Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleierett - lov å bestemme ulik oppsigelsesfrist for utleier og leietaker?


Klevenh

Anbefalte innlegg

Er det lov å bestemme ulik oppsigelsesfrist for utleier og leietaker? Det kan bety at utleier har oppsigelsesfrist på 3 måneder, mens leietaker har 1 måned, eller omvendt. Jeg tror en slik ordning er i tråd med husleieloven § 9-6 fjerde ledd.

 

Dessuten når har leietaker adgang til å sende inn en oppsigelse i et tidsbestemt leieforhold med bindingstid på for eksempel ett år? Kan man som leietaker sende oppsigelse i løpet av bindingstiden eller må man vente til etter binding? Utleier ser ut til å mene at det må være etter avtalt binding, og henviser til husleieloven § 9-2 andre ledd, jf. § 9-4.

Endret av Klevenh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du kan avtale forskjellige oppsigelsesfrist, men du kan ikkje avtale dårlegare vilkår for leigetakaren enn det som gjeld etter husleigelova.

 

Ei leigeavtale med 1 års binding kan seiast opp når som helst, men begge partar er bundne av avtalen fram til bindingstid utgår.

Det er ikkje nødvendig å vente til etter bindingstid og deretter varsle oppseiing med full oppseiingstid.

Lenke til kommentar

Ja du kan avtale forskjellige oppsigelsesfrist, men du kan ikkje avtale dårlegare vilkår for leigetakaren enn det som gjeld etter husleigelova.

Hva er minimum oppsigelsesfrist i så tilfelle? Sier du at minimum oppsigelsestid må være 3 måneder for både utleier og leietaker?

 

Ei leigeavtale med 1 års binding kan seiast opp når som helst, men begge partar er bundne av avtalen fram til bindingstid utgår.

Det er ikkje nødvendig å vente til etter bindingstid og deretter varsle oppseiing med full oppseiingstid.

 

Så oppsigelsestiden kan løpe under bindingstiden, slik at man ikke må være i leieforholdet ett år og tre måneder, men bare ett år?

Endret av Klevenh
Lenke til kommentar

Er det lov å bestemme ulik oppsigelsesfrist for utleier og leietaker? Det kan bety at utleier har oppsigelsesfrist på 3 måneder, mens leietaker har 1 måned, eller omvendt. Jeg tror en slik ordning er i tråd med husleieloven § 9-6 fjerde ledd.

Ja.

 

Som du sier er § 9-6 et unntak fra hovedregelen om ufravikelighet i § 1-2, jf. § 9-6 fjerde ledd.

 

Dessuten når har leietaker adgang til å sende inn en oppsigelse i et tidsbestemt leieforhold med bindingstid på for eksempel ett år? Kan man som leietaker sende oppsigelse i løpet av bindingstiden eller må man vente til etter binding? Utleier ser ut til å mene at det må være etter avtalt binding, og henviser til husleieloven § 9-2 andre ledd, jf. § 9-4.

Spørsmålet er litt forvirrende.

 

Snakker du om en tidsbestemt avtale, som "opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid", jf. § 9-2 første ledd første punktum? Eller er det en tidsubestemt avtale som ikke kan sies opp i en periode?

 

Hvis dette handler om en konkret avtale bør du sitere den relevante delen av kontrakten ordrett.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det er det en tidsbestemt leieavtale med bindingstid. Ifølge en 2016 brosjyre "Nyttig å vite om husleieloven: Leieavtaler" med publikasjonsnummer H-2206 fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet er det lov til å inngå to ulike leieavtaler: tidsbestemt og tidsubestemt. På side 4 i nevnte brosjyre står det: "Kan det være bindingstid hvis den tidsbestemte leieavtalen kan sies opp? Ja, dere kan avtale at leieavtalen først kan sies opp etter en gitt tid ..."

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det er det en tidsbestemt leieavtale med bindingstid. Ifølge en 2016 brosjyre "Nyttig å vite om husleieloven: Leieavtaler" med publikasjonsnummer H-2206 fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet er det lov til å inngå to ulike leieavtaler: tidsbestemt og tidsubestemt. På side 4 i nevnte brosjyre står det: "Kan det være bindingstid hvis den tidsbestemte leieavtalen kan sies opp? Ja, dere kan avtale at leieavtalen først kan sies opp etter en gitt tid ..."

Tidsbestemt betyr bare at den automatisk opphører. Bindingstid må eventuelt avtales uavhengig, hvis ingenting er avtalt eksplisitt om oppsigelsestid gjelder gjensidig oppsigelsestid på 3 måneder for både tidsbestemte og tidsubestemte avtaler.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det er det en tidsbestemt leieavtale med bindingstid. Ifølge en 2016 brosjyre "Nyttig å vite om husleieloven: Leieavtaler" med publikasjonsnummer H-2206 fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet er det lov til å inngå to ulike leieavtaler: tidsbestemt og tidsubestemt. På side 4 i nevnte brosjyre står det: "Kan det være bindingstid hvis den tidsbestemte leieavtalen kan sies opp? Ja, dere kan avtale at leieavtalen først kan sies opp etter en gitt tid ..."

Ok. Så det er, for eksempel, en tidsbestemt avtale på 3 år med "1 års bindingstid".

 

Det at avtalen er tidsbestemt virker i så fall å være uten betydning. Spørsmålet er når man tidligst kan avslutte leieforholdet.

 

Den nøyaktige ordlyden i kontrakten, og eventuelle andre relevante opplysninger, vil være avgjørende.

 

 

 

(Hvis utleier påstår at leier ikke kan "si opp" i betydningen "informere utleier om at han ønsker å avslutte leieforholdet" før en bestemt dato så mener jeg det blir tullete. For eksempel, hvis leier ikke kan "si opp" før 1. januar så kan ikke utleier bare kaste og glemme et brev med oppsigelse som kommer fram 31. desember. Men oppsigelsen blir først virksom fra og med 1. januar og det er denne datoen som gjelder for oppsigelsestiden.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Det er snakk om en tidsbestemt leieavtale, og et fastsatt opphørstidspunkt er jo selve det som avgjør hvorvidt den er tidsbestemt eller ikke, så jeg vil jo tro det er fastsatt ja.

Det var nettopp derfor jeg spurte. Det er ikke første gang en utleier (eller leier) ikke vet dette når de setter opp / skriver under avtale.

Så viktig å få avklart. 

Lenke til kommentar

(Hvis utleier påstår at leier ikke kan "si opp" i betydningen "informere utleier om at han ønsker å avslutte leieforholdet" før en bestemt dato så mener jeg det blir tullete. For eksempel, hvis leier ikke kan "si opp" før 1. januar så kan ikke utleier bare kaste og glemme et brev med oppsigelse som kommer fram 31. desember. Men oppsigelsen blir først virksom fra og med 1. januar og det er denne datoen som gjelder for oppsigelsestiden.)

 

Oppsigelsestiden er i tillegg til bindingstiden, slik jeg forstår deg. Hvis oppsigelsesfristen er tre måneder, og bindingstiden er på ett år, blir den samlede botiden på minimum ett år og tre måneder.

 

Lenke til kommentar

Oppsigelsestiden er i tillegg til bindingstiden, slik jeg forstår deg. Hvis oppsigelsesfristen er tre måneder, og bindingstiden er på ett år, blir den samlede botiden på minimum ett år og tre måneder.

 

 

Det er en mulighet. Men jeg vil tro "bindingstid" - hvis det ordet er brukt - betyr minimum total leietid. Hvis "bindingstid" gjelder oppsigelse kan resultatet i eksempelet over også bli 1 år og 4 måneder, pga "til opphør ved utløpet av en kalendermåned"-regelen i husll. § 9-6 (1).

 

Man må tolke den konkrete avtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...