Gå til innhold

Beregne forskudd på arv over tid


JorgenN

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ute etter en formel eller et tankesett:

- Min bror fikk en sum penger for mange år siden.

- Jeg ønsker nå en tilsvarende sum.

- Personen jeg skal få disse pengene av ber meg finne en formel e.l for å beregne hvor mye jeg skal få, siden det har gått mange år siden den opprinnelige summen.

- Bakgrunnen for å finne en slik utregning er at jeg har to søsken som også vil ha en sum penger på et senere tidspunkt, og vi tenker at det mest ryddige vil være å ha en fast utregning for hvor mye man skal få på det tidspunktet den summen blir utbetalt.

- Dette er strengt tatt ikke å regne som forskudd på arv, men jeg har ikke noe bedre ord for det. Det var i utgangspunktet kapital for boligkjøp for min bror en gang i tiden.

 

Er det noe ut over inflasjon jeg bør ta høyde for? Jeg stanger litt i veggen når jeg googler, da jeg mangler et begrep for dette fenomenet (har jevnt over et labert vokabular når det gjelder økonomi).

 

Setter stor pris på hjelp!

Takk!

 

EDIT: leif

EDIT 2: forskudd på arv

Endret av JorgenN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste blir å bruke konsumprisindeks kalkulator å se hva summen tilsvarer i dagens penger. 

Alternativt dersom han fikk betalt halvparten av en 2-roms leilighet i Oslo sentrum, kan gjerne dette beløpet tilsvare vesentlig høyere sum pr i dag. 

Men det blir mange faktorer som spiller inn til å gi noe kort svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...