Gå til innhold

Lære seg python på mest effektiv måte?


fobian

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går førsteåret på datateknologi og vi har python som første språket vi lærer. Jeg har aldri vært borti programmering før, så alt er veldig nytt. Spørsmålet mitt er hvordan ville dere anbefalt å lære seg python helt fra scratch? Vi følger selvsagt en bok (python for everyone) og forelesningene.

 

Men jeg merker og har hørt at selve boken er minimalt til nytte, siden jeg og veldig mange andre-års studenter opplever at den drøyer ting veldig ut. I tillegg så har mange nevnt at de brukte nesten ikke boken, til selve studium og forberedelse til eksamen. Dermed lurer jeg på om noen av dere her inne har gode forsalg til Youtube kanaler, nettsider eller andre kilder som jeg kunne ha fulgt i løpet av mitt studieløp for python? Jeg personlig er veldig glad i tutorials på youtube og følge ulike prosjekter som folk programmerer alt fra bmi kalkulator til snake spillet. Så kom hjerne med flest mulig forslag til kilder dere anbefaler, og ikke hold tilbake hvis du er i tvil. Kanskje det er ikke bare jeg som får nyte ut av det :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ment som oppslagsverk, så når du møter på konsepter du lurer på hvordan man skal gjøre korrekt så refererer du til den nettsiden.

 

Når du har basisen på plass og lurer på hvordan man skal gjøre f.eks. en while-loop, så finner du det her. Snubler du over lists og lurer på hva funksjonene kan gjøre så ser du her. Visste du ikke hva time.sleep() gjorde så søkte du deg frem her.

 

Generelt så vil du bare bruke Google. Men alt skal være ankret i den referansemanualen.

Lenke til kommentar

Det er ment som oppslagsverk, så når du møter på konsepter du lurer på hvordan man skal gjøre korrekt så refererer du til den nettsiden.

 

Når du har basisen på plass og lurer på hvordan man skal gjøre f.eks. en while-loop, så finner du det her. Snubler du over lists og lurer på hva funksjonene kan gjøre så ser du her. Visste du ikke hva time.sleep() gjorde så søkte du deg frem her.

 

Generelt så vil du bare bruke Google. Men alt skal være ankret i den referansemanualen.

OK, takk. Dette skal jeg prøve å bruke flittig!

Lenke til kommentar

Anbefaler aa lese kode, og gjerne finn 5 smaa ting du kan lage.

 

Du finner lister online med lette nybegynnerprosjekter. Kod noen av disse, og legg til flere features. F.eks. dersom du lager en "bot" som laster inn tweets fra Twitter, hvordan kan du lagre disse i csv, en database eller dersom tweeten inneholder ABC, send en melding paa epost/SMS (via Twilio e.l.). Dette "tvinger" deg til aa ikke bare foelge instruksjoner, men ogsaa finne nye loesninger.

 

"Automate the boring stuff" er en grei bok.

 

Kanskje du kan lage en enkelt blog i Flask?

 

... eller en app som lager bilder med motivational quotes i en fin font over? 

 

Du finner libraries for aa hente ut tekst av en artikkel, f.eks. saa du kan kanskje proeve aa lage en url til pdf-artikkel bot (vil neppe bli perfekt, men poenget er aa kode).

 

Kod mye, og ikke bry deg i begynnelsen om det blir litt rotete. Jo mer du koder, jo mer kan du se at du har forbedret deg naar du leser gammel kode. Etterhvert laer deg objektorientert python.

 

F.eks. bruker vi mye Python til databehandling og rapportering. Har ogsaa brukt det mye til automatisering. I mitt tilfelle bruker jeg mye SQL Alchemy, Pandas og Requests.

Lenke til kommentar

Anbefaler aa lese kode, og gjerne finn 5 smaa ting du kan lage.

 

Du finner lister online med lette nybegynnerprosjekter. Kod noen av disse, og legg til flere features. F.eks. dersom du lager en "bot" som laster inn tweets fra Twitter, hvordan kan du lagre disse i csv, en database eller dersom tweeten inneholder ABC, send en melding paa epost/SMS (via Twilio e.l.). Dette "tvinger" deg til aa ikke bare foelge instruksjoner, men ogsaa finne nye loesninger.

 

"Automate the boring stuff" er en grei bok.

 

Kanskje du kan lage en enkelt blog i Flask?

 

... eller en app som lager bilder med motivational quotes i en fin font over? 

 

Du finner libraries for aa hente ut tekst av en artikkel, f.eks. saa du kan kanskje proeve aa lage en url til pdf-artikkel bot (vil neppe bli perfekt, men poenget er aa kode).

 

Kod mye, og ikke bry deg i begynnelsen om det blir litt rotete. Jo mer du koder, jo mer kan du se at du har forbedret deg naar du leser gammel kode. Etterhvert laer deg objektorientert python.

 

F.eks. bruker vi mye Python til databehandling og rapportering. Har ogsaa brukt det mye til automatisering. I mitt tilfelle bruker jeg mye SQL Alchemy, Pandas og Requests.

Takk, burde jeg da finne tutorials av små prosjekter på youtube, slik som  snake, eller blackjack spillet/tjueett også bare følge instruksene? Ville du sagt det var en god måte å  komme i gang og lære seg språket?

Lenke til kommentar

Ja, det finnes mange bra tutorials samt live streams du kan sjekke ut. Det er bra i begynnelsen, saa kan du derfra legge til egne features. F.eks. en scraper som henter inn data fra nettsider, hvordan legge til en database? Hvordan algre til CSV? Hvordan laste inn en liste over nettsider og scrape? Hvordan bruke proxies? Det tvinger deg til aa tenke litt mer enn aa bare foelge instruksjoner. 

Lenke til kommentar

Til andre som leser denne tråden. Har noen av dere noen gode forslag til tutorials på youtube eller andre steder som tar seg av små prosjekter i python? Noe veldig lite, mindre enn snake eller tjueett spillet?

Jeg tenker noen som løser oppgaver ved python. F.eks når vi har om loops, def osv, også løser oppgaver ved å bruke f.eks while, for loop funksjonen?Jeg tenker siden jeg er i så pass tidlig i programmering , så vil jeg heller ikke grave meg for dypt slik at jeg blir bare forvirret. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...