Gå til innhold

Bluray og oppløsning?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe Blåfjell på bluray. Men siden jeg knapt har kjøpt en eneste bluray i mitt liv så lurer jeg på om det er slik at den kommer i 720p eller 1080p oppløsning, eller er det slik at laveste oppløsning på bluray nå er 1080p? Står ikke noe informasjon om dette på filmen, og om det kun er 720p kan jeg like greit beholde opptaket jeg har fra den på pvr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kan vel selge Blu-Ray med 720p, men har aldri sett det på baksiden av noe cover. Samtlige sier 1080p.

 

Er vel teknisk mulig å ha dem i 1080i også. Siden første generasjon HDTV ikke støttet 1080p lå vel signalet lagret som 1080i 48 Hz på plata, som igjen ble til 1080p 24 Hz på LCD-panelet.

Lenke til kommentar

En kan vel selge Blu-Ray med 720p, men har aldri sett det på baksiden av noe cover. Samtlige sier 1080p.Er vel teknisk mulig å ha dem i 1080i også. Siden første generasjon HDTV ikke støttet 1080p lå vel signalet lagret som 1080i 48 Hz på plata, som igjen ble til 1080p 24 Hz på LCD-panelet.

De finnes, men veldig få. Konserter er normalt 1080i, ihvertfall de fleste jeg har, med noen i 1080p. Har også en i 720p hvis jeg ikke husker feil også.

 

Så det skal mye til om Blåfjell er 720p, hvis ikke NRK kun har kjørt dette i hele produksjonen. Men den bør uansett være en liten oppgradering fra TV opptak siden BD har mye vedre båndbredde enn selv NRK får benyttet. Og den forsvinner ikke hvis PVRen byttes, eller rettighetene går ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...