Gå til innhold

Hjelp til kjøp av rimelig mini-pc


Anbefalte innlegg

Hei. Trenger en rimelig liten PC som jeg skal bruke til forholdsvis lite intensive arbeidsoppgaver. Vil stort sett bruke den til å surfe på nett med mange tabs (mulig endel flash og trege sider) + Excel. Ser denne ålreit ut? Ser at noen trekker frem at den ikke støtter HDMI 2.0, men den skal ikke brukes som medie-PC, så for meg er det ganske irrelevant. 

https://www.techradar.com/reviews/beelink-l55-thin-client-mini-pc
 

 

Ser ut som det er mulig å få den for ca 2.500 kroner. Virker enkelt og greit. Ser at Komplett har Intel NUC der man får med hovedkort og prosessor. Jeg er ikke veldig PC-kyndig, men hvis alt jeg trenger å gjøre er å sette inn en RAM-brikke og en SSD skal jeg kunne klare det. Trenger ingenting av lagringsplass, så kunne kommet unna med 64 GB SSD. Ser dog ut som det blir nye dyrere. Her har de en: https://www.komplett.no/product/1008775/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/barebone-m-hovedkort/intel-nuc-nuc7pjyh2-june-canyon

Er i3-5005U ålreit? Sett et par benchmarker, og virker som den gjør det helt OK der. Skulle gjerne hatt noe enda billigere, men da ser det ut som om de er veldig trege. Dog skal det sies at jeg synes det er vanskelig å finne ut på forhånd hva som er innafor og ikke. Forventer ikke en lynrask maskin. Ser ut som om i3-5005U er like rask som min enkle Macbook Air fra 2015. Den synes jeg var helt ålreit. Denne maskinen skal utelukkende brukes til surfing, ofte igjennom remote desktop. Krever remote desktop mye i seg selv? Vil koble meg på med en Macbook Pro 2018 mod. Mini-PCen vil være koblet til nett med ethernet-kabel.

Noen som har råd? Det viktigste for meg at den er liten, støyer lite, billig og at den ikke er så treg at det å surfe med 4-5 tabs på litt trege sider (flash, banners) går langsomt. Har også sett på muligheten for å kjøpe en brukt f.eks Mac Mini. Liker OS X godt. Ser ut som om de er like raske som det jeg får for 2500 kroner, men da er det fort 5-8 år gamle, og da er det vel muligens en sjanse for at de kan ta kvelden.

Takker for alle råd!

(Det virker kanskje helt idiotisk å kjøre RDP igjennom en slik boks, men det gjøres pga et prosjekt.)


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om Chromebox kan gjøre nytten for deg med ekstern tilkobling, men kjøpte denne til min mor https://www.komplett.no/product/1018525?noredirect=true# og den har ikke problemer med 10 -15 faner oppe samtidig.

Finnes utallige apper til denne.

 

Aldri opplevd viften spinner selv med 15 faner oppe, spinnes noen få sekunder ved oppstart. Så den har vært lydløs i bruk.

 

Hun har en ips monitor og sliter litt med og vise filmer på monitoren direkte, men via Chromestick til TV fungerer det som bare det.

Tenker film direkte på monitor krever mer minne(?) 8Gb? Enkelt og oppdatere

 

Oppdateringer er unnagjort på under minuttet normalt, krever litt tilvenning, men svært enkel i bruk.

M.2 ssd er også enkel og bytte ut senere om en trenger mer plass.

 

Kunne til for en tid siden kople meg opp mot Chromeboxen fra min pc med Teamviewer, men etter en oppdatering gikk ikke dette lengre, kun fra Chromebox til min pc.

Lastet siste versjon for Chromebox uten at det hjalp, har ikke fått sett på om dette er en brukerfeil, hickup eller at det er slik

 

Nå kommer Chromebox 3 i en rekke varianter:

https://www.prisjakt.no/search?search=Chromebox%203%20&searchInProps=false

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Problemet med chrome OS er det har holdbarhetsdato etter 1-5 år avhending av modell slutter man å få oppdateringer, så ville heller gått for linux eller windows 10.

 

Problemet med intel NUC er de støyer, ikke så god grafikkort til litt krevere oppdateringer, funger dårlig å sette flere i closter så man må kjøpe nyere. Også er cpu loddet til hovedkort så det er vanskelig å bytte hovedkort også.

Så ikke dumt med tanke på fremtiden å kjøpe litt mere en hva man trenger.

 

Nå er sikkert ikke

Intel NUC NUC7i5BNH Baby Canyon

Core i5-7260U, DDR4 SO-DIMM, M.2, 2,5" SATA, HDMI, MicroSD SLOT, WiFi

 

for dårlig men den er nok noe dyrere.

Den du har vil nok fungere, men nettleser har ofte problemet med mye ram og cpu bruk særlig firefox.

Det  mange intel NUC mangler er mulitreading for det er litt lite med 4 cpu tråder i dag,

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet med chrome OS er det har holdbarhetsdato etter 1-5 år avhending av modell slutter man å få oppdateringer, så ville heller gått for linux eller windows 10.

 

 

 

Der var jeg ikke klar over, min mors sin er snart 1 år gammel, heldigvis selger de versjon 3 enda da, så du mener da at når nåværende os versjon får større oppdatering riskrer man at ikke Chromebox 3 kan kjøre denne?

 

Fikk opplyst da jeg kjøpte denne på Komplett.no og Power.no at hardware messig ville denne "aldri" gå ut på dato slik en normal pc vil, dvs i værste fall at en kanskje måtte oppdatere minnet og SSD siden hennes versjon hadde lite minne og lav lagrings kapasitet.

Dette skulle være det som skilte Chrombox og nyer Chromebook fra tidligere versjoner.

 

Power opplyste at Chromebox var en storselger i utlandet, men av uviss grunn gikk salget svært tregt i Norge.

 

Uansett om jeg må kjøpe ny til mor etter ca 5 år ingen krise egentlig, da totale drifts utgifter vil svære svart lave, og den er svært enkel for nå og bruke for ei på 86 år, nå slipper jeg og ha daglig samtaler om problemløsninger fordi hun har tullet det det på intel Win 10 pc hun hadde før denne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...