Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ufør og NAV


eporsche

Anbefalte innlegg

Triste greier altså. Hvorfor du ikke har fått uføretrygd for 15 år siden er uforståelig for meg.

 

Det er tydelig at du ikke har møtt på en psykolog eller terapeut enda som har sett deg for den du er og har forstått din situasjon og personlighet.

 

Det er trist å lese du ikke har cash nok til å leve skikkelig. Men det jeg tror vil lette mye for deg er å få din historie ned på papir. Begynn i dag, med å skrive ned livshistorien, og også datoer med møter med det offentlige så godt du husker. Jobb med det over tid. Skriv gjerne på pc og print ut, så det blir skriftlig best mulig.

 

Da kan du ta med dette papiret til fremtidige møter med NAV og andre instanser. Da slipper du å ha den lasten i hodet hele tiden at du må forklare deg på nytt og på nytt, for da har du -en- historie å forholde deg til.

 

Hvis du skal få uføretrygd, må du ha en godkjent diagnose. Men du skriver du har fått hjerneslag, som faktisk påvirker minnet og noen andre faktorer. Spør du meg, burde jo dette være mer enn nok til å få uføretrygd.

 

Denne er vrien ja. Jeg kan vel våge å mene at hvis du får alt ned på papir, og ikke gir opp, så er det i hvert fall en sjans for at du får igjennom til uføretrygd før eller senere. Hvis du gir opp, er sjansen lik 0%. Derfor skal du ikke gi opp!

 

Et annet alternativ er brukerombudet. Du har kanskje vært i kontakt med dem? Søk også opp alle slags hjelpeinstanser i forhold til NAV. Spør brukerombudet om andre instanser.

 

Hva med Sosialmedisinsk Poliklinikk? Med din medisinbruk (selvmedisinering?), så burde jo det absolutt kvalifisere til noen samtaler der, som burde igjen gi kvalifisert diagnose på et papir, som igjen burde gi en stor sjans til uføretrygd. Det må være grenser for å tyne folk.

 

Du må gjerne oppdatere i tråden her når eller hvis det blir utviklinger, så kan i hvert fall jeg skrive det jeg mener er riktig på veien.

 

Ikke bry deg om fordømmende mennesker, de har ikke peiling på noe som helst, aldri møtt en vegg i livet sitt. Det er helt naturlig å bli frustrert i møte med overmakt som er hovmodne, arrogante og utydelige i stilen. Det man må gjøre er å holde seg saklig, og be om tydeligere svar, "hva menes med det?" spør jeg ofte. Og dermed aldri gi opp. Da øker sjansen.

 

Har du telefon, ta opp samtaler med opptaksapp (Voicerecorder hvis telefonen ikke har medfølgende app), og lagre de som "NAV xx.xx.xxxx (<-- dato), eller "SMP (dato)", for eksempel. Da gir du deg selv incentiv til å holde deg saklig, og da har du bevis hvis de prater svada og er usaklige. Da har du bevis. Men vær forsiktig med hvem du nevner dette til. Jeg ville -kanskje- nevnt det til en ærlig brukerombud-ansatt, hvis jeg følte personen var ærlig og genuin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan skal man klare å være rolig i møte med nav når man nesten hvert møte må bruke halve tiden på å forklare saken for ny saksbehandler?

Anonymous poster hash: 33299...879

Sjå på det positive i det, då er kvart møte ein ny sjangs til å få saksbehandlaren til å forstå, utan at saksbehandlaren er farga av tidlegare historikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...