Gå til innhold

Svart arbeid + et par spørsmål om utleie


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Heia! 

 

 

 

Ønsker å dobbeltsjekke en mistanke. I dusjen i utleieleiligheten min, er det noe humbug som gjør at mye av vannet flommer over istedenfor å gå ned i avløpet. 

 

Leieboerne har prøvd med avløpsrens uten at det har hjulpet, og mener at en rørlegger burde se på det. De sier de har en kompis som kan fikse dette svart for tusen kroner. For meg er det helt uaktuelt å benytte svart arbeid. Og det er det dette er, ikke sant? Mener å huske noe om at oppdrag opp til tusen kroner er skattefritt(?), men også at dette ikke gjelder hvis det er innenfor samme fag som du vanligvis tjener penger på(?). 

 

Ønsker bare å være helt sikker før jeg avslår det som helt sikkert er et fordelaktig tilbud. 

 

 

Ps; jeg kan ikke så mye om utleie og hva som er lurt å gjøre. Er det noe annet å gjøre her enn å ta tapet med å bestille rørlegger? Dette er helt sikkert ikke leieboernes feil. De har bodd i leiligheten i under fire måneder.

 

Jeg benytter Krogsveen som utleiemegler, vet dere om de enten har noe forsikring på dette inkludert, _eller_ skal ha kvalitetssikra også avløp som en del av overleveringsprotokollen (sånn at de dokumenterer standen leiligheten er i i tilfelle leieboerne ramponerer den)? 

 

Ps2; sendte trådens innhold i kortform til megleren min på torsdag. At han svarer på dette, er noe som er inkludert i det jeg betaler for, sant? Teller på knappene om den oppfølginga de tilbyr er verdt tusen kroner/måneden. Det spiser opp en del av bunnlinja. 

 

På forhånd takk for svar! 

 

 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lei et kamera på ledning med lysdiode som du kan stikke ned i sluket.

 Hvis de har stappet noe nedi der for å prøve å lure penger ut av deg ved å tilby svart jobb, lei inn rørlegger og send dem regninga. Prøv å gjør all dialog skriftlig, ta opp samtalen med lydopptaker på telefon når du er der.

De gadd ikke å fortelle deg hvordan rørleggeren skulle fikse det engang. Bare lureri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :) Pluss er utdelt. 

 

 At de prøver å snyte mer, er faktisk en tanke jeg har gjort meg. Uten at jeg har noen reell grunn til å mistenke det - de virker som reale folk. Men det er tusen lettjente kroner. 

 

Men, ja, uavhengig av om det er svart eller ikke, er det på alle måter kjekt med dokumentasjon. Jeg tenkte mest på det moralske aspektet ved dette, men det er uansett det lure å gjøre. 

 

Har svart på meldinga deres nå, sagt at jeg foretrekker hvitt arbeid og at jeg tar kontakt med en rørlegger som jeg sender over. 

 

For øvrig: tar jeg feil i min antakelse om at dette er noe utleiemegler min burde ha svart på? Sendte han en sms på torsdag kl 12, og den er fortsatt ubesvart. Får egentlig lyst til å si opp hele avtalen. 

 

Edit: siden jeg bor i Harstad, og leiligheten er i Oslo, er det dessverre vanskelig for meg å gjøre noe selv.. 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Har dessverre liten erfaring med utleiemegler. Jeg anbefaler deg å google det grundig, avveie både positive og negative erfaringer, og ta et eget valg. Min erfaring her i livet er at det er stort sett best å vite og finne ut av ting selv og ta egne valg, men søke råd av profesjonelle når man er veldig usikker.

Jeg kan nevne noe som heter advokatvakt, 15 minutters gratis advokat i mange kommuner i landet, 1 dag i uka. Sjekk det ut.

Ett poeng jeg kan nevne er at naboen der jeg bodde sist fikk problemer med toalettet. Da nektet huseier å bidra med hjelp, fordi (enten kontrakten eller loven, husker ikke, du må sjekke hvis relevant) sier at leietager har ansvar frem til første vannlås. Kanskje dette gjelder i dusj også, jeg vet ikke om det er flere vannlåser der.

Jeg tror uansett det var lurt av deg å ringe profesjonell i dette tilfellet, da får du 100% svar på hva som har skjedd. Så får du vurdere hva du gjør når du får svar. Oppdatér gjerne.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...