Gå til innhold

Norsk startup lanserer elbil med drømmespesifikasjoner


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Jeg har funnet opp en transporter som i Star Trek, hvis jeg får 10 million kan jeg kanskje bygge en så kan jeg komme tilbake om 10 år å si at det ikke var fysisk mulig.

 

 

 

 

- Den der luktet det Kickstarter av...

Men det tilsier ikke nødvendigvis at det samme kan sies om bilen i artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle tro TU/Tek var litt mer forsiktige med å fronte ting som med stor sannsynlighet er direkte svindel, men nei

Jeg har mine mistanker om hvorfor det er tilfelle. Først så selger clickbait, det er ingen vei rundt dette. Så om artikkelens innhold er svada og/eller man smører på med "spennende" ting i artikkelen så selger den deretter. Kvantitet vs kvalitet.

Så om noen kommer med noe svada om kald fusjon, biler som kan fly, biler som ikke finnes etc, så vil det selge.

Relatert direkte til dette problemet så er det neste probleme leserne. Man søker en bredest mulig audiens, selvsagt. Tenk deg "litt mer seriøs Vi Menn". Så da proletariatet klikker seg inn og ser "jøss! Flygende elbil med trådløs lading, å den blir tøff å ha på hytta hø hø hø" så sier det seg selv at stoff som faktisk gikk i dybden, stoff med kritikk og interessant faglig innspill hadde med en gang økt IQ kravet til leserne og filtrert ut mange ellers potensielle lesere.

Så kommer siste saken - journalistenes faglig kompetanse. For å dekke tekniske ting, faktisk et bredt spektrum av ting, vil absolutt kreve tverrfaglig innsikt. Dette er veldig krevende! Dette vil kreve folk som kan en del om alt. Og når man ser at de ikke en gang klarer å skrive navnet på batterityper uten konsekvente skrivefeil så er dette som det ble en gang sagt over Atlanteren "truths we hold to be self-evident".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at fyren bak dette enkeltmannsforetaket nettopp har fullført en bachelor innen markedsføring, så tipper jeg dette kun er et stunt laget for å skape litt viral blest med tanke på jobbsøking.  

 

Ganske utrolig å se hvor lite som faktisk skal til for å bli plukket opp av klikk-kåte nettaviser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Dårlig vane å bruke . (eller , ) som tusen-skilletegn. ISO-standarden sier det bør unngås, da begge kan brukes som desimal-skilletegn (selv om komma er det foretrukne ihht. ISO-8601).

 

Fra Wikipedia:

 

The 22nd General Conference on Weights and Measures declared in 2003 that "the symbol for the decimal marker shall be either the point on the line or the comma on the line". It further reaffirmed that "numbers may be divided in groups of three in order to facilitate reading; neither dots nor commas are ever inserted in the spaces between groups (e.g. 1 000 000 000,00).

 

ISO-8601 also stipulates normative notation based on SI conventions, adding that the comma is preferred over the full stop. [24]

 

 

 

Jeg tror heller at det er 4,807 millimeter lang, 2,226 millimeter bred og 1,401 millimeter høy.

En sinnsykt liten mikrobil laget med en ekrem nøyaktighet (1 nanometer).

 

 

- Mulig jeg har misforstått, men den nøyaktigheten...

Var det relatert til legden, bredden og/eller høyden?

Jeg skrev feil, mente en mikrometer.

 

Forskjellen på 1,0 millimeter og 1,00 millimeter er usikkerheten. Med en høyde på 1,401 millimeter, så regner jeg med at usikkerheten er under 0,001 millimeter, altså under 1 mikrometer.

 

Hadde tenkt til å skrive noe om presisjon og nøyaktighet, men jeg er for lat...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dårlig vane å bruke . (eller , ) som tusen-skilletegn. ISO-standarden sier det bør unngås, da begge kan brukes som desimal-skilletegn (selv om komma er det foretrukne ihht. ISO-8601).

 

Fra Wikipedia:

 

The 22nd General Conference on Weights and Measures declared in 2003 that "the symbol for the decimal marker shall be either the point on the line or the comma on the line". It further reaffirmed that "numbers may be divided in groups of three in order to facilitate reading; neither dots nor commas are ever inserted in the spaces between groups (e.g. 1 000 000 000,00).

 

ISO-8601 also stipulates normative notation based on SI conventions, adding that the comma is preferred over the full stop. [24]

 

 

 

 

Jeg tror heller at det er 4,807 millimeter lang, 2,226 millimeter bred og 1,401 millimeter høy.

En sinnsykt liten mikrobil laget med en ekrem nøyaktighet (1 nanometer).

 

 

 

- Mulig jeg har misforstått, men den nøyaktigheten...

Var det relatert til legden, bredden og/eller høyden?

 

 

 

Jeg skrev feil, mente en mikrometer.

 

Forskjellen på 1,0 millimeter og 1,00 millimeter er usikkerheten. Med en høyde på 1,401 millimeter, så regner jeg med at usikkerheten er under 0,001 millimeter, altså under 1 mikrometer.

 

Hadde tenkt til å skrive noe om presisjon og nøyaktighet, men jeg er for lat...

 

 

 

- I see...

Når det kommer til Lengde...

Med mindre man trenger ekstrem Nøyaktighet så trenger man ikke gå lengre ned enn til Nanometer, men for konvertering mellom Metrisk og Imperial så trenger man strengt tatt ikke gå lengre ned enn til Mikrometer for Lengde.

 

En annen ting er Vekt...

Med mindre man trenger ekstrem Nøyaktighet så trenger man ikke gå lengre ned enn til Pikogram, men for konvertering mellom Metrisk og Imperial så trenger man strengt tatt ikke gå lengre ned enn til Nanogram for Vekt.

 

For enkelhetens skyld så kan man ta utgangspukt i samme oppløsning for både Lengde og Vekt.

Og bruke Piko- for begge deler.

Mulig det bare er meg... *Host* *Host*

 

NB!...: Bør nevne at Presisjonen du nevner ikke er helt det samme som Usikkerhet.

De er nært beslektet, men der er en forskjell...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En som prøver å være Norges svar på Mate Rimac (F.1988. Tygg litt på den)  eller Elon Musk?

Men Mate Rimac hadde nå i det minste som 19 åring bygget om en BMW e30 til eldrift med 800hestekrefter før han startet det første elektriske supersporstbil selskapet med sin Rimac Consept ONE. Han gjør nå i det minste det ganske bra med å videreselge teknologien til flere store bilmerker. Tesla med Martin Eberhard, Marc Tarpenning Ian Wright (før Elon kjøpte seg inn) hadde nå i det minste AC Propulsion TZero  og Wrightspeed X1 å bygge utifra.

 

Espen Kvalvik på sin side har kun en bachelor fra BI, noen 3D renderings og et enkeltmansforetak(?). Her lukter det veldig fake it til you make it. Jeg får faktisk litt Elizabeth Holmes fra Theranos vibe, men en skal aldri si aldri. Så da får en vel håpe han faktisk lykkes.

 

Rimac: (Consept one så jeg faktisk i Oslo forran Grand hotel for endel år siden, og da jeg snudde meg satt selveste Mate Rimac og drakk kaffe 2 meter bak meg :p )

post-47543-0-84230600-1565389994_thumb.jpegpost-47543-0-13687100-1565390011_thumb.jpeg

 

AC Propulsion Tzero og Wrightspeed X1 (Jeg regner med det er mange som ikke vet at det er disse 2 bilene som var starten på Tesla roadster ;) Husker jeg så disse på www.techblog.com for mange mange år siden og den første Tesla Roadsteren ble også lagt ut der når den først kom.
post-47543-0-31520400-1565390164.jpegpost-47543-0-19084200-1565390206.jpeg
 

Edit: Ian Wright bygget Wrightspeed X1 etter han forlot Tesla. Så da er det mer korrekt å si at Tesla Roadster og Wrightspeed x1 er begge bygget på teknologien fra AC propulsion sin Tzero. Ian Wright hadde hovedansvaret for kontakten mellom Tesla og Lotus og AC Propulsion 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dette er litt off topic, men jeg mener å huske at det var Norsk Journalistlag som har "bestemt" at norske journalister skal bruke punktum og ikke mellomrom mellom store tall. På samme måte som amerikanske journalister ofte bruker komma. Er ellers enig at det bør brukes ISO standard.

 

Når du sier det, minnes jeg faktisk å ha lest noe lignende. Norsk journalistlag bør uansett skjerpe seg. Ellers kan like gjerne andre *-lag "bestemme" at norske * skal slutte med mellomrom mellom ord. Eller begynne å sette søndag som første dag i uka(!)

 

Angående amerikanske journalister, er det nok ikke annet å forvente, den tid de fortsatt bruker "enheter" som tomler, tønner, sko, kopper og kar til å målesette ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...