Gå til innhold

Den enorme 12 MW-turbinens hjerte er klar til levering


Anbefalte innlegg

Om du i det hele tatt følger med litt i den teknologiske utviklingen vil du se at det er en helt latterlig utvikling innenfor grønn energi og spesielt under emnet lagring. Er ikke utenkelig at i en ikke så fjern fremtid er det vanlig med lagringsløsninger for å løse mye av problemene.

 

Vi er tross alt på et teknologisk ukeblad, ikke vg kommentarfelt.

 

Svar til The Very End:

La meg fortelle deg noe du kanskje ikke vet. Den elektriske fergen Ampere som krysser Sognefjorden har LItium-ionbatteri med en kapasitet på 1040 KWh. Batteriet alene veier 10 tonn mens resten av el-utstyret (likeretter, frekvensomformer, transformator) også veier 10 tonn. Om et tilsvarende batteri skulle lagre 2 dagers produksjon (12x24x2=576 MWh) fra denne vindmøllen ville batteriet alene veie 5500 tonn og koste 2,5 mrd nok. Og det er to dagers produksjon fra en vindmølle!!!

(Tesla's batteri i Australia, kapasitet 129 MWh, pris 66 mill USD).

Så om du vet mer om denne latterlige utviklingen, så er vi sikkert mange her som ville sette pris på å bli informert.

Endret av Hårek
Forstår ikke sitatfunksjonen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 MW skal altså forsyne 16000 hjem...

Vel, det blir 0,75 kW på hvert hjem det, knapt nok til å forsyne en brødrister med strøm.

Men så bruker jo europeerne stort sett gass til matlaging og varme så til lys holder det nok.

Men hjemme i Norge hadde det nok ikke holdt en kald vinterdag nei.

 

 

Svar til Frank Olsen:

Du er inne på noe riktig og viktig når du påpeker at 750 watt pr husstand (12,000 KW/ 16,000 europeiske hjem) er lite, men du overser likevel et par ting. En brødrister krever mer enn 750 watt, og siden vinden ikke blåser kontinuerlig, vindmøllen har kanskje en oppetid på 50 %, så du kan toppen bruke brødristeren hver annen dag. Og så må du huske på at når du bruke brødrister vil det være i mørket siden der ikke er strøm til lyspærene.

Vindindustrien forer oss kontinuerlig med uriktigheter og fantasier, og underslår fullstendig de fundamentale tekniske og økonomiske ulempene vindkraft medfører.

Endret av Hårek
Forstår ikke sitatfunksjonen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

12 MW skal altså forsyne 16000 hjem...

Vel, det blir 0,75 kW på hvert hjem det, knapt nok til å forsyne en brødrister med strøm.

Men så bruker jo europeerne stort sett gass til matlaging og varme så til lys holder det nok.

Men hjemme i Norge hadde det nok ikke holdt en kald vinterdag nei.

 

Svar til Frank Olsen:

Du er inne på noe riktig og viktig når du påpeker at 750 watt pr husstand (12,000 KW/ 16,000 europeiske hjem) er lite, men du overser likevel et par ting. En brødrister krever mer enn 750 watt, og siden vinden ikke blåser kontinuerlig, vindmøllen har kanskje en oppetid på 50 %, så du kan toppen bruke brødristeren hver annen dag. Og så må du huske på at når du bruke brødrister vil det være i mørket siden der ikke er strøm til lyspærene.

Vindindustrien forer oss kontinuerlig med uriktigheter og fantasier, og underslår fullstendig de fundamentale tekniske og økonomiske ulempene vindkraft medfører.

Tror du de 16 000 hjemmene rister brød hele tiden 24/7? Kan det være så enkelt at  forbruket variere med døgnet OG årstiden?

 

PS. lær deg å bruke sitering-funksjonen.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

12 MW skal altså forsyne 16000 hjem...

Vel, det blir 0,75 kW på hvert hjem det, knapt nok til å forsyne en brødrister med strøm.

Men så bruker jo europeerne stort sett gass til matlaging og varme så til lys holder det nok.

Men hjemme i Norge hadde det nok ikke holdt en kald vinterdag nei.

 

Svar til Frank Olsen:

Du er inne på noe riktig og viktig når du påpeker at 750 watt pr husstand (12,000 KW/ 16,000 europeiske hjem) er lite, men du overser likevel et par ting. En brødrister krever mer enn 750 watt, og siden vinden ikke blåser kontinuerlig, vindmøllen har kanskje en oppetid på 50 %, så du kan toppen bruke brødristeren hver annen dag. Og så må du huske på at når du bruke brødrister vil det være i mørket siden der ikke er strøm til lyspærene.

Vindindustrien forer oss kontinuerlig med uriktigheter og fantasier, og underslår fullstendig de fundamentale tekniske og økonomiske ulempene vindkraft medfører.

Dere misforstår. Det er årsproduksjonen som tilsvarer 16 000 europeiske hjem (ja, jeg tar også dette tallet med en neve salt), men peak-effekten er selvfølgelig ikke nok til å forsyne alle husene til enhver tid.

Lenke til kommentar

Og vi må aldri glemme at på en kald vinterdag bruker vi nesten all vår vannkraft selv, og da er selvsagt vår evne til å garantere levering av balansekraft begrenset medmindre vi utvider kapasiteten i våre vannkraftverk.

 

Det bygges mye gasskraftverk, bla.a for å få hjelpe å balansere fornybar kraft (gasskraftverk kan reguleres raskt) og for å få raskere overgang fra kull. Jeg mener svaret her er at man rett og slett bør beholde/vedlikeholde disse kraftverkene for dager som dette. Jo mer fornybar vi bygger, jo færre slike dager blir det, så det blir mindre farlig å bruke gasskraftverkene da. Til slutt, når gassforbruket er lavt nok, kan man bruke overskudd fra fornybar kraft til å produsere syntetisk gass (vi trenger tross alt mer fornybare hydrokarboner til andre deler av samfunnet) som vi kan bruke i gasskraftverkene, så de blir CO2-nøytrale.

Lenke til kommentar

... Om et tilsvarende batteri skulle lagre 2 dagers produksjon (12x24x2=576 MWh) fra denne vindmøllen ville batteriet alene veie 5500 tonn og koste 2,5 mrd nok. Og det er to dagers produksjon fra en vindmølle!!!

(Tesla's batteri i Australia, kapasitet 129 MWh, pris 66 mill USD).

Så om du vet mer om denne latterlige utviklingen, så er vi sikkert mange her som ville sette pris på å bli informert.

 

Ehh, jeg tror du har misforstått hensikten med bruken av li-ion batterier, som Teslas batteri i australia, på strømnettet. Disse batteriene er der for å jevne ut kortsiktige variasjoner i kraftproduksjonen. Det har tradisjonelt sett vært håndtert av treghetsmoment i store spinnende generatorer, men spesielt solkraft må balanseres må etterhvert balanseres med kortsiktig energilagring. Slike batterier er også relevant for å gå off-grid med hus i områder med mye sol, eller for micro-grids som på øy-samfunn. Sol+batteri kan helt fint levere billig strøm stabilt hele året i mange områder, spesielt steder med liten sesongvariasjon og uten stor kraftkrevende industri.

 

For langsiktig energilagring er det andre løsninger som er relevante. Vannkraft (med pumper), komprimert luft, flytte store vekter, flow batterier, varme opp et varmelager, etc. Det er en enorm utvikling på dette området også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tror du de 16 000 hjemmene rister brød hele tiden 24/7? Kan det være så enkelt at  forbruket variere med døgnet OG årstiden?

 

PS. lær deg å bruke sitering-funksjonen.

 

 

Selvsagt rister ikke alle brød samtidig. Men det er likevel riktig at de fleste husholdninger har forbruk som er i fase, frokost, middag og TV kveld. Og da er 750 watt/husholdning lite. Og om strømmen ikke brukes om natten kan den ikke lagres/spares til neste dag. Så uansett årstid eller tid på døgnet er der ikke mer enn 750 watt til hver når alle bruker strøm samtidig. Det er også et poeng at denne møllen kanskje starter å produsere ved vind 2 m/sek, når full effekt ved 10 m/sek, og stenger ned ved 20. Så selv om møllen går vil det ikke alle være 750 watt til alle. Det blir jo det litt bakvendt om vindstyrken skal bestemme tidspunkt for brødristing og TV titting. Poenget med å trekke dette litt ut er å understreke at der er klare ulemper med vindkraft som nesten alltid er underkommunisert. Sitatet over er et eksempel på dette: "Kjempen kan generere 67 GWh per år, og klarer helt på egen hånd å forsørge 16.000 europeiske hjem." Kjempen kan jo slett ikke det!! Faren med dette er at de som leser slikt, og ikke har peiling, tror at slik er det.

 

PS. Hvordan pokker bruker jeg siterings-funksjonen?

Endret av Hårek
Forstår ikke sitatfunksjonen
Lenke til kommentar

Ehh, jeg tror du har misforstått hensikten med bruken av li-ion batterier, som Teslas batteri i australia, på strømnettet. Disse batteriene er der for å jevne ut kortsiktige variasjoner i kraftproduksjonen. Det har tradisjonelt sett vært håndtert av treghetsmoment i store spinnende generatorer, men spesielt solkraft må balanseres må etterhvert balanseres med kortsiktig energilagring. Slike batterier er også relevant for å gå off-grid med hus i områder med mye sol, eller for micro-grids som på øy-samfunn. Sol+batteri kan helt fint levere billig strøm stabilt hele året i mange områder, spesielt steder med liten sesongvariasjon og uten stor kraftkrevende industri.

 

For langsiktig energilagring er det andre løsninger som er relevante. Vannkraft (med pumper), komprimert luft, flytte store vekter, flow batterier, varme opp et varmelager, etc. Det er en enorm utvikling på dette området også.

 

Se på denne videoen: Ser ut som om dette kan være det billigste type batteri til å lagre strøm feks i byer/ nabolag i fremtiden (anode og katode består begge av billige/ flytende metaller): https://www.youtube.com/watch?v=NiRrvxjrJ1U

Endret av iceLord73
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tror du de 16 000 hjemmene rister brød hele tiden 24/7? Kan det være så enkelt at  forbruket variere med døgnet OG årstiden?

 

PS. lær deg å bruke sitering-funksjonen.

 

Selvsagt rister ikke alle brød samtidig. Men det er likevel riktig at de fleste husholdninger har forbruk som er i fase, frokost, middag og TV kveld. Og da er 750 watt/husholdning lite. Og om strømmen ikke brukes om natten kan den ikke lagres/spares til neste dag. Så uansett årstid eller tid på døgnet er der ikke mer enn 750 watt til hver når alle bruker strøm samtidig. Det er også et poeng at denne møllen kanskje starter å produsere ved vind 2 m/sek, når full effekt ved 10 m/sek, og stenger ned ved 20. Så selv om møllen går vil det ikke alle være 750 watt til alle. Det blir jo det litt bakvendt om vindstyrken skal bestemme tidspunkt for brødristing og TV titting. Poenget med å trekke dette litt ut er å understreke at der er klare ulemper med vindkraft som nesten alltid er underkommunisert. Sitatet over er et eksempel på dette: "Kjempen kan generere 67 GWh per år, og klarer helt på egen hånd å forsørge 16.000 europeiske hjem." Kjempen kan jo slett ikke det!! Faren med dette er at de som leser slikt, og ikke har peiling, tror at slik er det.

 

PS. Hvordan pokker bruker jeg siterings-funksjonen?

Bruker du vanlig browser på en vanlig datamaskin, trykker du svar.

 

Bruker du telefon, trykker du på innlegget, så kommer det frem to knapper, og du trykker på svar.

fbdcaa176e71f7b240a6a142db3c1285.png

 

 

Til svaret ditt, så er vel 67 GWh teoretisk nok til å forsyne 16 ' hjem. I praksis må det nok noen hjelpemidler til for å fungere, men 67 GWh er nå en gang 67 GWh.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

/quote]

Dersom jeg merker all teksten utenom det jeg ønsker å sitere, og bruker "stryk-tasten" på tastaturet blir det slik.

Ønsker jeg å sitere noen kan en også merke-kopiere-lime, og sitere på den måten.

 

aanundo: Takk for innspill. Har prøvd begge forslagene dine mange ganger. Her er resultatet

Lenke til kommentar
Ehh, jeg tror du har misforstått hensikten med bruken av li-ion batterier, som Teslas batteri i australia, på strømnettet. Disse batteriene er der for å jevne ut kortsiktige variasjoner i kraftproduksjonen. Det har tradisjonelt sett vært håndtert av treghetsmoment i store spinnende generatorer, men spesielt solkraft må balanseres må etterhvert balanseres med kortsiktig energilagring. Slike batterier er også relevant for å gå off-grid med hus i områder med mye sol, eller for micro-grids som på øy-samfunn. Sol+batteri kan helt fint levere billig strøm stabilt hele året i mange områder, spesielt steder med liten sesongvariasjon og uten stor kraftkrevende industri.

 

 

Svar til awil:

Jeg er godt innforstått med forskjell i bruk av batteriene i Ampere, og Tesla-batteriet i Australia. Men poenget var å finne pris på et stort Li-ion batteri for lagring av strøm fra den omtalte vindmøllen. Siden de to er samme type batteri er det en rimelig antagelse at prisen pr KWh ikke er veldig ulik.

 

Til aanundo: Her har jeg brukt "copy-and-paste". Jeg får heller leve med nederlaget.

Endret av Hårek
Forstår ikke sitatfunksjonen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dersom jeg merker all teksten utenom det jeg ønsker å sitere, og bruker "stryk-tasten" på tastaturet blir det slik.

Ønsker jeg å sitere noen kan en også merke-kopiere-lime, og sitere på den måten.

Om du trykker svar først, så kan du redigere, DA kommer det med en pil som man kan trykke på oh hoppe til det innlegget du siterer. 

Om det innlegget også er en sitrering, så kan man bare trykke på den pilen der også oh hoppe til neste siterte innlegget. Mye enklere å følge tråden i tråden, om det skulle finnes flere tråder til et innlegg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...