Gå til innhold

Hva burde jeg finne på om jeg ikke får skoleplass?


VNNI

Anbefalte innlegg

Hei diskusjon!

 

For nå står jeg på venteliste via samordnaopptak uten noe oversikt over køposisjon, så begynner og tro jeg ikke får noe skoleplass i år. Jeg har nett bestått VG3 Påbygg, så har akuratt nå GENS.

Det jeg lurer på er, om jeg ikke får komme inn på noe skole, hva burde jeg bruke dette "skoleåret" på? Jeg må jo prioritere jobb mer ettersom jeg ikke får mulighet å "progresse" noe som gir meg stipend, eller?

Forbedre karakterer? Ta opp noen fag? Hvilken valg har jeg nå i etterkant av skoleopptaket?

 

Trenger råd til nye, midlertidige mål. Ta hensyn til at jeg bor for meg selv, så penge biten er også en stor faktor i dette valget. 

 

Det jeg har søkt i år er noen design linjer og IT linjer som nettstudier.

 

 

På forhånd, takk!

 

\V

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å forbetre karakaterar er veldig situasjonsavhengig.

Dersom du ikkje får skuleplass fordi karakterane er for dårlege så er du nesten nødt til å forbetre karakterane for å få deg skuleplass til neste år. Dersom karakterane er greie nok og du ikkje ser at du lett kan få ein mykje betre karakter så er det nok ikkje verdt tidsbruken å ta oppigjen fag som du har bestått.

 

 

Det fyrste du bør gjere er å revurdere kva eller kvar du vil studere. Kan det være eit alternativ å ta ein restplass på eit anna studie til hausten? Og kan det være eit alternativ å flytte på seg for å ta ein studieplass ein anna stad i landet?

Det er alltid ledige restplassar rundt omkring, men kanskje ikkje på dei mest poplære linjene og dei mest poplulære skulane.

Sidan du ikkje har fått studieplass og no står på venteliste så betyr det at du har for dårlege karakterar til å kome inn dit du søkte. Det vil være grunn til å tru at situasjonen kjem til å være lik til neste år sjølv om du då har fått to alderspoeng.

 

Det vil kunne være lurt av deg å ta fyrste året på ein anna høgskule ein eller anna stad i landet. Både fordi du då sikkert finner deg ein restplass, men også fordi at når du har bestått fyrste året så har du større sjangs til å kome inn på andreåret på den skulen du eigentleg ville gå på. Det er alltid studentar som dropper ut i løpet av fyrste året, så det er nesten alltid ledige studieplassar på andre og tredjeåret for kvalifiserte søkarar.

 

Det andre du bør vurdere er å ta deg eit år i militæret. Gjennomført fyrstegongsteneste vil være eit pluss å ha på CV'en, samt at du får ytterlagere 2 poeng i tillegg til dei 2 alderspoenga du får, tilsaman fire poeng i tillegg til skulepoenga.

Militærtenesta gir deg også muligheit til å prøve ut litt andre arbeidsoppgåver, så om du er heldig så kan denne erfaringa bidra til at du finner eit fagfelt som interesserer deg enda meir enn det du i søkte på i år.

Folkehøgskule eller sivilforsvaret må også nemnast som alternativ til militærteneste.

 

Det tredje du bør vurdere er å skaffe deg ein jobb, då unngår du å få hol i CV'en, du får arbeidserfaring du kan vise til, du vil kunne spare opp pengar til studietida, og du vil kanskje gjere deg nokre erfaringar som gjer det enklare for deg å velge rett studieretning til neste år.

Lenke til kommentar

Det andre du bør vurdere er å ta deg eit år i militæret. Gjennomført fyrstegongsteneste vil være eit pluss å ha på CV'en, samt at du får ytterlagere 2 poeng i tillegg til dei 2 alderspoenga du får, tilsaman fire poeng i tillegg til skulepoenga.

Militærtenesta gir deg også muligheit til å prøve ut litt andre arbeidsoppgåver, så om du er heldig så kan denne erfaringa bidra til at du finner eit fagfelt som interesserer deg enda meir enn det du i søkte på i år.

Folkehøgskule eller sivilforsvaret må også nemnast som alternativ til militærteneste.

 

Det tredje du bør vurdere er å skaffe deg ein jobb, då unngår du å få hol i CV'en, du får arbeidserfaring du kan vise til, du vil kunne spare opp pengar til studietida, og du vil kanskje gjere deg nokre erfaringar som gjer det enklare for deg å velge rett studieretning til neste år.

 

Takk for eit utfyllende svar! Jeg er en "etterpåklatt" og ble litt sjokkert når jeg ikke fikk "førstegangsvitnemål" i år, ettersom rådgiver jeg hadde for typ 4 år siden sa jeg ville få det. Det er nok grunnet at jeg er nå 24.

 

Jeg tror ikke jeg har helse til militæret pga kronisk lidelse + enkelte plager i tillegg. Jeg har alltid vert data og teknologi interessert og ønsker og satse på dette ettersom helseproblemene mine på en måte tvinger meg den veien. Men har ikke funnet et bestemt felt innen dette som jeg ønsker og satse alt på. Derfor har jeg gått for generell studiekompetanse for og bare jobbe mot noe.

 

Jeg har jobb, som jeg har hatt i nærmere 1 år nå. Men timene mine har vert satt opp slik at jeg kan jobbe etter skolen, så er bare 50% stilling. Mulig jeg kan få fikse dette nå etter sommeren om det er dannet en fastsatt plan for hva jeg skal gjøre og hvordan timeplanen min blir.

Lenke til kommentar

Har sett på litt diverse ting jeg kan studere på fritiden, innen koding. Noen som har noen gode råd der? Gratis eller billige løsninger. Helst til PC/nettleser? Kjører gjennom Grasshopper og SoloLearn på mobilen når jeg har dødtid.

Men finnes det noe competitive'ish måter og lære seg å kode? Skal teste codeacademy i løpet av uken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Dersom du vet noen interessante emner du vil studere, som ikke er adgangsbegrenset, kan du søke via SøknadsWeb om å få plass som enkeltemnestudent. UiO har frist innen i dag, første august. Emnene som blir åpnet for enkeltemnestudenter annonseres den tyvende august.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Åja herregud nå svarte jeg før jeg leste TS. Gikk for fort i svingene her. Svaret mitt gjaldt om du ikke hadde fått studieplass, ikke skoleplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...