Gå til innhold

Steam OS hvorfor blir det aldri noe av?


LMH1

Anbefalte innlegg

Må si SteamOS har fordeler som kunne gjort konkuransen bedre mot xbox\sony og nitendo.

Men hvorfor blir det aldri noe av? For på maskinvare siden så er det bedre en lukket system som gjør deg vanskelig å oppgradere cpu\ram eller skjermkort.

Men problemet steam OS er fremdeles i beta, og mangler fremdeles flere drivere og vulcan\DX12.1 og OpenGL 5.1 optimaliseringer.

Så skal vel en del til før det kunne bli et godt alternativ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som aldri blir noe av? Tenker du på at hvorfor det ikke er konkurransedyktig nok?

Det er nok i hovedsak fordi Valve prioriterer Proton som hjelper med å kjøre Windows-baserte spill på Linux og forbedringer til DXVK og lignende rammeverk. Ønsker man SteamOS-utseendet og funksjonene kan man på en hvilken som helst Linux-distro installere brukergrensesnittet til Steam OS.

Men jeg må si at det hadde passet seg med en oppdatering av Steam OS slik at det ikke er så håpløst bak alle andre alternativer. Jeg vil tro at de som laster ned SteamOS i god tro og ender opp med dagens brukeropplevelse fort kan gi opp hele forsøket siden det er så utdatert per nå. Ikke minst for å kanskje avlede noen potensielle Stadia-kunder og alle andre alternativer som dukker opp som paddehatter i disse dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det er nok i hovedsak fordi Valve prioriterer Proton som hjelper med å kjøre Windows-baserte spill på Linux og forbedringer til DXVK og lignende rammeverk. Ønsker man SteamOS-utseendet og funksjonene kan man på en hvilken som helst Linux-distro installere brukergrensesnittet til Steam OS.

Men også dette er nok langt bak med tanke på support og problemet er vel også støtten i linux er mangelfull i sammenligning til windows, ettersom steam har fjernet linux platformen gjør det ikke saken bedre, da alle spillene vises for alle operativsystemene.

Sitat

Men jeg må si at det hadde passet seg med en oppdatering av Steam OS slik at det ikke er så håpløst bak alle andre alternativer. Jeg vil tro at de som laster ned SteamOS i god tro og ender opp med dagens brukeropplevelse fort kan gi opp hele forsøket siden det er så utdatert per nå. Ikke minst for å kanskje avlede noen potensielle Stadia-kunder og alle andre alternativer som dukker opp som paddehatter i disse dager.

Jeg tror med GTX 1080 TI eller SLI eller litt avansert oppsett er windows 10 eller ubuntu 19.10 langt bedre alternativ.

 

Lenke til kommentar

Så lenge basisen er åpen programvare så er det foreløpig slik at brukerstøtten er mer fraværende ja. Ubuntu 19.10 er som du er inne på et mye bedre alternativ per nå, absolutt. De som skulle ønske å prøve SteamOS kan heller legge inn Valve sitt skall på toppen av Ubuntu. Hadde markedsandelen til MacOS og Linux vært høyere så ville også viljen for å utvikle og støtte disse plattformene vært mer til stede. Jeg er forsiktig optimistisk i tiden fremover siden jeg selv spiller på MacOS i blant, så får vi se hva som skjer.

 

Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (12 timer siden):

.Hadde markedsandelen til MacOS og Linux vært høyere så ville også viljen for å utvikle og støtte disse plattformene vært mer til stede.

Ganske tåpelig sagt fordi folk går for det som funger greit uten for mye kludder. Linux og mac er generieltsett få spill som funger i motsettning til windows 10 og eldre. Nå har både Mac og snart linux gjort det tåpelig valget å droppe 32 bits støtte, så i fremtiden vil det nok bli langt flere spill og programmer som ikke vil støttes. Windows 10 har foreløpig ikke planer å fjerne 32 bits støtten.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg testet det, men Steam OS ble vel først og fremst laget for å være OS for Valves (dedikerte) spillmaskiner? Så at det fungerer på "desktop"/"vanlige pc'er" innebærer ikke  nødvendigvis at det er den tiltenkte hovedbruken.

Og det er litt det samme med spill. Et spill er også oftest tiltenkt brukt på en plattform, og da typisk Windows (og har med markedsandeler å gjøre). Dette gjelder de fleste såkalte "AAA"-spill. Så at det da ikke uten videre (eller kanskje ikke i hele tatt) fungerer på Linux og/eller Mac bør egentlig ikke være noen overraskelse. Det blir nesten litt som å skulle (prøve å) få en diesel-bil til å gå på bensin (eller omvendt) ved å "installere en dings" i motoren. Kanskje hadde det (delvis) fungert med noen motorer, mens andre ville ikke i hele tatt. (Kom ikke på en bedre analogi i farta).

Men det betyr ikke nødvendigvis at Linux er dårligere for spilling, spesielt ikke de senere årene. Jeg har spill som er laget for Linux og de fungerer helt fint. Jeg bare starter Steam, finner spillet og trykker "play". For det har etterhvert også kommet spill med støtte for alle tre plattformene (noen også fra dag én; f.eks. Civilization 6 hvis jeg ikke husker feil).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 24.11.2019 den 20.15):

..., ettersom steam har fjernet linux platformen gjør det ikke saken bedre, da alle spillene vises for alle operativsystemene.

Hvis du klikker på Linux symbolet i Library lister den kun de spillene som er støttet i Linux. Eller kanskje det ikke var det du mente?

Lenke til kommentar
HawP skrev (9 timer siden):

Og det er litt det samme med spill. Et spill er også oftest tiltenkt brukt på en plattform, og da typisk Windows (og har med markedsandeler å gjøre). Dette gjelder de fleste såkalte "AAA"-spill. Så at det da ikke uten videre (eller kanskje ikke i hele tatt) fungerer på Linux og/eller Mac bør egentlig ikke være noen overraskelse. Det blir nesten litt som å skulle (prøve å) få en diesel-bil til å gå på bensin (eller omvendt) ved å "installere en dings" i motoren. Kanskje hadde det (delvis) fungert med noen motorer, mens andre ville ikke i hele tatt. (Kom ikke på en bedre analogi i farta).

Men problemet er både med windows 10\Linux\Mac generielt er mange spill som er utdaterte, steam har ikke laget patch for alle spill som funger for windows 10 eller Mac OSX eller linux i heletatt. Er enig skal man først lage emolator burde de gå gradvis med et spill om gangen og legge til i steam med forskjellig farge skrift, så ved man får man rød er spillet dårlig. Størst problemet med linux er det en del wine bibloteker som må installeres og dx patch etc ikke for nybegynnere.

Se på Crysis warhead,  og eldre, kunne sikkert laget en lengere liste men ser ikke noe poeng i det.

Det er vist laget en 64 bits versjon men selv den funger dårlig med SLI og litt kraftigere maskinvare.

På mac https://support.apple.com/en-us/HT208436 f

På mac OSX får jeg ikke war pinball, Nova 2 near orbit Vanguard allicance

Modern combat: Domination

Asphalt 6 adrenaline

Prøvd å kontakte produsent men er lite svar å få der. Så tror det handler om kostnader og ikke populæritet.

For spill blir upopulære når de ikke virker eller får mye bugs. Godt mulig produsentene ikke gidder å koste på gamle spill før det er gått flere år.

Sitat

Hvis du klikker på Linux symbolet i Library lister den kun de spillene som er støttet i Linux. Eller kanskje det ikke var det du mente?

Sliter å finne det du mener, før var det slik man kunne velge platfrom MAC\Linux\windows men det har blitt tatt bort.

 

For jeg tror steamos handler om kostnader, at Steam har ikke budsjett å prioritere alt i tillegg til operativsystem.

Så de prioriter kun steam programvaren for linux\mac og windows, men fremdeles er det en del prioriteringer som gjør det vanskelig for brukerne å vite hva man kjøper. For det kan jo komme oppdateringer når som helst.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...