Gå til innhold

Ekspertutvalg utelukker nasjonalt deponi i Brevik: Åpner for at flere steder kan erstatte Langøya


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du snakker om. Her har vi en situasjon hvor dagens deponi er i ferd med å bli fullt. Så legges det frem en rapport som skroter det eneste reelle alternativet og heller kommer med en rekke forslag basert på tro og håp....... .

Dette minner om vindkraftsaken, lokale protester vinner frem.

 

Fra en tidligere ansatt på Norcem i Brevik har jeg for øvrig fått servert følgende interessante påstander. For det første er kvaliteten på kalksteinen som utvinnes i Brevik på vei ned, de må blande inn høykvalitetsstein fra annet sted i landet for å oppnå nødvendig kvalitet til sementproduksjonen. For det andre brennes det fantastisk mye dritt der allerede, kanskje vel så ille som spesialavfallet som er tenkt deponert. Da svekkes både gruvedriftargumentet og forurensingsrisikoargumentet den lokale protestaksjonen fremhever. Det at det brennes spesialavfall der henger forresten sammen med at fabrikken i Brevik er et slags miljøfyrtårn for konsernet. Spesialavfallet erstatter en del kull så CO2 utslippene blir lavere for sementen de produserer der. Vedkommende antydet(men sa ikke rett ut) at fabrikken nok hadde vært lagt ned for lenge siden om den ikke hadde vært et så nyttig miljøalibi.

Lenke til kommentar

Du snakker om. Her har vi en situasjon hvor dagens deponi er i ferd med å bli fullt. Så legges det frem en rapport som skroter det eneste reelle alternativet og heller kommer med en rekke forslag basert på tro og håp....... .

Brevik er ikke, og har ikke vært, noe reelt alternativ. Kommunen har sagt nei. Det burde du ha fått med deg synes jeg....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som burde avgjøre er selvfølgelig at det bor endel mennesker i området....

Du må nesten forklare hvorfor du påstår at Brevik er det eneste reelle alternativet?

Det er full drift i gruvene, de lekker vann og er vel heller dårlig egnet hvis man har litt tidsperspektiv.

Hvis denne stabiliserte gipsen er så stabil og ufarlig som noen påstår burde den jo kunne lagres nærmest hvor som helst?

Hvis jeg ikke har misforstått er mye (mesteparten?) av det uorganiske farlige avfallet importert, og noen tjener penger på dette. Hvorfor er det av nasjonal viktighet å deponere importert avfall?

Lenke til kommentar

Selvsagt har jeg fått med meg det. Og selvsagt kan ikke det avgjøre en sak av så stor nasjonal viktighet.

Det som burde avgjøre er selvfølgelig at det bor endel mennesker i området....

Du må nesten forklare hvorfor du påstår at Brevik er det eneste reelle alternativet?

Det er full drift i gruvene, de lekker vann og er vel heller dårlig egnet hvis man har litt tidsperspektiv.

Hvis denne stabiliserte gipsen er så stabil og ufarlig som noen påstår burde den jo kunne lagres nærmest hvor som helst?

Hvis jeg ikke har misforstått er mye (mesteparten?) av det uorganiske farlige avfallet importert, og noen tjener penger på dette. Hvorfor er det av nasjonal viktighet å deponere importert avfall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...