Gå til innhold

Skatt til Noreg ved jobb i utlandet


aomt

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For ei noen år siden har eg flytta til utlandet og meldt om flytting, så eg er ikkje skattepliktig til Noreg pdd.
Men eg fortsatt vurderer å melde tilbake om flytting/skatte til Norge. Bur for tiden i Østerike med ganske OK lønn.
Skal etter kvart flytte fra Østerike videre (usikker hvor da, men det blir nok ikkje full pensjon på meg her).
 
Er det noe som lønner seg? Eller er det bedre å spare privat i aksjefond/kjøpe leiligheiter for utleie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hvorfor melde flytting til Norge når du likevel skal flytte til et annet land? Jeg ville holdt meg i Østerike inntil videre da det å flytte en snartur til Norge virker tungvindt.

Når det gjelder pensjonssparing opparbeider du deg vel rettigheter i landet du bor. Når det gjelder pensjonsopptjening i forskjellige land aner jeg virkelig ikke hvordan dette slår ut når man runder pensjonsalder.  Alt utover ville jeg nok tatt privat ved feks. kjøp av leiligheter eller fond. Det finnes private pensjonsordninger, men disse har store begrensninger og ville aldri valgt dette selv.

Fordelen med fond/aksjer er jo at de kan administreres fra hvor som helst. Leiligheter krever litt mer tilstedeværelse, skatteplikt utfra landet man kjøper i og så videre. Videre er det viktig å investere i en bransje man føler man har kontroll og kjennskap til. Det å kjøpe utleieleiligheter vil ikke nødvendigvis gi så stor avkastning fordi man må skatte av overskuddet og muligheter for at leiligheter blir stående tomme mellom leieperioder osv. Videre krever de vedlikehold.

Det blir litt vanskelig å komme med konkrete råd når man vet så lite.

Lenke til kommentar

Hei,

 

For ei noen år siden har eg flytta til utlandet og meldt om flytting, så eg er ikkje skattepliktig til Noreg pdd.

Men eg fortsatt vurderer å melde tilbake om flytting/skatte til Norge. Bur for tiden i Østerike med ganske OK lønn.

Skal etter kvart flytte fra Østerike videre (usikker hvor da, men det blir nok ikkje full pensjon på meg her).

 

Er det noe som lønner seg? Eller er det bedre å spare privat i aksjefond/kjøpe leiligheiter for utleie?

 

Er nok bedre å investere i fond hvis du skal oppholde deg i utlandet. Evt eiendom i landet du har tenkt å oppholde deg i. Ser ikke helt hvorfor du har lyst å skatte til Norge, iom at du bor innen EØS er du vel fortsatt medlem av folketrygden og må da uansett ikke bruke en million hvis du blir dødssyk. Selv om det kanskje er bedre å bruke pengene mtp elendig tregt helsevesen i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er nok bedre å investere i fond hvis du skal oppholde deg i utlandet. Evt eiendom i landet du har tenkt å oppholde deg i. Ser ikke helt hvorfor du har lyst å skatte til Norge, iom at du bor innen EØS er du vel fortsatt medlem av folketrygden og må da uansett ikke bruke en million hvis du blir dødssyk. Selv om det kanskje er bedre å bruke pengene mtp elendig tregt helsevesen i Norge.

Folketrygd og skatt har ingenting med hverandre å gjøre. Opphold utenfor Norge i mer enn 183 dager i året gjør at man går ut folketrygden og man går inn i folketrygden i det landet man bor. Når man flytter går man inn i folketrygdordningen fra dag en.

Lenke til kommentar

Er nok bedre å investere i fond hvis du skal oppholde deg i utlandet. Evt eiendom i landet du har tenkt å oppholde deg i. Ser ikke helt hvorfor du har lyst å skatte til Norge, iom at du bor innen EØS er du vel fortsatt medlem av folketrygden og må da uansett ikke bruke en million hvis du blir dødssyk. Selv om det kanskje er bedre å bruke pengene mtp elendig tregt helsevesen i Norge.

Poenget vel å opptjene pensjon (sikre seg den tiden) og ha ein vis sikkerheit mtp det å miste jobben osv. Om eg betaler sosiale ytelser anyway, er det like greit å samle de i Norge, om eg ikkje må betale dobbelt skatt? Eg vil tru det gir bedre avkasting å ha opparbeided 40år i Noreg, enn 5 år i Østerike, 3 år i Kina, 10 i England osv?

 

Det vil nok lønne seg å jobbe i land der eg ikkje må betale noe sosialt/skatt og opptjene selv, men det er ikkje så mange steder i verden

Lenke til kommentar

Hvorfor melde flytting til Norge når du likevel skal flytte til et annet land? Jeg ville holdt meg i Østerike inntil videre da det å flytte en snartur til Norge virker tungvindt.

 

Når det gjelder pensjonssparing opparbeider du deg vel rettigheter i landet du bor. Når det gjelder pensjonsopptjening i forskjellige land aner jeg virkelig ikke hvordan dette slår ut når man runder pensjonsalder.  Alt utover ville jeg nok tatt privat ved feks. kjøp av leiligheter eller fond. Det finnes private pensjonsordninger, men disse har store begrensninger og ville aldri valgt dette selv.

 

Fordelen med fond/aksjer er jo at de kan administreres fra hvor som helst. Leiligheter krever litt mer tilstedeværelse, skatteplikt utfra landet man kjøper i og så videre. Videre er det viktig å investere i en bransje man føler man har kontroll og kjennskap til. Det å kjøpe utleieleiligheter vil ikke nødvendigvis gi så stor avkastning fordi man må skatte av overskuddet og muligheter for at leiligheter blir stående tomme mellom leieperioder osv. Videre krever de vedlikehold.

 

Det blir litt vanskelig å komme med konkrete råd når man vet så lite.

Har du noe oversikt kva som gir bedre avkasting?

 

La oss si eg kjøpte leiligheit for 3mill for 10 år siden i Noreg, leide den ut. Betaler 5% av utleiepris for å ha noen til å "ta vare på den". Selvfølgelig, kommer prisstigning med på kjøpet her.

Samanliknet med å sette 3 mill inn i aksjefond?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 timer siden, n0mad skrev:

Hvor du skal skatte er ikke noe du kan velge. Dersom du oppholder deg hovedsakelig i Oesterike, er det der du skal betale skatt/trygdeavgift. Du kan bli frivillig medlem i folketrygden -- men man kan ikke plukke og velge alt etter hva som passer best.

Joda, man kan "velge". Det vil si å legge tilrette for hvor man vil skatte. 

Man kan være skattepliktig et eller flere land, og da er det feks. regelen om hvor man regner sin tilhørighet som gjelder (EU/EØS-regel). Disse reglene overstyrer norsk internrett (litt som i Nav-saken).

Man kan arbeide i ett eller to land og bo i et annet, ha ferieleilighet i et fjerde osv.

Lenke til kommentar
4 hours ago, n0mad said:

Hvor du skal skatte er ikke noe du kan velge. Dersom du oppholder deg hovedsakelig i Oesterike, er det der du skal betale skatt/trygdeavgift. Du kan bli frivillig medlem i folketrygden -- men man kan ikke plukke og velge alt etter hva som passer best.

Det Nidar skriver. Arbeidsgiver har bestemt (lovlog, seff) at vi betaler skatt til Swiss, men trygd o.l. blir betalt i Østerike om eg er på lokalt kontrakt. Eg kan også velge å jobbe med "fri" kontakt og betale skatt akkuratt der eg vil (dvs, det er opp til meg å følge regler/lover). Eg har muligheit å reise til f.eks Dubai, der det er ingen skatt.

Så ut i fra det, prøver eg å finne ut kva som er den beste løysningen, både mtp lovligheit, økonomisk sikkerheit (pensjon o.l.) og kva gir mest valuta for pengene.

Lenke til kommentar
4 minutter siden, aomt skrev:

Det Nidar skriver. Arbeidsgiver har bestemt (lovlog, seff) at vi betaler skatt til Swiss, men trygd o.l. blir betalt i Østerike om eg er på lokalt kontrakt. Eg kan også velge å jobbe med "fri" kontakt og betale skatt akkuratt der eg vil (dvs, det er opp til meg å følge regler/lover). Eg har muligheit å reise til f.eks Dubai, der det er ingen skatt

 

Hverken du eller arbeidsgiver har bestemt noe som helst, du betaler skatt dit du er ansett å ha opphold, etter de regler og skatteavtaler som foreligger osv.

Frivillig medlemskap i trygden har en del kriterier, for eksempel at du er pensjonist bosatt utenfor EU/EØS, eller arbeidstaker i selskap med hovedsete i Norge, men bor i utlandet osv.

Dersom du velger å flytte til Norge, å kommer innunder norsk regelverk igjen, så bør du ha i bakhodet at det generelt sett tar fire år å komme ut av det igjen dersom du ombestemmer deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette emnet er stort og det er noe feil info i tråden. Feks. tar det ikke 4 år å komme seg ut av skatteetatens klør om man bosetter seg under en skatteavtale.

Frivillig medlemskap i folketrygden kan avtales individuelt, også vurdert utfra land innenfor EØS/EU.

Spørsmålet til TS blir vanskelig å svare på da det er forskjellige skatteregler. Det kan jo være verdt å regne på om man heller bør sokne til araberland med null skatt og heller spare i sitt eget pensjonsfond, det er vel dette man spør om. Man må huske på at det alltid finnes en minsteytelse når man blir pensjonist. Man blir automatisk med i norsk folketrygd så fort man flytter til Norge osv.

Jeg har dessverre ikke kunnskap nok til å delta noe særlig mer i debatten.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (35 minutter siden):

Dette emnet er stort og det er noe feil info i tråden. Feks. tar det ikke 4 år å komme seg ut av skatteetatens klør om man bosetter seg under en skatteavtale.

Altså, regler er regler, og i følge Skatteetaten gjelder følgende :

"Har du bodd i Norge i til sammen 10 år eller mer før det inntektsåret du tar fast opphold i utlandet, kan det skattemessige bosted i Norge først opphøre etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året du tok fast opphold i utlandet"

Det er mange eksempler på velstående mennesker som har forsøkt å komme seg unna den regelen, uten særlig hell.
 

Nidar2 skrev (38 minutter siden):

Frivillig medlemskap i folketrygden kan avtales individuelt, også vurdert utfra land innenfor EØS/EU.

Nå sto det altså "pensjonister" i mitt innlegg, og nei, for pensjonister bosatt i EU/EØS kan ikke frivillig medlemskap i trygden avtales.

NAV skriver i klartekst :

"Hvis du er pensjonist eller uføretrygdet og bosetter deg i et annet EU/EØS-land, kan du ikke få innvilget frivillig medlemskap"

Det listes også opp andre kriterier som må oppfylles for å få innvilget dette, enten oppfyller man de kravene, eller så gjør man det ikke.
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du tar helt feil. Det du refererer til er norsk internrett som overstyres av skatteavtalene. Om man feks. flytter til Spania så er man skattepliktig Spania fra dag en. Dette reguleres av skatteavtalen som gjør at Norge da må frasi seg beskatningsretten (man må selv kreve dette).  Andre land har andre skatteavtaler, og i feks. Hellas tror jeg Norge har beskatningsretten og gjør at du må betale skatt til Norge av din pensjon. I Portugal er det delt i forhold grunnpensjon og tilleggspensjon. Noen velger å ikke bosette seg under noen skatteavtale og får da kildeskatt og man er også underlagt 4-års regelen du referer til.

Når det gjelder folketrygden så anser de at enkelte land i EU har så dårlig helsevesen at de godtar frivillig medlemskap. Det kan også være at ens helsesituasjon gjør unntak gjeldene og at man tillater frivillig medlemskap. I feks. Spania anses helsevesenet å være så bra at ingen får innvilget frivillig medlemskap. De som har frivillig medlemskap i Spania i dag har denne retten fra før de nye reglene ble satt i kraft.

Lenke til kommentar

Jeg har bodd i utlandet i mange aar naa. Da jeg flyttet fra Norge fylte jeg ut selvangivelse i Norge i fire aar, men betalte skatt til mitt eget land fra dag én. 

Jeg kan ikke naa plutselig velge aa skatte til Norge, eller Dubai, uten aa gaa gjennom en prosess. F.eks. er jeg gift, eier hus og leilgihet her, saa tjener jeg penger i et sveitsisk selskap, skatter jeg til Spania dersom jeg hovedsakelig bor her.

Du kan vaere skattepliktig til flere land, f.eks. de gangene jeg har jobbet i USA eller Norge mens jeg bor her, men da er det skatteavtaler som spiller inn. F.eks. jobbet jeg som ingenioer offshore paa norsk sokkel noen turer etter at jeg flyttet. Denne inntekten ble skattet til Norge (skatteavtale som omtaler inntekter paa norsk sokkel), men jeg betalte fortsatt skatt paa aksjer, renter og annen inntekt her jeg bor og "trekker fra" skatten jeg betalte til Norge.

Saa dersom du naa bor i Oesterike, og betaler skatt der, maa du evt. flytte fra Oesterike. Du kan ikke hovedsakelig bo der, og velge aa betale norsk skatt. Flytter du til Dubai eller Panama og faar skattemessig bosted der, kan du ikke bo fast i Oesterike eller andre land (kjenner ikke til Oesterike spesifikt, men regner med at det er noksaa likt gjennom EU). 

Kjenner flere som er skattemessig bosatt i Dubai og Panama (begge to er forholdsvis enkle aa faa), men de bor baade der og litt rundt om. Det bil vaere vanskelig for dem aa bo fast i EU uten aa betale skatt der de bor.

 

Alt dette er egentlig rett og rimelig. Du betaler skatt paa inntekt der den genereres (f.eks. ingenioer som jobber i USA men bor i Norge), og der du bor, og bruker skatteavtaler til aa fordele dette. Det er mange som sniker seg unna, men her jeg bor er det ogsaa mange som blir tatt for dette hele tiden, f.eks. ved aa drive et selskap i Hong Kong som egentlig drives fra EU, saa faar de en voldsom baksmell siden selskapet blir skattet som et spansk selskap.

Endret av n0mad
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Du tar helt feil. Det du refererer til er norsk internrett som overstyres av skatteavtalene. Om man feks. flytter til Spania så er man skattepliktig Spania fra dag en. 


Jeg tar ikke helt feil, jeg siterer fra Skatteetaten sine nettsider, så i så fall er det Skatteetaten som tar helt feil.

Man vil ikke anses som skattemessig utflyttet fra Norge før etter fire år, og man vil likevel stort sett alltid være skattepliktig til bostedslandet fra dag en, uansett hvor man flytter.

Dersom du flytter til for eksempel Spania, så har du ikke kommet deg unna norske skattemyndigheter, du er fremdeles skattepliktig til Norge i 4 år ... og også til Spania.

Ettersom skatteavtalen med Spania sier at kun ett av landene kan beskatte pensjoner, bostedslandet, så slipper man skatt i Norge dersom man kan bevise at man betaler skatt til Spania. Man må altså hvert eneste år levere dokumentasjon til Norge på at man er skattemessig bosatt i Spania, så slipper man å betale skatt i Norge.

Flytter man til Sverige, betaler man skatt i Norge, og er også skattepliktig til Sverige fra dag en.
Etter skatteavtalen får man trekt norsk skatt fra den svenske, slik at man betaler først til Norge, og får så trekt fra det man betaler i Norge, i Sverige.

Det er først etter rundt fire år man er ansett å være skattemessig utflyttet fra Norge, ikke før.
Skatteavtalene regulerer kun hvordan beskatning skal organiseres mellom de to landene, Norge og bostedslandet.

Man slipper med andre ord ikke unna norske skattemyndigheter før etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året man tok fast opphold i utlandet, punktum. 

 

Nidar2 skrev (1 time siden):

Når det gjelder folketrygden så anser de at enkelte land i EU har så dårlig helsevesen at de godtar frivillig medlemskap. 


Hvilke land er dette, og hvor er dokumentasjonen som du mener overstyrer det både NAV og HelseNorge hevder, at pensjonister bosatt i EU/EØS-land ikke kan få frivillig medlemskap i trygden, punktum ?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
0laf skrev (7 timer siden):


Hvilke land er dette, og hvor er dokumentasjonen som du mener overstyrer det både NAV og HelseNorge hevder, at pensjonister bosatt i EU/EØS-land ikke kan få frivillig medlemskap i trygden, punktum ?

Jeg gidder ikke dokumentere alt jeg skriver.

Det finnes ingen regler uten unntak - bare se mot skatteetaten og deres elendige fremstilling av skatteplikt.

Mener å ha lest et sted at Italia og enkelte land mot øst kan tillate frivillig medlemskap. Mener også å ha lest på Nav's sider at helsesituasjonen kan tillate frivillig medlemskap. Noe annet ville i grunnen også vært unaturlig.

Grunnen til at man ikke lenger tillater frivillig medlemskap er fordi de fleste europeiske land her et godt helsevesen, men ikke alle. Da er det naturlig å gi unntak.

Du leser kun korte beskrivelser på HELFO og Nav - mens regelverket er over tusenvis av sider. Altså leser du bare en kort oppsummering som ikke tar for seg alle vilkår.

Det er forøvrig lov å tro det man vil ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
aomt skrev (På 10.11.2019 den 16.08):

Poenget vel å opptjene pensjon (sikre seg den tiden) og ha ein vis sikkerheit mtp det å miste jobben osv. Om eg betaler sosiale ytelser anyway, er det like greit å samle de i Norge, om eg ikkje må betale dobbelt skatt? Eg vil tru det gir bedre avkasting å ha opparbeided 40år i Noreg, enn 5 år i Østerike, 3 år i Kina, 10 i England osv?

Jeg har lurt på dette selv. Har noen tyske venner som er pensjonerte, og de har en ganske betydelig pensjon. I UK har man vel et helt annet pensjonssystem som jeg tror er noe mer fleksibelt enn det norske mtp. bosted/pensjonstilværelse. Det er vel også stor forskjell på skatteavtalene landene i mellom, og det er vanskelig å planlegge sin pensjonstilværelse langt frem i tid.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Mener å ha lest et sted at Italia og enkelte land mot øst kan tillate frivillig medlemskap. Mener også å ha lest på Nav's sider at helsesituasjonen kan tillate frivillig medlemskap. Noe annet ville i grunnen også vært unaturlig.

Grunnen til at man ikke lenger tillater frivillig medlemskap er fordi de fleste europeiske land her et godt helsevesen, men ikke alle. Da er det naturlig å gi unntak

 

Det kan godt være, det er nok slik at frivillig medlemskap kan gies der det anses rimelig, men så vidt jeg vet tolkes det slik at frivillig medlemskap ikke gies overhode til pensjonister bosatt i EU/EØS.

At det gjøres forskjellsbehandling basert på bakgrunn av helse eller bostedsland virker ikke særlig rimelig for meg, har man flyttet til et annet land, så tar man også konsekvensen av det i forhold til å måtte benytte helsevesenet i det landet man har flyttet.

Flytter man til Italia, er det rimelig at man benytter italiensk helsevesen, dette var de fleste klar over når de flyttet dit.
Det er jo fremdeles slik at man har krav på øyeblikkelig hjelp i Norge, dersom man oppholder seg i Norge når man blir syk, uansett hvor man bor eller er statsborger, men for planlagt medisinsk hjelp, er hovedregelen at man forholder seg til landet man bor i, selv om helsevesenet ikke er på høyde med Norge overalt.

Finnes det eksempler på norske pensjonister bosatt i EU, som har fått godkjent frivillig medlemskap i norsk trygd, skulle det være interessant å se noe dokumentasjon på dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
0laf skrev (10 timer siden):

 

Det kan godt være, det er nok slik at frivillig medlemskap kan gies der det anses rimelig, men så vidt jeg vet tolkes det slik at frivillig medlemskap ikke gies overhode til pensjonister bosatt i EU/EØS.

At det gjøres forskjellsbehandling basert på bakgrunn av helse eller bostedsland virker ikke særlig rimelig for meg, har man flyttet til et annet land, så tar man også konsekvensen av det i forhold til å måtte benytte helsevesenet i det landet man har flyttet.

Flytter man til Italia, er det rimelig at man benytter italiensk helsevesen, dette var de fleste klar over når de flyttet dit.
Det er jo fremdeles slik at man har krav på øyeblikkelig hjelp i Norge, dersom man oppholder seg i Norge når man blir syk, uansett hvor man bor eller er statsborger, men for planlagt medisinsk hjelp, er hovedregelen at man forholder seg til landet man bor i, selv om helsevesenet ikke er på høyde med Norge overalt.

Finnes det eksempler på norske pensjonister bosatt i EU, som har fått godkjent frivillig medlemskap i norsk trygd, skulle det være interessant å se noe dokumentasjon på dette.

Det er bare å google litt på nettet så finner du svar.

Synes ikke dette er urimelig når man betaler folketrygdavgift til Norge, da burde man egentlig få mer igjen enn man gjør i dag. Utflyttede nordmenn har, som du skriver, ingen rettigheter pr. i dag. Og selv om man betaler for frivillig medlemskap er det store begrensinger. 

I EU kan man flytte mellom land umiddelbart, og dermed flytte så fort man trenger en form for behandling. Det kan da være mye enklere å gi bedre betingelser gjennom folketrygden enn at folk skal flytte hele tiden.

Det er tilfeller hvor man oppholder seg i feks. tre land, og da vil man ikke være tilknyttet noen folketrygd i det hele tatt. Frivillig medlemskap er tingen da (i tillegg til private forsikringer). 

Jeg nevner igjen at det er fullt mulig å tilrettelegge utenlandsopphold/bostedsland og forholde seg til skatteavtaler, intern skatterett og folketrygd på best mulig måte.

Man tror ofte at nordmenn emigrerer til lavkostland men det koster ofte mer enn det smaker da man må betale for lege, tolk, advokat/regnskap i forbindelse med selvangivelser, årlig dokumentasjon til skatteetat, leveattest, forsikringer osv. Klarer man ikke dette (mange eldre sliter) så kan få dobbel skatt eller eventuell kildeskatt osv.

Vil også nevne at det ikke er Norge som hindrer frivillig medlemskap men bostedslandet/EU. AS Norge tjener grovt på frivillig medlemskap og utflytta nordmenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...