Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV og AAP


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For ikke lenge mange uker siden hadde jeg operasjon av hoften. Prognosen er slik at jeg aldri vil bli helt frisk i hoften og operasjonen er mest sannsynlig utsettende for hofteprotese senere i livet. Jeg har hatt problemet med hoften i to år før jeg opererte.

 

Siden jeg ikke hadde opptjent retten til sykepenger pga jobbet kun 3 uker i den jobben, søkte jeg NAV med Arbeidsavklaringspenger.

Nå i dag har jeg fått søknaden innvilget.

 

Men. Jeg er under 25 år, og burde jeg ikke da gå inn under «ung ufør»? NAV har alle nødvendige dokumenter, likevel er jeg ikke regnet som «ung ufør».

 

Det jeg egentlig lurer på, er om jeg har rett på «ung ufør», eller er ikke operasjonen å regne som «alvorlig skade/sykdom»?

 

Takk for svar

 

Anonymous poster hash: 6fc74...64d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er jo ikke ufør. Du har fått AAP.

 

Anonymous poster hash: 3e573...95a

 

Man kan få tillegget "ung ufør" mens man går på AAP. Det er jo dette tillegget regjeringen nå ønsker å fjerne. Jeg har hatt mye med NAV å gjøre, siden jeg jobber med ungdommer. I praksis så er det ingen som får dette tillegget mens de går på AAP, men de får det etterbetalt om de skulle bli unge uføre.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

For ikke lenge mange uker siden hadde jeg operasjon av hoften. Prognosen er slik at jeg aldri vil bli helt frisk i hoften og operasjonen er mest sannsynlig utsettende for hofteprotese senere i livet. Jeg har hatt problemet med hoften i to år før jeg opererte.

 

Siden jeg ikke hadde opptjent retten til sykepenger pga jobbet kun 3 uker i den jobben, søkte jeg NAV med Arbeidsavklaringspenger.

Nå i dag har jeg fått søknaden innvilget.

 

Men. Jeg er under 25 år, og burde jeg ikke da gå inn under «ung ufør»? NAV har alle nødvendige dokumenter, likevel er jeg ikke regnet som «ung ufør».

 

Det jeg egentlig lurer på, er om jeg har rett på «ung ufør», eller er ikke operasjonen å regne som «alvorlig skade/sykdom»?

 

Takk for svar

 

Anonymous poster hash: 6fc74...64d

Du vil fint kunne betjene andre stillinger hvor man i hovedsak trenger topplokket i orden med armer, hender og fingre aka deskjob

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er psykologi, vilje og livsplan som spiller den største rollen. Stephen Hawking fortsatte å jobbe selv med kun øynene og litt bevegelse i en finger som verktøy.

 

Nå liker NAV og arbeidsministeren å bruke sånne tilfeller som eksempler. Men så lett er ikke livet. Mulighetene ligger ikke alltid til rette, veien kan være uklar, og det kan være vanskelig å finne god veiledning.

 

Det kan også være vanskelig å kartlegge arbeidsmarkedet innen yrkesønsker man har her i livet, også 5-15 år frem i tid hvis man har tenkt å studere.

 

Så du må bestemme deg for om du vil prøve å studere eller jobbe med noe annet enn hva denne hoftelidelsen vil kreve.

 

Men det er jo også et spørsmål om økonomi. Det blir færre og færre jobber man bare kan hoppe inn i og tjene en levelig lønn. Og særlig med lidelser som du nå har. Jeg mener borgerlønn hadde vært det mest riktige. Da hadde vi ikke trengt å gå igjennom denne dansen hver eneste gang noen trenger økonomisk støtte, som nå de blå vil gjøre enda vanskeligere.

 

Men sånn fungerer nå samfunnet. Så du må prøve å bestemme deg først som sist om hva du vil for resten av livet. Men du skal også huske at hvis du får uføretrygd når tiden er inne for det, så kan du også prøve deg i forskjellige typer jobb, og kanskje også oppheve uføretrygden. Eller i det minste jobbe så mye at du ikke får uføretrygd, men lønn i stedet for. Og mister du jobbgrunnlaget, så får du uføretrygd likevel.

 

Så ja, det er muligheter, alltid muligheter. Det gjelder bare å bestemme seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...