Gå til innhold

Polestar: Tesla er langt foran alle andre på energieffektivitet


Mathias Klingenberg

Anbefalte innlegg

Ja man ser mange norske Tesla når man kjører på autobahn, de fleste ligger i rundt 130, det er vel egentlig en fornuftig fart over lengre tid med tanke på lading og forbruk.

Da har man enten veldig dårlig råd eller veldig stort fokus på energimiks og utslipp.

 

Hvis målet er å komme raskest mulig fram, så bånn pinne riktig, fordi høyere hastighet alltid sparer mer tid enn det forlenger ladetida. (Krysningspunktet mellom kjøretid og ladetid ligger over maks-hastigheten på bilene).

 

130 vil ta lengre tid. Det er derimot mange andre grunner til å holde seg rundt 130. Trafikkmengde, smidig fletting mellom venstre og nest-venstre felt, sikkerhet, muligheten for å ligge i dragsuget 3s bak noen andre og som nevnt utslipp fra blant annet kullkraftverk.

 

Er man heldig og finner ledig plass bak en campingbil eller firkantet varebil som holder 130 så kan forbruket omtrent halveres fra "rated".

 

Men vær obs på at 130 øker tidsbruken sammenlignet med å ligge i 150-170 og heller få et par "straffeminutter" på laderen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...