Gå til innhold

Fedora 30 - nybegynnerspørsmål om programvare og root


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har funnet ut at jeg skal teste ut dette operativsystemet Fedora på en av mine maskiner. Se om dette er noe som fungerer for meg.

 

Har fått et veldig bra førsteinntrykk, spesielt mhp installering av OS.

 

Men siden jeg nesten bare har erfaring fra Linux-distroer basert på enten Debian eller Ubuntu, så er det naturligvis noen forskjeller. Et par av disse har jeg ennå ikke blitt klok på, kanskje noen i forumet kan belyse dette for meg.

 

 

/etc/sudoers

 

Denne kom jeg over ved et søk på nettet da jeg prøvde å finne ut hvordan jeg skulle kunne kjøre kommandoer med sudo i Terminal.

Men jeg kunne også legge min egen bruker i en gruppen "wheel" for å få admin-rettigheter. Dette fungerte for meg.

 

Når jeg åpner denne sudoers-fila, så ser jeg at den inneholder en mengde innstillinger som går ut på hvilke rettigheter - bl.a. hva de enkelte grupper skal ha tilgang til, etc.

 

Nå hadde jeg egentlig tenkt å spørre om forskjellen mellom det å legge min brukerprofil i wheel-gruppa, fremfor å legge brukerprofilen til i sudoers-fila. Spørsmålet er kanskje ikke engang relevant, for jeg må finne ut litt mer om konseptet med sudoers -fila.

 

Bl.a. noen innstillinger/kommandoer har # tegnet foran, mens andre har ikke # -tegnet foran. Dessuten er jeg usikker på om sudoers -fila egner seg til å styre brukertilgang til enkeltbrukere (det er kun grupper som fra før er nevnt i sudoers -fila).

 

 

Installere programvare

 

Jeg tror jeg skulle få brukt Fedora til det meste, men så er det noen programmer jeg har brukt i årevis, og som er lite hensiktsmessig å skulle bytte til noe annet nå. Deriblandt Passwordgorilla (den er helller ikke tilgjengelig som flatpak).

 

Har funnet en del info angående installering av det spesifikke programmet. Problemet her er at mye av informasjonen på nett er gammel (2014 og eldre) og kommandoer som refererer til spesifikke versjoner. Andre sider på nettet innheolder masse info, men er i praksis bare søppel fordi de ikke inneholder informasjon om hvordan installering skal utføres, eller ei heller linker til oppdatert informasjon om dette.

 

Jeg tror jeg har funnet en oppskrift for å få denne pakken installert - kommer tilbake dersom det ikke fungerer for meg.

 

 

[edit]

Fungerte ikke. /usr/local/bin endte opp som tom mappe.

 

Dette er kommandoene som ble utført:

sudo yum install tcllib tk itcl git

cd /tmp/

git clone https://github.com/zdia/gorilla.git

sudo cp -r gorilla/sources/ /opt/gorilla

 

Utførte dette scriptet (som sudo)

# echo '/opt/gorilla/gorilla.tcl' > /usr/local/bin/gorilla
# chmod +x /usr/local/bin/gorilla

 

 

- Ehh - glem det. Oppskrifta fungerte perfekt, men jeg glemte å fjerne # tegnene da jeg skulle lime inn linjene in i skript-fila :roll:

Endret av geir__hk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I fila? # er kommentartegnet.

Ser nå at jeg var uspesifikk. Var /etc/sudoers -fila jeg tenkte på.

 

Spør fordi innholdet i denne fila inneholder linjer som starter med én og to # -tegn.

Linjer som begynner med ## er åpenbart kommentarer.

Men så er det forskjellen på linjer som begynner med # -tegnet kontra linjer som ikke har dette tegnet forran resten av teksten som forvirrer meg.

 

Fant en god forklaring her:

https://www.garron.me/en/linux/visudo-command-sudoers-file-sudo-default-editor.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...