Gå til innhold

Oppgradere gaming PC


Anbefalte innlegg

Hei folkens, føler at det er på tide å oppgradere PCen min. Kjører for tiden i5 6600k og 1070ti, men opplever stuttering (spesielt i nyere spill som f.eks BF 5). Har nå tenkt å oppgradere CPU og tenkte da mest på å kjøpe en AMD Ryzen 3600.

 

Spørsmålet mitt er da om dere kunne hjelpe meg å finne en bra kombo mtp hovedkort og rambrikker? Har sett på forskjellige B450 hovedkort (MSI B450 Tomahawk eller Pro Carbon AC har blitt anbefalt av flere på forskjellige forums). Men kanskje noen her har bedre idè om hva som er tilstrekkelig for en Ryzen 3600, hadde jo vært kjekt med innebygget Bluetooth support i og med at jeg har trådløse hodetelefoner :-).

 

 

Og om noen kunne gi meg anbefalinger på gode rambrikker (helst 16gb), har hørt at 3200 mhz CL14 er ganske bra, men har også lest at Ryzen 2 fungerer fint med 3600 mhz osv. 

 

Og til sist lurte jeg på om det er noe vits med en aftermarket CPU kjøler, har en Noctua DH-15, men har ikke AM4 kit til den så lurte på om den som følger med en Ryzen 3600 er god nok til daglig bruk? 

 

Bare post linker til produkter som dere anbefaler også kjøper jeg alt om noen dager.

Endret av GaymerGRILL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens, føler at det er på tide å oppgradere PCen min. Kjører for tiden i5 6600k og 1070ti, men opplever stuttering (spesielt i nyere spill som f.eks BF 5). Har nå tenkt å oppgradere CPU og tenkte da mest på å kjøpe en AMD Ryzen 3600.

 

Spørsmålet mitt er da om dere kunne hjelpe meg å finne en bra kombo mtp hovedkort og rambrikker? Har sett på forskjellige B450 hovedkort (MSI B450 Tomahawk eller Pro Carbon AC har blitt anbefalt av flere på forskjellige forums). Men kanskje noen her har bedre idè om hva som er tilstrekkelig for en Ryzen 3600, hadde jo vært kjekt med innebygget Bluetooth support i og med at jeg har trådløse hodetelefoner :-).

 

 

Og om noen kunne gi meg anbefalinger på gode rambrikker (helst 16gb), har hørt at 3200 mhz CL14 er ganske bra, men har også lest at Ryzen 2 fungerer fint med 3600 mhz osv. 

 

Og til sist lurte jeg på om det er noe vits med en aftermarket CPU kjøler, har en Noctua DH-15, men har ikke AM4 kit til den så lurte på om den som følger med en Ryzen 3600 er god nok til daglig bruk? 

 

Bare post linker til produkter som dere anbefaler også kjøper jeg alt om noen dager.

Den medfølgende kjøleren er helt ok til din bruk. Men jeg ville ha kjøpt meg et am4 kit med en så god kjøler som DH-15. Både mtp støy og muligheten for at prosessoren kan booste max så er det for dumt å ikke kjøre det når kitet koster 89,- på komplett.

 

https://www.komplett.no/product/914745/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/tilbehoer/noctua-nm-am4-cpu-mounting-kit

Lenke til kommentar

Den medfølgende kjøleren er helt ok til din bruk. Men jeg ville ha kjøpt meg et am4 kit med en så god kjøler som DH-15. Både mtp støy og muligheten for at prosessoren kan booste max så er det for dumt å ikke kjøre det når kitet koster 89,- på komplett.

 

https://www.komplett.no/product/914745/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/tilbehoer/noctua-nm-am4-cpu-mounting-kit

 

 

Damn takk skal du ha, trodde ikke man kunne kjøpe det ^^. Har du noen tips for et bra hovedkort og gode ram brikker til Ryzen?

 

 

Er en Ryzen 3600 mye bedre enn en i5 6600k i spill?

Lenke til kommentar

B450 Tomahawk og Ryzen 3600 er en fin kombo. Tomahawk har Bios Flashback, så du flashe Bios uten CPU. Skal du ha bluetooth, blir det fort dyrere. Se etter de kortene som har WiFi, da disse som regel også har BT. Billigere å kjøpe en dongle.

 

Sleng på minne, 3200 Mhz CL14 eller 3600 Mhz CL16.

 

 

Er en Ryzen 3600 mye bedre enn en i5 6600k i spill?

Ja. Den slår 9600k i tester. Den er ikke langt unna en 8700k. Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Damn takk skal du ha, trodde ikke man kunne kjøpe det ^^. Har du noen tips for et bra hovedkort og gode ram brikker til Ryzen?

 

 

Er en Ryzen 3600 mye bedre enn en i5 6600k i spill?

Som RRhoads skriver over så er Tomahawk et godt alternativ til en fornuftig penge som støtter usb flash uten cpu.

 

Når det kommer til minne så får du meget gode resultater med disse:

 

 

G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz 2x8GB (F4-3600C16D-16GVK)

G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz 2x8GB (F4-3200C14D-16GFX)

 

I testen fra Techspot så gjør 3600 det likt med 8700K produktivitetstestene og litt bak i spill. 9600K slår den i spill og knuser i produktivitet.

 

https://www.techspot.com/review/1871-amd-ryzen-3600/

Lenke til kommentar

Ryzen 3600 er fin. Kjøleren er god nok. Jeg ville uansett ikke overklokket denne cpu.

MSI B450 Gaming Pro Carbon AC eller MSI B450 Tomahawk er gode og relativt rimelige valg.

Tror jeg ville foretrukket ram som kan kjøre 3400-3600 MHz. Mulig 3200-c14 ram kan overklokkes til dette, men 3600 MHz minne er kanskje mer fristene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...