Gå til innhold

[Løst] Sette statisk ip på enheter tilkoblet Telenor router


Thor.

Anbefalte innlegg

Antall enheter på nettverket mitt vokser, og jeg ønsker å lage et system på hvilke IP-er disse får. Jeg har en router fra Telenor i huset, og her får jeg låst mine enheter til den IP-en som de er tilkoblet med, men jeg finner ingen måte å endre IP uten å gjøre dette på selve enheten først. Dette gjorde jeg lett på min gamle Asus-router.

 

Må jeg virkelig bytte ut routeren for å få slik funksjonalitet?

 

post-63221-0-45844700-1572383002_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke telenor så kjenner ikke til routeren deres, men det du beskriver at du ønsker er ikke å sette statisk adresse men å reservere ip-adresser i dhcp scopet til spesifikke enheter.

 

Hvis du ønsker statiske ipadresser setter du det på hver enkelt enhet og er helt uavhengig av router oppsett, men dette er ikke veldig praktisk.

Lenke til kommentar

Har ikke telenor så kjenner ikke til routeren deres, men det du beskriver at du ønsker er ikke å sette statisk adresse men å reservere ip-adresser i dhcp scopet til spesifikke enheter.

 

Hvis du ønsker statiske ipadresser setter du det på hver enkelt enhet og er helt uavhengig av router oppsett, men dette er ikke veldig praktisk.

Korrekt, reservere ip mente jeg. Terminologien min er ikke helt på topp. Sette statisk ip, slik jeg skrev er ikke mulig på alle enhetene jeg har i huset, og var ikke planen i utgangspunktet heller.

Lenke til kommentar

Lurte på det samme. Snakket med noen i Telenor som mente det var i beta/på vei. I mellomtiden kan du jo sette statisk IP i innstillingene på enhetene først, og så etter de har dukket opp i klientlista på ruteren med riktig ip, så kan du huke av for statisk ip.

Så bra. Da slipper jeg og irritere meg så mye at jeg kjøper en ny router. Håper det kommer om ikke så alt for lenge for det er egentlig en veldig basic funksjon de har unnlatt å legge inn i software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...