Gå til innhold

Tyske skoler har innført forbud mot Office 365


Anbefalte innlegg

Zomg, for en lang tråd uten å forstå 

For en gang skyld er han inne på noe, elefanten i rommet. Folk generelt tenker på ‘telemetri’ som ren statistikk over antall brukere, når på døgnet, bruksmåte og som et verktøy for utvikling og bug-fiksing... ...Forstår dere ikke at telemetri er et ekstremt vidtdekkende begrep for ‘Innsamling av informasjon’? -Hvem vet hva telemetrien brukes til/inneholder? -Det er noe ekte lort som ikke burde være tilgjengelig for produsenter av et produkt, i det minste være ekstremt regulert, på samme måte som mattilsynet ønsker å hokde spisesteder rene. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis meg noen som kan garantere at deres programmer unngår amerikanernes overvåkingsprogrammer, og jeg skal vise dere en naiv fjott.

LibreOffice kombinert med Nextcloud hostet på en plattform driftet av AS Norge i norskeide datasenter på norsk jord. Linux og docker i bunn.

 

Er ikke så vanskelig. Er bare å slutte å høre på MS-Selgere. Billigere vil det og bli.

Endret av missi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke det spørsmålet de stilte Microsoft i Tyskland. Spørmålet de stilte var nok mer av typen: Kan dere garantere at USAs myndigheter ikke har jurisdiksjon eller juridiske mekanismer for å hente ut data eller metadata om våre borgere?

 

Det burde alle leverandører kunne bekrefte.

 

Det handler om amerikanske overvåkningsLOVER.

Vi VET svaret på det spørsmålet. Amerikanerne er jo helt åpne på at de har lover som gjør st de kan hente ut informasjon fra hvilken som helst skyløsning i hvilket som helst land bare skyløsninger eies at et amerikans selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi VET svaret på det spørsmålet. Amerikanerne er jo helt åpne på at de har lover som gjør st de kan hente ut informasjon fra hvilken som helst skyløsning i hvilket som helst land bare skyløsninger eies at et amerikans selskap.

 

Men Microsoft eide ikke sine datasentre med vilje for å unngå dette.  Så var det virkelig så klart?  Hvorfor gjorde Microsoft dette?

Lenke til kommentar

Skyløsning er ikke det samme som datasenter.

 

Men det var jo dette som var det juridiske trikset Microsoft brukte - at USA ville ha tilgang til alle datamaskiner amerikanske selskaper "har tilgang til" i utlandet.  Så Microsoft prøvde å skape et skille hvor de selv utvikler skyprogramvaren, men det driftes lokalt.

 

Det var hele poenget.

 

"Skyløsning er ikke det samme som datasenter" er ikke et fullgodt svar på det juridiske spørsmålet og Microsoft gjorde en mengde krumspring for at svaret skulle være "nei, vi har ikke tilgang til datamaskinene, så Cloud Act påvirker ikke dine data".

Lenke til kommentar

Men det var jo dette som var det juridiske trikset Microsoft brukte - at USA ville ha tilgang til alle datamaskiner amerikanske selskaper "har tilgang til" i utlandet. Så Microsoft prøvde å skape et skille hvor de selv utvikler skyprogramvaren, men det driftes lokalt.

 

Det var hele poenget.

 

"Skyløsning er ikke det samme som datasenter" er ikke et fullgodt svar på det juridiske spørsmålet og Microsoft gjorde en mengde krumspring for at svaret skulle være "nei, vi har ikke tilgang til datamaskinene, så Cloud Act påvirker ikke dine data".

Som vi alle vet så er resultatet at MS har tilgang til alle dine data. Og MS vil utlevere data amerikanske myndigheter spør etter.

Lenke til kommentar

 

Det tyske personvernombudet i staten Hessen har innført forbud mot Office 365. Det skjer etter at Microsoft ikke kan garantere at Office-produktet ikke inngår i amerikanerens masseovervåkelseprogram.

Vis meg noen som kan garantere at deres programmer unngår amerikanernes overvåkingsprogrammer, og jeg skal vise dere en naiv fjott.

En garanti mot at ingen tilegner seg utilsiktet tilgang er en garanti ingen kan gi, men så er det heller ikke dette tyskerne ber om. Det tyske kravet er ifølge sitatet nokså begrenset til en garanti mot at det foregår et aktivt samarbeid om utveksling av data, det er derimot en garanti man enkelt kunne gitt om det ikke var tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En garanti mot at ingen tilegner seg utilsiktet tilgang er en garanti ingen kan gi, men så er det heller ikke dette tyskerne ber om. Det tyske kravet er ifølge sitatet nokså begrenset til en garanti mot at det foregår et aktivt samarbeid om utveksling av data, det er derimot en garanti man enkelt kunne gitt om det ikke var tilfellet.

Det tyske kravet er retorisk, siden Microsoft er pent nødt til å følge amerikansk lov. Tyskerne om bilen kan kjøre i 100, mens amerikansk lover sier maks 50. (veldig forenklet).

Lenke til kommentar

 

 

 Det tyske personvernombudet i staten Hessen har innført forbud mot Office 365. Det skjer etter at Microsoft ikke kan garantere at Office-produktet ikke inngår i amerikanerens masseovervåkelseprogram.

 

Vis meg noen som kan garantere at deres programmer unngår amerikanernes overvåkingsprogrammer, og jeg skal vise dere en naiv fjott.

Vis meg noen som kan garantere at deres programmer unngår norsk etteretning, eller noen annen statlig etterretningsvirksomhet, og jeg skal vise deg enda en naiv fjott.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...