Gå til innhold

Tips til gode prosjektstyringsverktøy


ErlendRU

Anbefalte innlegg

Begynner å bli litt lei av uoversiktlige og rotete prosjektplaner og prosesser på jobben nå og er ute etter et godt prosjektstyringsverktøy med visse kriterier.

 

Litt bakgrunnsinfo, så er vi et team på 5 stk som er prosjektledere for leveranser til diverse kunder innen IT-bransjen. Vi har flere forskjellige kunder, noen veldig store og noen små, og en hel del forskjellige typer prosjekter under de igjen, gjerne med forskjellige prosesser og rutiner for hver kunde.

 

Jeg ser etter et prosjektverktøy som kan hjelpe oss med følgende:

 

Must-have:

- Helst online eller i det minst live sync om det er et eget program

- Mulighet for en liste hvor alle pågående og tidligere prosjekter er listet opp på en ryddig måte (gjerne med mulighet for filtrering på bla. ansvarlig, prosjekttype, dato etc.)

- Mulighet for minimum 5-6 stk forskjellige brukere som kan bli tildelt de ulike prosjektene

- En "personlig" side hvor alle kan følge opp sine enkelte prosjekter (men må være tilgjengelig/synlig for alle på teamet i tilfelle sykdom o.l)

- Mulighet til å differensiere mellom minimum 15 forskjellige faste prosjekttyper eller mer

- Under de ulike, personlige, enkeltprosjektene ønsker jeg mulighet for å lage spesifikke sjekklister basert på prosjekttype (med basis i de ulike prosessene vi har) (dette er viktig og en dealbreaker)

-- Når da alle punkter på en sjekkliste er huket av, så er prosjektet fullført f.eks.

- Mulighet for å legge inn tidsfrister, påminnelse etc. for de ulike punktene i sjekkliste

- Brukervennlig GUI

 

 

Nice-to-have:

- Integrasjon med Gmail - mulighet for å sende og motta mailer med tilsvarende funksjoner som Gmail har (og enda bedre om mailer kan tildeles under de personlige prosjektsidene) - for å utdype, så har vi i tillegg til personlige mailer også et par felles mailbokser hvor vi per i dag tildeler mailer etter mapper

- Integrasjon med Google kalender

- Statistikk med antall prosjekter fullført, behandlingstid etc. etc.

- Tidføring er ikke noe dealbreaker, men kan være greit å ha i enkelte tilfeller

- Kompabilitet på mobil er også veldig greit

- Chat/kommunikasjon med andre på teamet

 

 

Det finnes jo et mylder av forskjellige verktøy, har blant annet sett på denne Wiki-siden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_project_management_software#Features

 

Men jeg kjenner jeg ikke har tid eller kapasitet til å undersøke hver enkelt, så om noen har noen gode tips (helst med så mange avhukede kriterier som mulig) så setter jeg stor pris på det

 

Pris er tildels en faktor, ikke noe stor issue, men jo billigere det er jo enklere blir det å selge inn for ledelsen :)

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jira er jo mye brukt der ute, så kan jo være verdt å se på.

 

Takk for tipset, vet mange bruker det, men aldri vært borti det. Eneste jeg ser sånn ved første øyekast er at det virker mer relatert til utvikling og software. Burde kanskje spesifisert det mer at vi ikke driver med utvikling, men er mer på hardware-leveranser og prosjekter ut til kunder.

 

 

Har god erfaring med Fogbugz. Usikker på om det dekker alle punktene dine, men ta en kikk.

 

Takk for tipset, sjekker det ut!

Lenke til kommentar

Takk for tipset, vet mange bruker det, men aldri vært borti det. Eneste jeg ser sånn ved første øyekast er at det virker mer relatert til utvikling og software. Burde kanskje spesifisert det mer at vi ikke driver med utvikling, men er mer på hardware-leveranser og prosjekter ut til kunder.

 

Joda, er vel litt designet rundt software prosjekter, men er ekstremt konfigurerbart og dekker alle må og de fleste nice to have kravene dine.

Lenke til kommentar

Joda, er vel litt designet rundt software prosjekter, men er ekstremt konfigurerbart og dekker alle må og de fleste nice to have kravene dine.

 

Takk, skal absolutt sjekke det ut! Vet at utviklerne på huset blant annet bruker det, så da er kanskje lisensieringen i orden også, så ikke det blir noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...