorlig psykiatrisk lidelse

Lenke til kommentar
Gjest e5e37...9ce

Hei, ja beklager. De har egentlig satt meg opp til kort narkose, men skal spørre om jeg kan gjøre det uten. De skal egentlig bare tømme en cyste i skjeden som jeg tidligere har fått tømt uten noen form for lindring og de har mulighet til å gi meg IV smertestillende, beroligende, lokalbedøvelse og mye annet så føler personlig at det er litt unødvendig med full narkose. De har nok bare satt meg opp til det fordi det er enklest for dem og de mente at det ble mindre stress for meg (det blir det ikke da jeg har tette øvre luftveier, faren min har samme plager og sluttet å puste under narkose og jeg gruer meg derfor veldig til narkosen).

Anonymous poster hash: e5e37...9ce

Lenke til kommentar
Gjest e5e37...9ce

Har nå funnet ut av at det med alvorlige psykiske sykdommer siktes til bipolar lidelse, schizoaffektiv lidelse og schizofreni lidelse. Akutt psykose regnes som en tilstand og ikke en egen sykdom, derfor så går det heller ikke under kategorien alvorlig psykisk sykdom, men takk for forsøket.

Anonymous poster hash: e5e37...9ce

Lenke til kommentar

Vel, det regnes faktisk som alvorlig psykiatrisk tilstand, uansett hva du har funnet ut og uansett hva du mener. Du bør uansett fortelle om det før operasjonen din uavhengig av hva det kategoriseres som, spesielt siden du tidligere har reagert på stress med psykose.Da kjenner de lettere igjen og kan gi deg adekvat behandling.  En operasjon er stressende for kroppen, og du skriver også at du er redd for å være under anestesi, som jo kan føre til stress. Hvis du vil kan jeg linke til deg innlegget mitt her på forumet om narkose/anestesi, hvor det står mer om hvordan dette foregår, slik at du kanskje føler deg mer trygg på operasjonen. 

Jeg mener selvfølgelig tilstand, da psykoser som regel er symptom på en underliggende sykdom eller forbigående tilstand. 

Endret av Røsslyngen
Lenke til kommentar

Burde det ikke gå an å gjøre det som trådstarter ber om. Kanskje noe muskelavslappende og noe beroligende type medisin i tillegg til epidural eller hva som må til som lokalbedøvelse?

Narkose gir også en unødvendig risiko for dødsfall, som jo fint kan unngås om sykehus spiller på lag. Men, selvsagt så vet jo legene best hvor smertefullt det evt. kan tenkes å bli med inngrepet.

Du trådstarter, du kommer uansett ikke unna en dialog med sykehuset, så da er det jo bare å spør dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Burde det ikke gå an å gjøre det som trådstarter ber om. Kanskje noe muskelavslappende og noe beroligende type medisin i tillegg til epidural eller hva som må til som lokalbedøvelse?

Narkose gir også en unødvendig risiko for dødsfall, som jo fint kan unngås om sykehus spiller på lag. Men, selvsagt så vet jo legene best hvor smertefullt det evt. kan tenkes å bli med inngrepet.

Du trådstarter, du kommer uansett ikke unna en dialog med sykehuset, så da er det jo bare å spør dem.

Muskelavslappende kan gi vansker med å puste, og trådstarter skriver ovenfor at hun har problemer med luftveiene, så veldig, veldig viktig du sier ifra om dette, trådstarter.

Det er veldig få som dør av narkose, og narkose gjør det også enklere å utføre prosedyrene da personen slapper av i musklene osv. Den risikoen som er knyttet til narkose går stort sett på å ikke tåle narkosemidlene, og det skjer sjelden, og i tillegg er de godt trente på slike situasjoner. 

Uansett, det beste svaret for akkurat din situasjon, får du fra den spesifikke avdelingen du skal til, trådstarter :) 

Lenke til kommentar

Bøyer meg for dine kunnskaper om at muskelavslappende kan gi pustevansker. Var kun et spørsmål mer av nysgjerrighet. Jeg har ingen kunnskap om det. Jeg tenker mer på om sykehus ønsker å unngå den ressursbruken med at pasient skal klare å gå igjen etter epidural (hvis det er riktig gjetting om type lokalbedøvelse). At valgt type narkose får pasienten raskere ut av sykehus, og mindre sykepleieroppfølging etterpå er nødvendig? Tenker bare høyt. Kan hende ingenting av det jeg sier er riktig. Men, tenker på ting som økonomiske besparelser med å gå for narkose, kan det være riktig tanke?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...