Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kontrast ved MR undersøkelse


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som har blitt bedt om å faste i 4 timer før en MR undersøkelse for så ikke få noe kontrastmiddel eller drikke?

 

Er det vanlig at det ikke brukes kontrast ved MR av bekken?

 

Skulle sjekkes for en cyste i skjeden og divertikkel i tarmen. Fikk beskjed om å faste i 4 timer og så fikk jeg ikke kontrast.

 

Vet dere om noe forum eller nettsider hvor man kan lære om radiografi og radiologi og stille spørsmål relatert til det?

 

Takk for svar!

 



Anonymous poster hash: decde...e06
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan kanskje nevne at jeg først fikk innkallelse til MR av urinblære og urinveier, selv om jeg var henvist til MR bekken. Kanskje det er mulig at de rettet opp i dette etter å ha sendt innkallelsesbrevet og at de forberedelsene som sto i brevet ikke var aktuelle for det de endret protokollen til.

 

Fikk ikke noe beskjed om å late vannet eller ha tom eller full blære. Bare å faste 4 timer.



Anonymous poster hash: decde...e06
Lenke til kommentar

Dette kan du spørre vedkommende som gjorde avgjørelsen om bruk av kontrast eller ikke om. Kontrast kan normalt gi scanningen stor verdi da den kan hjelpe på å skille patologisk og normalt vev bedre. For å synse litt; en tumor vil vel gi en markant bildemessig forskjell med kontrast gitt gode parametre for bildegenerering, mens det f.eks kan være at det ikke har særlig hensikt for en cyste som ikke er ondartet hvor en muligens søker å vurdere utvikling over tid med flere scanninger ?

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar. Overlegen som kom inn snakket om tumor som mulig differensialdiagnose, men det ble ikke nevnt i henvisningen, mulig at den gynekologen ikke var enig. De skulle ta MR for å være sikker på at den var en cyste og ikke tumor, samt å se hvor stor den er og vurdere om den trykker på noe nerver eller andre viktige strukturer. De skal muligens fjerne den.

 

Nå leste jeg nettop på en protokoll på nettet hvor det sto 'alltid kontrast ved usikkerhet om solid eller ei'. Det var fra; https://helse-vest.no/seksjon/radiologiske-prosedyrar/Documents/MR%20OT%20muskel-skjelett/MR%20tumor%20bein%20og%20bl%C3%B8tvev.pdf .

 

Jeg tror ikke de har tenkt til å ta flere undersøkelser. Det sto ikke i henvisningen at det var spørsmål om tumor, så mulig at de valgte bort kontrast pga at de ikke mente det var nødvendig ja. Håper at det ikke var en feil.

 

 



Anonymous poster hash: decde...e06
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...