Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilmelding ved oppstart etter forsøk på oppdatering av Windows


Anbefalte innlegg

Jef fikk litt tidligere i dag en melding om oppdatering av Windows, jeg startet da oppdatering, med det resultat at pc'en begynt å lage en hvinelyd og gikk først i svart, så kom det opp en masse på sort bunn, og nederst sto dette:

 

SATA 3G 1:ST31000522AS

 

S.M.A.R.T. Status Bad, Backup and Replace

 

Dette starter hver gang jeg har startet pc etter dette, og jeg må trykke F1 for å komme i bios eller noe, og så trykke exit derfra, for å få startet pc.

Jeg skjønner jo at noe må være galt, men ikke hva, kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Harddisk-krasj.

Det skjer gjerne på de mest upassende tidspunkt. :(

 

Du kan forsøke med "repair" via egende utiliities(men da må du jo ha en annen PC og sette HD'en i).

 

Dersom det (mot formodning)går bra, er det en mulighet for å klone disken til en ny.

 

Men det mest sannsynlige er at du må kjøpe en ny HD og installere OS og alt annet pånytt.

Lenke til kommentar

Men jeg vet ikke hva det er jeg må bytte eller fikse eller ta backup, og når det blir snakk om HD og OS, kunne det like gjerne vært kinesisk, for jeg aner ikke hva noe betyr. Pc'en virker, jeg bruker den når jeg skriver dette, og da er det ikke så lett for en dødlig å forstå  :ermm:

Lenke til kommentar

Men jeg vet ikke hva det er jeg må bytte eller fikse eller ta backup, og når det blir snakk om HD og OS, kunne det like gjerne vært kinesisk, for jeg aner ikke hva noe betyr. Pc'en virker, jeg bruker den når jeg skriver dette, og da er det ikke så lett for en dødlig å forstå  :ermm:

 

Fortell litt om hva du har i PC-en. Hvis du har flere disker, kan det være en feil med en disk som ikke er helt essensiell for at PC-en skal virke. Har du bare én disk, er det på høy tid å skaffe en ny disk og kopiere den gamle disken mens leken er god. Det er massevis av folk her som er klare til å gi deg råd om alle detaljer når du gjør dette.

Lenke til kommentar

Fortell litt om hva du har i PC-en. Hvis du har flere disker, kan det være en feil med en disk som ikke er helt essensiell for at PC-en skal virke. Har du bare én disk, er det på høy tid å skaffe en ny disk og kopiere den gamle disken mens leken er god. Det er massevis av folk her som er klare til å gi deg råd om alle detaljer når du gjør dette.

 

Hvordan skal jeg finne ut det da? Jeg har en pc som er bygd hos Komplett, og det er skiftet skjermkort(?) på senere. Er det noen måte å finne ut hva pc'en min består av, og hva er en disk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skift harddisk, den er utslitt og ingen programmer kan fikse slik slitasje.

Ingen annen komponent i maskinen som har S.M.A.R.T. funksjonalitet i seg.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Spesifikt en Seagate 1TB disk i dette tilfellet - siden den faktisk sier ifra om hvilken disk som har feilen også.

 

Om maskinen fortsatt er mindre enn 5 år så kontakt Komplett og gi dem feilmeldingen du gir i først post her så ordner de ny disk (og ny installasjon av OS dersom det er systemdisken din)

Endret av horrorr
Lenke til kommentar

Skifte harddisk? Vet noen omtrent hva dette vil koste? Er det vanskelig å skifte? Pc'en er nok litt eldre enn 5 år(  :( ) og den har fungert bra, og jeg vet jo ikke hva jeg må ha for å få alt på stell igjen i forhold til spillet mitt( sims4, og tenker kraftig nok) Med min lave kunnskap innenfor data, i tillegg til at jeg bor på Gran Canaria store deler av året ( skal til Norge i hele september/oktober) hva mener dere her vil være den billigste og enkleste metoden for å få pc'en på stell igjen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skifte harddisk? Vet noen omtrent hva dette vil koste? Er det vanskelig å skifte? Pc'en er nok litt eldre enn 5 år(  :( ) og den har fungert bra, og jeg vet jo ikke hva jeg må ha for å få alt på stell igjen i forhold til spillet mitt( sims4, og tenker kraftig nok) Med min lave kunnskap innenfor data, i tillegg til at jeg bor på Gran Canaria store deler av året ( skal til Norge i hele september/oktober) hva mener dere her vil være den billigste og enkleste metoden for å få pc'en på stell igjen?

Dette har du fått svaret på. Det er ingen andre løsninger enn å kjøpe en ny harddisk.

Du kan jo selvsagt slå av S.M.A.R.T. funksjonaliteten i BIOS, men det fjerner ikke det faktumet at disken synger på det siste verset.

 

Hva som skjer om du ignorere S.M.A.R.T. og bare kjører videre?

Da vil informasjon forsvinne og bli borte for alltid. F.eks. Sims4.

 

Beskrevet på en annen måte.

Lyspæren i taket en begynt å lage lyder og blaffer litt. What todo? Du vet hva som skjer om du ikke skifter den pæren.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men jeg vet ikke hva det er jeg må bytte eller fikse eller ta backup, og når det blir snakk om HD og OS, kunne det like gjerne vært kinesisk, for jeg aner ikke hva noe betyr. Pc'en virker, jeg bruker den når jeg skriver dette, og da er det ikke så lett for en dødlig å forstå  :ermm:

Sorry.. en nørd er dårlig til å forklare til en ikke-nørd :)

 

HD = Hard DIsk... det er den som har noe som kalles S.M.A.R.T (innebygget diagnose software).

Når den rapporter at det er mye feil og at hard-disken må byttes bør du få noen til å hjelpe deg.

 

OS = OperativSystem.. f.eks. Windows 10, Mac OS, Linux...

 

Du vil sikkert gjerne slippe å miste alle de fine bildene dine, musikken, videoene,... spill... osv som du sikkert har lagret på HD'n (Hard Disken)..

 

Da trenger du hjelp fra en nørdevenn som vet hva han/hun skal gjøre...

Gitt at det går å klone en såpass "syk" HD.

Denne "nørdevennen" klarer nok å ta backup i det minste.. og hjelpe deg med å installere OS (sikkert Windows 7,8 eller 10).

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...