Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannet i et rammebasseng, havsalt / eller kjemikalier?


Anbefalte innlegg

Vi har et 2200 liters rammebasseng. Vanntilførselen får vi fra ei pumpe. Pumpen pumper vann fra et nærliggende vann. Inntaket ligger 50 cm under vannoverflaten, mens det er omkring 3 meter ned til gjørme bunn. Før dette vannet kommer oppi bassenget kjøres dette igjennom et vann vilter med beholder. Filteret er av pp5 klasse.

 

Jeg har da alltid benyttet meg av kjemikalier for å kunne oppnå en pH på 7-7.2 enheter. Av kjemiske stoffer er det diverse bokser, en for "klart vann", kloring, sjokk kloring, pH + og pH ÷. I tillegg har jeg ei pumpe for vannet oppi bassenget. Vannet fra pumpen kjøres igjennom en beholder med et 20 cm langt pp5 filter, før det ender oppi en sykkelkurv som er kledd med "koppehåndkle".  

 

En kamerat av meg anbefalte meg i stedet for kjemikalier å benytte havsalt oppi vannet. Han påstår at jeg dermed blant annet vil bli kvitt algeveksten og annet vekster i vannet vil bli redusert/forsvinne.

 

Noen her med erfaringer/opplevelser med havsalt i bassengvannet i stedet for å bruke kjemikalier? 

 

Alle innlegg med info om fordeler/ulemper med de nevnte behandlingsmetoder mottas med STOR takk.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...