Gå til innhold

Stagnert på styrkeprogrammet. tips?


fleur

Anbefalte innlegg

Jente 40 år, 60 kilo, trent Stronglift programmet i ca 1 år med noen små opphold. 

Kommer liksom ikke videre, hver gang jeg når 62,5 kilo i knebøy får jeg enten noen vondter og må gå tilbake på vektene, eller at jeg ikke klarer mer og må gå tilbake 10% etter å ha feila 3 ganger på rad. Fortsetter slik fram og tilbake hele tiden. På de andre øvelsene (roing, benk, markløft og benkpress) er ikke problemet vondt, men at jeg kommer til et punkt hvor det stopper opp. Er nå innmarri lei av hele programmet og kunne tenkt meg å prøve noe annet. Er det lurt? i så fall, har dere noen tips?

Iløpet av året har jeg også lest meg mye opp på kosthold og har gått fra et dårlig kosthold med nokså lavkarbo og mye frukt (og litt godis hver dag) til å følge Flexikost sitt opplegg med riktige makroverdier på alle måltider. Spiser nå mye mer enn jeg har gjort tidligere også. 

Har også fått meg et skikkelig mål, og det er å gå ned 2 kilo, og i fettprosent. Når dette er oppnådd tenkte jeg å bygge muskler, dvs. ligge i kalorioverskudd. Nå ligger jeg ca 500 kcal i underskudd daglig. 

Styrkeprogrammet jeg følger er vel et maxstyrkeprogram også, så vet ikke om det er så hensiktsmessig å kjøre nå? Fokuset nå er å vedlikeholde muskelmassen mens jeg går ned i vekt. 

Trener nå 3 styrkeøkter i uka og 1 spinning. Hva tenker dere om denne kombinasjonen? Bør jeg trene mer kondisjon nå som fokuset er på fettforbrenning eller er det ok?

Uansett, så trenger jeg noen tips ang. styrkeprogrammet, da jeg er veldig lei av opplegget. Synes ellers det er et bra program med tanke på at det tar forholdsvis kort tid å gjennomføre hver gang. Jeg må også kunne trene hjemme i kjelleren. Har tilgang til benk, knebøystativ, vekstang og skiver, + hantler. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bytte mer drastisk (ikke bare bytte 8x3, 5x5 sets osv)? Istedet for tre uker med annen knebøystruktur, så tester du tre uker med tung ryggsekk og bratte stigninger i terrenget. 20-30 min i bratt terreng med tung sekk. For min del har såpass drastiske endringer gitt mye mer, både i form av oppbygning men også andre tanker og impulser om trening. 

Lenke til kommentar

Kjør på med volum. Jeg stagnerte på 80 benk. Etter jeg vekslet mellom volum og styrkeløft hver uke klarte jeg å karre meg opp til 100. Heftig volumtrening på 50kg gjorde at jeg fikk til flere reps på 70 og 80 osv. Altså selve tyngden og maksløft var ikke problemet, men musklene ville ikke jobbe. Å klare å gjennomføre slike set ga meg dermed muligheten til å løfte mye tyngre. Volum gir også synligere muskler og "pump" som gjør at man kan få inspirasjon til å fortsette.

Endret av djgudleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...