Gå til innhold

Er dette ett bra kjøp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke. Du får jo AMD Zen2 3700x i dag som gjør en veldig god jobb for pengene.

 

Edit:

Brikkene som han selger deg muligens:

https://www.komplett.no/product/1133600/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-rgb-ddr4-3200mhz-32gb

 

ca. kr 2000 for det nytt da

 

 

Skal du bygge deg noe nytt, og se på byggetiden som gratisjobb du må gjøre selv:

Kabinett kr 1000 ++ alt etter hva du vil ha

 

Power Supply Unit (PSU)

Fra en kr 1000 - kr 3500 alt etter kvalitet og styrke du behøver

 

AMD sin nyeste 3700x med 8 kjerner

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5139823

Omtrent kr 3700 pluss minus alt etter hvor du handler den

 

___________________________________________________________

Skjermkortet er jo en helt egen avdeling og vanskelig å bedømme. En får ta utgangspunkt i det kortet han selger. Men regn med en kr 3500 til en 4500 om du skal ha noe som ikke bærer Ti-betegnelsen. Du får jo AMD sine nye og Nvidia sine 2060 Super-modell (tilsvarer 2070 i ytelse) til omkring noe sånt. Må vel over de 5 tusen for 2070 Super (nesten 6 tusen). Men det er veldig likt et 2080 i ytelse (muligens uten Ti-betegnelsen vel og merke)

 

1080Ti var jo i utgangspunktet et svindyrt kort. Men en kan enten regne med at nyere kort matcher eller snart parkerer det for en rimeligere penge. Det er heller ofte slik at ny hardware-modeller er rimeligere å kjøpe seg enn nedsatte gamle varer (dessverre)

 

630 dollar hos EVGA

https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=11G-P4-6593-RX

Men, så må du egenimportere det som koster i tillegg

 

Syke spesifikasjoner på det kortet da. 11 Gig RAM, behøves det? Og har det vært brukt til Bitcoin-mining, noe som tærer sakte men sikkert litt på hardware?

 

Vanskeligste valget er står og veier på skjermkortet. Og om du behøver vannkjøling eller ikke.

__________________________________________________

 

 

SSD, der får du det til ca. tusenlappen for 1 Terabyte nå. Og ca. kr 700 for 500 Gig på M.2

Du kan regne med at QLC-baserte variantene kan komme til å koste kr 500 til Julen 2019 for Terabyten.

_______________________________

 

Snurre med SSD-cache disken hans koster tusenlappen nå for 2 Terabyte, han har 4 Gig så jeg nå:

https://www.komplett.no/product/898977/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-firecuda-2tb-35-sshd

 

Klarer du deg uten SSD-cache innebygget i disken så får du 4 Gig for tusenlappen:

https://www.komplett.no/product/951661/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-barracuda-4tb-35-hdd

 

____________________________

____________________________

Får prøve å oppsummere:

 

Skal du bygge tilsvarende selv, men da får du ting nye:

 

CPU kr 3700x en av de bedre i dag til rimelig pris kr 3700

 

Hovedkort, er så mange å velge mellom. Men la oss si du havner på et Asrock Taichi til kr 3400 sånn midt på treet prismessig:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5102546

 

Eller du leter selv

https://www.komplett.no/category/10119/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket?nlevel=10000%C2%A728003%C2%A710111%C2%A710119&cnet=Prosessorsokkel_A03202%20%20%C2%A7Socket%20AM4&cnet=Brikkesett%20type_A00050%20%20%C2%A7AMD%20X570&sort=Price%3AASCENDING

 

RAM ca. kr 2000

Kabinett ca. kr 1500 om du vil ha litt kvalitet

Powersupply ca. kr 1000 - kr 2000 tror jeg de fleste normale valgene havner omkring

 

Grafikkort fra kr 3500 for AMD sine nye, til kr 4-5-6 tusen for Nvidia sine nye. Fortsatt under det Ti-kortet. Kommer ut et 2080 Super også snart. Men du kan vel regne med at prisen for det gamle hans og et nytt er nokså like i pris vs. ytelse tipper jeg

 

SSD 1 Terabyte kr 1000

Snurredisk kr 1000 ++

 

Windows 10 på Ebay, ca. 50-lappen med fungerende kode (men med "piratfølelsen hengende")

______________

 

CPU kr 3700

Hovedkort som matcher ca. kr 3400 pluss og minus alt etter modell

RAM kr 2100

Mellomregning så er du oppe i kr 9200 for kun de tre komponentene ovenfor før grafikkort er plusset på. Resten ser du selv

 

GPU kr 3500 - kr 7500

Kabinett kr 1500 (eller en tusenlapp alt ettersom)

1 TB SSD kr 1000

4 TB rent snurrende kr 1000

PSU (Power) kr 1000 - 2000

Win10 kr 50 på Ebay, eller en hel formue direkte fra Microsoft sin Webshop digitalt.

Obs! Jeg inkluderte ikke vannkjøling, eller luftkjøling

 

Fet luftkjøling. ca. kr 1000 for Bequiet sin ekstreme utgave. Vannkjøling har jeg null greie på pris og erfaringer.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4750734

 

Mao. så får du en del for pengene fra den Ebay-selgeren. Han vil selvsagt oppgradere i noe av det nyeste selv, og har funnet ut at ved å sette prisen lavt nok så kommer det en kunde.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hver gang jeg prøver å lage en handlekurv hos komplett havner jeg alltid over 20 000,- :p derfor jeg ville sjekke om det var ok priser på bruktmarkedet.

 

Om CPUen passer regner jeg med? folk selger vel funksjonelle pcer?  :hmm: Er ett tankekors om den har blitt brukt til bitcoin mining, kan det sjekkes på ett vis?

 

takk for svarene!

Lenke til kommentar

Hver gang jeg prøver å lage en handlekurv hos komplett havner jeg alltid over 20 000,- :p derfor jeg ville sjekke om det var ok priser på bruktmarkedet.

 

Om CPUen passer regner jeg med? folk selger vel funksjonelle pcer?  :hmm: Er ett tankekors om den har blitt brukt til bitcoin mining, kan det sjekkes på ett vis?

 

takk for svarene!

 

Du kan neppe sjekke om den har vært brukt til Bitcoin-mining. Der må du ha flaks med kjøpet/selger.

Du kan regne med at han fyrer den opp og det ser ut å fungere bra. Du har et grafikkort en god stund forhåpentligvis, men så vet du aldri når det kan dø heller.

 

Jeg har ikke minet selv, men forstår jo litt hva det går i.

Regn med at det har vært overklokket maksimalt for å regne ut Bitcoins (grave bitcoins). Fordi disse folkene tenker at en utgravd Bitcoin er mer verdt enn strømtilskuddet, fordi de kan være heldige å være med på en prisøkningstrend. Ren spekulasjon er det jo. Men det har jo vært lukrativt en stund før, så..

Endret av G
Lenke til kommentar

Du kan neppe sjekke om den har vært brukt til Bitcoin-mining. Der må du ha flaks med kjøpet/selger.

Du kan regne med at han fyrer den opp og det ser ut å fungere bra. Du har et grafikkort en god stund forhåpentligvis, men så vet du aldri når det kan dø heller.

 

Jeg har ikke minet selv, men forstår jo litt hva det går i.

Regn med at det har vært overklokket maksimalt for å regne ut Bitcoins (grave bitcoins). Fordi disse folkene tenker at en utgravd Bitcoin er mer verdt enn strømtilskuddet, fordi de kan være heldige å være med på en prisøkningstrend. Ren spekulasjon er det jo. Men det har jo vært lukrativt en stund før, så..

 

Bedrev litt Ethereum mining sjøl når det var på topp, ikkeno avanserte sakeer, en enkel rigg med 6-7 gpu'er.

Ved mining så vil du gjerne finne en sweetspot mellom hash og energi forbruk, Sette powertarget 80-85% underklokke kjerne og overklokke minnet (ved gpu mining til Eth)

Overklokke maks fører til høyere energiforbruk enn økt fortjeneste vil gi tilbake

 

Bitcoin mining har forøvrig ikke vært i nærheten av lønnsomt med cpu/gpu siden Radeon 290X korta var top-of-the-line 

Lenke til kommentar

Bedrev litt Ethereum mining sjøl når det var på topp, ikkeno avanserte sakeer, en enkel rigg med 6-7 gpu'er.

Ved mining så vil du gjerne finne en sweetspot mellom hash og energi forbruk, Sette powertarget 80-85% underklokke kjerne og overklokke minnet (ved gpu mining til Eth)

Overklokke maks fører til høyere energiforbruk enn økt fortjeneste vil gi tilbake

 

Bitcoin mining har forøvrig ikke vært i nærheten av lønnsomt med cpu/gpu siden Radeon 290X korta var top-of-the-line 

 

Kan jo hende de har peiling på energiforbruk. Men det kan jo hende at noen bare klemmer på også, fordi denne trenden skal de være med på  ;)

 

Samt det finnes sikkert etternølere som henger seg på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...