Jump to content
Leatherass

Starte lokal IT-partner - liten skala

Recommended Posts

Hei,

 

Har fått en forespørsel via nettverk om jeg kunne tenkt meg å fjerndrifte IT'en deres.

Det er snakk om 3 endpoints med 1 skriver, ikke noe hokus pokus.

 

I den forbindelse så ramlet jeg litt ut på tanken om å gjøre dette for flere lokale bedrifter, typisk bedrifter som er for små til å bruke større IT-partnere.

 

Min kompetanse er ikke spesielt avansert (ingen utdanning innenfor IT, jobber ikke med det) men har i hele mitt liv brukt PC som arbeidsverktøy og er flytende i:

Windows server 2016

AD

O365
Wordpress

 

Har pr idag ansvar for å "drifte" vårt lokale kontor på IT, 6 maskiner, 2 printere og 3-4 skybaserte programmer.

 

Som endel av min research, så har jeg funnet frem gode løsninger for RMM, hosting og føler meg i utgangspunktet klar for å ta fatt på oppgaven, selv om jeg selvfølgelig innser at det blir mye "learning by doing" underveis.

 

Noen som har noen tanker på hvorfor jeg bør gjøre dette og eventuelt hvorfor jeg IKKE bør gjøre dette?

 

Ser for meg en prising pr endpoint fast i måneden, samt fri support 9-15 dagtid via tickets, alt før/etter er timespris. 

 

Skyt løs! 

Share this post


Link to post

Fast prising per bruker/endepunkt og fri support kan fort bli en fallgruve da man enten sliter med å få kunder som betaler godt nok til å holde det gående, eller at man får altfor lite betalt i forhold til jobben som gjøres.

 

Nå er det jo mange enkeltmannsforetak som gir support til smb-markedet, så ser ikke noe i veien for selve konseptet der.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kan du moderne it-sikkerhet, har du kjennskap til beste praksis og så videre?

 

Er du stødig på GDPR generelt sammen med øvrig norsk regelverk for personvern, andre relevante regelverk?

 

Om du ikke har god nok kunnskap her, så er det noe du bør skaffe deg for å kunne tilby en god nok tjeneste. Du må vite nok til at du ikke er helt på bærtur når det gjelder de tjenestene du leverer, og til at du kan veilede kundene dine dit at det de har av IT blir akseptabelt i praksis og dokumentert godt nok.

 

Ikke nødvendigvis et argument for/imot å gå for ideen din - men dersom du mangler på dette området kan det være greit med noe påfyll før du setter igang.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Annonse

Hei!

 

Takk for innspill så langt. Setter pris på alt.

GDPR - Har endel erfaring med det, men ser ikke helt relevansen, kanskje jeg bommer på noe? 
Da tenker jeg at jeg vil jo hverken være databehandler eller behandlingsansvarlig for noen av bedriftenes eksterne data, så ser ikke helt at det treffer meg?

 

Jeg vil absolutt ikke si at jeg kan best practice på flere av områdene. 

Men igjen, målet mitt er ikke bedrifter som trenger best practice, men derimot any practice.

 

Nå er jeg plassert Nord for Trondheim, men tok et søk på "maskinutleie østfold" og "bussutleie østfold" 

Da finner jeg flere bedrifter som gir et åpenbart inntrykk av at de kanskje har 3-4 maskiner som knapt er i et nettverk, har ingen tjenester via sky og garantert har lokal pop3 epost på domene sitt osv. 

I tillegg har de statiske html nettsider som er helt utdaterte og heller ikke deres kundegrunnlag mulighet til å faktisk bruke nettsiden deres til noe annet enn et "hei hvordan får vi tak i dere" avtrykk.

 

Ved å tilby disse en strømlinjeformet O365 løsning, med epost, sharepoint og deretter RMM inn i mitt nettverk, så vil jeg kunne administrere all IT'en deres, istedet for at alt stanser med de ringer til svigersønnen til daglig leder, som kanskje kommer om 2 timer. 

 

I tillegg så vil jeg kunne sette opp en fin WP/Jomla side på 2-3-4 minutter til en relativt fin pris - og deretter drifting av denne. 

Jeg vet at mye av det jeg sier nå er basert på antagelser, og at verden ikke er så sort/hvit. Men i min nåværende jobb så gjennomfører jeg kanskje 60-100 møter i året ute hos kunder - og det er overraskende mange som tilhører kategorien jeg omtaler over. 

Share this post


Link to post

Men du vil fort finne ut at betalingsviljen er veldig lav hos slike småbedrifter, og de fleste har "noen" som fikser ting når det brenner skikkelig, og før det gjør det er de strålende fornøyde med det de har. Og hvorfor er du så sikker på at de ikke er i skya og hva trenger de nettverk til utover og dele en skriver?

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...