Gå til innhold

Telenor fiber - egen ruter virker plutselig ikke, men det gjør ZyXEL P8702N


Anbefalte innlegg

Jeg har fiber i Oslo fra Telenor (tidligere Canal Digital). Helt siden oktober har jeg benyttet min egen ruter (ASUS RT-AC68U) direkte fra veggen til WAN-porten, og dette har fungert strålende! Plutselig, lørdag 10. august på morgenen mellom kl. 9 og 10 mistet ASUSen internettforbindelsen. Jeg rakk ikke å feilsøke dette da, for jeg var på vei til ferie. Da jeg kom hjem en uke senere var problemet der fremdeles, - intet Internett!

 

Jeg har forsøkt alle standardting: restartet fiberboks, restartet og tilbakestilt ASUSen, byttet kabler alle steder. ASUSen gir følgende beskjed i GUI og i logger: "Your ISP's DHCP does not function properly". Ruteren får tilsynelatende ingen IP-adresse, og har status "Renewing...". Jeg har forsøkt å plugge min MacBook Pro direkte i fiberboksen, og der får jeg heller ingen IP-adresse.

 

På loftet har jeg liggende en ZyXEL P8702N fra Canal Digital/Telenor som fulgte med leiligheten. Jeg kablet den direkte mot fiberboksen, men den fikk heller ingen forbindelse. Men plutselig, etter å ha stått på om natten fikk den forbindelse til Internett! Jeg har etter dette feilsøkt alt på nytt, men den eneste dingsen som greier å få forbindelse til Internett er ZyXELen...

 

Noen som har opplevd noe liknende? Jeg har feilmeldt dette til Telenor, men jeg frykter at de bare skal skylde på mitt utstyr og be meg om å bruke deres utstyr (ZyXEL P8702N). Det er uaktuelt, spesielt fordi det virket helt fint tidligere, uten noen endringer på min side.

 

--

Edit:

Jeg vet ikke om dette er relatert, men loggene fra ZyXELen inneholder ganske mange slike rader:

"2019-08-18T10:14:34 (none) daemon.err TR-069: Common name of ACS certificate is NOT in URL, CN = CPE-Norway, URL = https://148.122.34.70/"

Endret av hax2kon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke påstå at jeg vet svaret. Men slet lenge med Telenor fiber og IPv6. Tilslutt viste det seg at det var Telenors underleverandør sitt utstyr som ikke klarte jobben. Forøvrig er det vel mer som foregår enn bare tildeling av IP. Det er vel også noe DNS-name (prøv myip.dk).

Det er bare å begynne å lese seg opp på DHCP...

Lenke til kommentar

Problemet i noen av situasjonene du nevner kan skyldes DHCP-lease-tiden. F.eks. du kobler bort ruter og kobler til Macbook, så kan det være at du må vente til leasetiden går ut før Macbooken får IP. Slikt vil det også være hvis du går fra P8702N til Asus-en.

 

Hvis du kobler Asus-en til en ethernet-port på P8702-en, fungerer den da? Dette bare for å sjekke at det ikke er noe galt med Asus-en. Hvis den da ser ut til å fungere normalt, erstatt P8702-en med Asus-en og vent en stund. 

 

Ikke sikker, men mener å huske at lease-tiden var 15 minutter. Altså skulle man anta at ny tilkoblet ruter skulle få IP i løpet av 15 minutter etter at den var tilkoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...