Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

A/C sluttet å fungere på Ford Mondeo


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg har en 2009-modell Ford Mondeo. For litt tid siden sluttet A/C å fungere. Når jeg slår på A/C kan jeg høre en veldig svak type risle-lyd. 

 

Hvordan kan jeg gå frem for å feilsøke dette selv? Jeg kan svært lite om bil, så blir det for teknisk må jeg antakeligvis ha den inn på verksted. 

 

På forhånd takk for tips. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så mye man kan gjøre selv. Hvis du står på tomgang så kan du se om turtallet går opp og ned når du skrur av og på AC. Turtallet skal være litt høyere med AC på. Ofte dupper turtallet også litt ned først idét du skrur på AC. Da vet du at kompressoren sansynligvis lår inn.

 

Så kan du sjekke at radiatorvifta/viftene sviver med AC på. Eller om du får kaldluft kun mens du kjører.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er ikke noen mekaniker, men er ikke etterfylling av gass stort sett det som er feil med A/C-anlegg? Trenger ikke koste noe særlig.

Du er den første som svarer det mest innlysende, så jo.. du kan bli mekaniker :)

 

På konas X-Trail må det etterfylles gass hvert år... (ingen lekkasje oppdaget foreløpig).

 

På ett par gamle Toyota'er jeg har.. så har jeg etterfylt *en* gang, og da var det ikke helt uten effekt (AC).

 

På en 10 år gammel Mondeo vil det nok ikke være usannsynlig at det trengs etterfylling av gass for å få AC til å "virke" (selv om kompressor og elektronikk funker).

Lenke til kommentar

Hørt om mange som har slitt med AC på Mondeo MK4 og har måtte fylle gass gjevnlig. Tror ikke AC systemet er så bra der.

 

På min Mondeo MK3 derimot (2006 modell) får jeg enda frostskader av AC om ønskelig og det har aldri vært fylt gass eller gjort noe service.

 

Men om du hører rislelyd kan bare være at det blir tygere å dra rundt drivreima når clutchen til AC kobles inn. Kan godt hende reima begynner å riste litt opp og ned og da. Ganske normalt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...