Gå til innhold

Hvilket eksternt utstyr duger til test av kabel på USB 3.1 gen 2 hastighet? 10 Gbps..


Anbefalte innlegg

Noen som har et forslag om hvilket eksternt utstyr jeg må anskaffe meg for å fullstendig teste om denne kabelen serverer kontaktens hastighet på rød 10 Gbps USB-utgang fra I/O på Hero VIII-kortet?
De blå kontaktene på Hero VIII X570- hovedkortet mener jeg at skal være USB 3.0, på 5 Gbps.
 
ROG%20CROSSHAIR%20VIII%20HERO(WI-FI)_Wi-
 
 
Da med USB-C mot utstyret og gammeldags plugtype inn i en av de røde utgangene..
 
:hmm: står transmission speed 480 Mbps i produktannonsen til kabelen. Hmm..
Merker meg at dette "kabel-terrenget" er vanskelig å orientere seg i mhp. datatransfer:
 


Support 5V/5A Huawei SuperCharge, comparable to original cable. Also compatible with QC3.0.

s-l1600.jpg
 
Ok fancy, kabelen har lysdiode på USB-C enden. Wowzy  :wee:
 
Edit:
Sjekk på bildet vedlagt fra meg
 
post-30484-0-68046400-1564586623.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste er nok en NVMe SSD i eksternt kabinett av god kvalitet, eller aller helst flere i RAID 0.

 

Men spørsmålet er nok hva er vitsen med å teste om kabelen tåler maks hastighet, hvis du ikke allerede har utstyr eller behovet for det?

(For moro skyld kan jeg skjønne.)

 

Men husk at alle oppgitte hastigheter er  noe man så å si aldri får. De er som regel kun mulig å få til under perfekte forhold i en lab.

Komponentene i PCen din må også kunne gi maks fra seg også.

Lenke til kommentar

Jeg som sliter med å få kjøpt 5 Gpbs sertifisert kabler på Ebay som har litt lengde. Da er vel sjansene for å finne 3 meter 10 Gbps kabel vanskelig nok også tenker jeg. Og finner man en som har Type A i ene enden, som ikke bare er en teit ladekabel for mobiltelefon som har USB 2.0 hastighet (480 Mbps)?

 

Det er vanskelig nok å finne 3 meter Displayport 1.4 og HDMI 2.1.

 

@AndersT2: forsøker bare å være litt framtidsrettet når jeg gjør nyinvesteringer. Mye av de gamle kabelstandardene vil være gode nok til mye en stund til. Men vil kanskje stanse den dagen 8K TV-er er standardutrustning hos bestefar og bestemor  :wee:

Lenke til kommentar

De nyeste standardene er såpass nye, at man skal nok slite litt med å finne billige kina kabler som støtter det.

Man må som regel opp i pris, og da kan det være lurt å heller vente til man faktisk får bruk for dem.

 

slet lenge selv med å finne DP 1.4, men fant tilslutt Club3D sine som funker bra.

HDMI 2.1 fant jeg ikke, men holder for meg med 2.0 kabler enn så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Displayport 1.4 og HDMI 2.1 var jeg heldigere, men det krevde sin mann å lete billig og som støttet standarden. Kjøpte vel en Displayport 1.2 kabel også, dette var for å klargjøre for flerskjermsoppsett som er veldig mye mere aktuellt nokså snart.

 

Men AliExpress har ofte vært en "god venn" på kabling":

 

Her kom kabel både bøyd med en slags knekk på og skjermingen var svært flatklemt

Displayport 1.4 cable 8K DisplayPort to DisplayPort Cable 8K 60HZ HDR 10 bite deep color 1.8m 3m 1m 0.5m

https://www.aliexpress.com/item/33029266395.html

 

 

Betalte noen kroner mer til denne, men det var verdt det for innpakkingens skyld om man er opptatt av å ikke få klemt kabler flate under transport.

2019 Best Displayport 1.4 Cable Video Audio Displayport 1.4V DP 1.4 To DP 1.4 Cable 4K 144Hz 8K DP 1.4 Cable For HDTV Projector

https://www.aliexpress.com/item/32863389084.html (fås også i 3 meter)

 

 

Her hadde jeg et håp om å slippe unna med 1,8 meter lengde. Får se om det egentlig er nok når tredje monitor kommer på pulten

Unnlink HDMI Cable 1.8M UHD-2 8K@60Hz HDMI 2.1 HDR RGB 4:4:4 48Gbps HDCP2.2 for Splitter Switch PS4 TV xbox Projector Computer

https://www.aliexpress.com/item/33030530927.html

 

 

 

Ellers tar jeg gjerne råd om valg av 10 Gbps USB 3.1 Gen 2 kabler. Jeg tror dette foreløpig er en mangelvare. Men som dere ser på bilde i førsteinnlegg, så er det en litt merkelig måte å gjøre det på hovedkort ved å gå for USB Type A plugg. Det kan virke omtrent som om de ikke forventer at folk skal utnytte hastigheten fordi de ender med en USB 3.0 kabel. Men kan hende den kabelen støtter hastigheten for det om, vondt å vite. Er vel elektronikk chips i enkelte kabelender så da kan det være at det ligger begrensninger i kabler også på elektronikk og ikke bare på lederparene, skjerming og annet som kan bety noe?

 

Så finnes det en 10 Gbps USB 3.1 Gen 2 kabel med type A ende i minst den ene enden foreløpig? Det er altså hele 7 stykk Type A i rød farge nedenfor på foto.

 

ROG%20CROSSHAIR%20VIII%20HERO(WI-FI)_Wi-

 

F.eks. vil en Type A til USB-C kort overgang være en flaskehals? Jeg liker ikke å nytte det om jeg kan slippe. Da er det ofte bedre med en Type A til USB-C kabel som faktisk er sertifisert for hastigheten. Mulig det må komme et par mobilgenerasjoner som har heftig USB-C port først, hvor mobilen er ment å kunne nyttes med ekstern skjerm, dockingstasjon med Hub og greier?

Endret av G
Lenke til kommentar

Man kunne vel fint benyttet en kabel som er sertifisert for 10 Gbps som hadde hatt Type A + Type A. Men la oss si du skal ha en Hub da på den, så vil jo hub som leveres med Type A hunnkontakt gjerne kjøre maks på 5 Gbps på inntaket gitt at slikt gjerne er USB 3.0 sertifisert. Det er jo derfor det blir viktig for framtiden å ha minst en USB-C ende.

 

Det jeg også funderer litt på er om at enkelte kabler som er lavere sertifisert kan takle 10 Gbps, eller finnes det chip'er inni pluggene som begrenser det? (kobberledere, skjerming og mye annet teller jo med i balansen..) Man ser jo ofte bilder av pluggender hvor de gjerne viser voldsomme avanserte kretskort med mye miniatyr chips på. Gjerne på HDMI, Displayport, men kanskje dette også gjelder for USB hastigheter i en kabel, altså at det sitter kretskort i pluggendene?

 

Det er uansett veldig fort gjort å gå i baret eller å kjøpe feil. Man må gjerne lete mye også  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...