Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Batteri for å drive LED pære


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å støpe inn en liten led-pære (12V) i epoxy. Planen er å lage en pyntegjenstand av noe slag hvor epoxyen skal lyse opp. Siden dette er en gjenstand som skal stå på et bord eller i en hylle etc. så kunne jeg tenkt meg å drive denne pæren med et batteri. 

Hvilket bateri bør jeg velge til dette og hvor lang levetid vil batteriet som anbefales ha?

Jeg tar derimot andre tips rundt dette også. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå skjønt at å drive en LED stripe med batteri ikke er anbefalt. Batteriet klarer rett og slett ikke å holde en LED stripe i live lenge og det koster hyppig bytte av batterier. 

Men... jeg fant ut at jeg hadde en drøss med gamle strømforsynere liggende på loftet og da ble turen til AliExpress kort. Der kjøpte jeg meg noen LM 2596 spenningsregulatorer som kostet rundt 5 kr. Stykket. 
 

Jeg loddet provisorisk på to kabler på ledstripen, brukte multimeteret til å justere inn regulatoren til 12V output (som er det LED stripen skal ha) loddet ledningene på regulatoren i begge ender, klippet kabelen til strømforsyneren samt loddet denne til andre siden av spenningsregulatoren og plugget inn kontakten. VOILA!

A8440659-73EA-4921-A4CF-01881F743EE1.thumb.jpeg.05c0f20739ce00e0eca215bc85db63ab.jpeg

Jeg skjønner jo at dette ikke er noe rakettforskning, men for en nybegynner innen elektronikk og noen timer på Youtube så er det jo lov til å leke seg litt :) 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...