Gå til innhold

Equinor kjøper 50 prosent i argentinsk vindprosjekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

190 Musd for 120 MW var ikke billig i et land der strøm generelt er billigere enn i Norge.

 

Uansett kan slike prosjekter være fornuftige. Argentina har en veldig stor andel av fossile brensler i sin energimiks og denne andelen har økt en god del de siste 20 år i kombinasjon med at total produkskjon også har økt.

 

Argentina har en del vannkraft, men tempoet i utbygging kan ikke matche etterspørselen.

Lenke til kommentar

Dette er billig energi.

120 MW for 1,7 mrd. kr inn i regneark blir 30 øre/kWh, dersom drift og vedlikehold er 10 øre/kWh og utnyttelsesgrad 45%.

Nå skal jeg ikke si at jeg er ekspert på vindforhold i Argentina, men 45% ville vært en ganske bra utnyttelsesgrad. Drift og vedlikehold er jo også egentlig ukjente.

 

Men etter å ha lest litt om diverse vindkraftprosjekter er det i alle fall ikke uhørt dyrt. Jeg gjorde vel en liten tabbe når jeg sammenlignet med fosen vind, som trolig er mer lønnsomt enn de fleste vindkraftanlegg med en utbyggingskostnad på kun 11 mrd for 1057 MW. (utnyttelse er anslått til ca 35% for fosen vind). [Edit: Oops, 38,9% skal det være i beregnet utnyttelsesgrad.]

 

Forøvrig er denne typen prosjekter noe jeg absolutt mener Norge burde engasjert seg i. Land som Argentina har trolig mye større potensiale for fornybar energi enn de klarer å realisere selv.

Endret av joakimb
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke si at jeg er ekspert på vindforhold i Argentina, men 45% ville vært en ganske bra utnyttelsesgrad. Drift og vedlikehold er jo også egentlig ukjente.

 

Men etter å ha lest litt om diverse vindkraftprosjekter er det i alle fall ikke uhørt dyrt. Jeg gjorde vel en liten tabbe når jeg sammenlignet med fosen vind, som trolig er mer lønnsomt enn de fleste vindkraftanlegg med en utbyggingskostnad på kun 11 mrd for 1057 MW. (utnyttelse er anslått til ca 35% for fosen vind). [Edit: Oops, 38,9% skal det være i beregnet utnyttelsesgrad.]

 

Forøvrig er denne typen prosjekter noe jeg absolutt mener Norge burde engasjert seg i. Land som Argentina har trolig mye større potensiale for fornybar energi enn de klarer å realisere selv.

11 mrd. , 1057 MW og 40% utnyttelsesgrad i det samme regnearket gir LCOE 24 øre/kWh.

Som er blant de aller rimeligste måtene å skaffe oss energi på.

Med denne prisen kan en også produsere hydrogen, om en ønsker det, og tjene mye penger.

Markedsprisen for hydrogen er kr 90,-/kg og elektrolyse med trykksetting bruker 70 kWh for 1 kg.

Med andre ord LCOE for 1 kg hydrogen rundt 20 kr. 

Lenke til kommentar

11 mrd. , 1057 MW og 40% utnyttelsesgrad i det samme regnearket gir LCOE 24 øre/kWh.

Som er blant de aller rimeligste måtene å skaffe oss energi på.

Med denne prisen kan en også produsere hydrogen, om en ønsker det, og tjene mye penger.

Markedsprisen for hydrogen er kr 90,-/kg og elektrolyse med trykksetting bruker 70 kWh for 1 kg.

Med andre ord LCOE for 1 kg hydrogen rundt 20 kr. 

NVE kommer frem til ca 40 øre med en diskonteringsrente på 6% og degradering på 0,1%, og utnyttelse på 40%.

Da er nok levetiden som er beregnet litt kort (20 år).

 

Edit: Forresten er vel regnestykket angående hydrogen veldig forenklet siden 70kWh energi ikke er den eneste innsatsfaktoren (og dermed ikke den eneste kostnaden) når man lager h2. Hadde det ikke vært det ville jo også en lcoe for strøm på 1kr/kwh vært lønnsomt ifm hydrogenproduksjon, og det tviler jeg på.

Endret av joakimb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...