Apathy Skrevet søndag kl 10:33 Skrevet søndag kl 10:33 (endret) 16 minutes ago, Gouldfan said: Så flott det ble, pent veggpanel btw. Har veggpanel noe lyd egenskaper eller? Takker. Ja disse platene er effektive i mitt rom (betong i alle retninger). Selv om det har ingen innvirkning på bass for eksempel (men det tar Dirac seg av) så om ikke annet så gjør det rommet bedre å leve i da det er langt mindre etterklang ol fra stemmer og lyder i rommet i hverdagen nå enn det var før. Det skal sies at disse platene er litt misvisende. Jeg har gjort mer enn hva som er synlig mtp lyd. Veggene er tomme (non reflektive). Og det er hull i platene bak fra gulv til tak på begge sider slik at det i praksis kun er reisverk med disse platene på hver side. Disse platene har null niks bass-refleksjon evne så høytalerene mine når de står helt inntil "bakvegg" (spileveggen) står i praksis 2,5m ut fra den reelle bakveggen på soverommet bak (betong yttervegg). Og spileveggen som da står "midt i rommet" med høytalerene foran hjelper da også med "ekko" etc både i rommet og fra htt i mellomregisteret (og diskant, men den er neppe det som er mest påvirket). Sjekket med grafene fra Dirac målingene. Og det ser ut til å bekrefte hva jeg trodde. Men hadde kun ett-punkts målig å referere til fra før jeg satt inn spileveggen. Spileveggen er forøvrig "dobbel". Da det er samme platene også på andre siden av reisverket (på soverommet som er bak). Om en ser vekk fra Dirac Live. Så er dette den oppgraderingen som har gitt meg mest lytteglede pr. krone. Men dette er grunnet rommets utforming, materiale som var / er i rommet og ikke minst at dette var gjennomtenkt og basert på rommets både fordeler, ulemper og visuelle ønsker (høytalere inntil vegg uten at det f"!#¤% med bassen). Ikke minst er de htt jeg har svært glad i å bli plassert LAAAANGT ut fra bakvegg. Så da ble det spilebakvegg... Edit: Denne veggen var i utgangspunktet en lettvegg med både isolasjon inni* og dobbel gips på begge sider. Noe som var merkelig mtp at det var to skyvedører inn til rommet som i praksis gjorde det irrellevant om der var isolasjon i veggen på sidene eller ikke; snorking på soverommet gikk i praksis rett gjennom før også. Men nå er i det minste veggen ikke reflektiv for bass og absorbent for annet som ble problematisk. Men rommene er separert selv om de oppfører seg som ett akustisk rom. *skyvedørene hadde sine "tomme" rom å skli inn i. Men der var glava i veggen der det ikke var kasse for skyvedørene. Og dobbel gips hele veien. Endret søndag kl 10:39 av Apathy 1
Gouldfan Skrevet søndag kl 10:35 Skrevet søndag kl 10:35 Apathy skrev (Akkurat nå): Takker. Ja disse platene er effektive i mitt rom (betong i alle retninger). Selv om det har ingen innvirkning på bass for eksempel (men det tar Dirac seg av) så om ikke annet så gjør det rommet bedre å leve i da det er langt mindre etterklang ol fra stemmer og lyder i rommet i hverdagen nå enn det var før. Det skal sies at disse platene er litt misvisende. Jeg har gjort mer enn hva som er synlig mtp lyd. Veggene er tomme (non reflektive). Og det er hull i platene bak fra gulv til tak på begge sider slik at det i praksis kun er reisverk med disse platene på hver side. Disse platene har null niks bass-refleksjon evne så høytalerene mine når de står helt inntil "bakvegg" (spileveggen) står i praksis 2,5m ut fra den reelle bakveggen på soverommet bak (betong yttervegg). Og spileveggen som da står "midt i rommet" med høytalerene foran hjelper da også med "ekko" etc både i rommet og fra htt i mellomregisteret (og diskant, men den er neppe det som er mest påvirket). Sjekket med grafene fra Dirac målingene. Og det ser ut til å bekrefte hva jeg trodde. Men hadde kun ett-punkts målig å referere til fra før jeg satt inn spileveggen. Spileveggen er forøvrig "dobbel". Da det er samme platene også på andre siden av reisverket (på soverommet som er bak). Om en ser vekk fra Dirac Live. Så er dette den oppgraderingen som har gitt meg mest lytteglede pr. krone. Men dette er grunnet rommets utforming, materiale som var / er i rommet og ikke minst at dette var gjennomtenkt og basert på rommets både fordeler, ulemper og visuelle ønsker (høytalere inntil vegg uten at det f"!#¤% med bassen). Ikke minst er de htt jeg har svært glad i å bli plassert LAAAANGT ut fra bakvegg. Så da ble det spilebakvegg... Ja noe av det viktigste (for lyden) er å få høyttalere litt ut fra veggen.. 1
Apathy Skrevet mandag kl 11:12 Skrevet mandag kl 11:12 (endret) Hadde litt avkapp av disse platene. Siden de er bygd opp med mdf spiler som har ca 10mm sort filt på baksiden så endte jeg opp med å bruke disse avkappene på baksiden av bilder også (inni bilderammer). Vet ikke om det har stor effekt, men rett bak lytteposisjon er det ett stort bilde med en større bit avkapp og det hjalp litt på med noen åpenbare reflekterte lyder derfra. Bilde er malt så det er ikke glass-bilderamme.... Har bestilt noen Neodym-magneter som jeg skal feste på større avkapp plater som jeg da kan henge i taket (taket er delvis malt med magnetmaling fra før for å muliggjøre å henge opp dekke foran sofa for eventuelle gjester). https://www.clasohlson.com/no/Neodym-magnet/p/31-564 Må male noen nye områder med magnetmaling og deretter overflatefarge. Men begynner med direktereflekterende flater mellom lytteposisjon og htt via taket. Takplatene blir nok også testet både rett på taket med magnetene festet i mdf spilene (tror magneten og filten er sånn ca samme tykkelse). Og platene hengende noen cm ned fra taket fra snorer (firskesnøre). Antar at det beste er begge deler, men må se på målingene. Tror rommet fort vekk vil skrike her bor en hifi tulling om jeg har for mye slikt fastmontert rundt omkring. Endret mandag kl 11:13 av Apathy
dTd Skrevet mandag kl 13:11 Skrevet mandag kl 13:11 I går så så jeg for første gang en DTS-HD 5.1 film (Master and Commander) med mitt 5.1.2 oppsett med Denon x3800h som brukte Neutral X som upmixed til 5.1.2, og må si at opplevelsen var virkelig gøy og man fikk en virkelig god innlevelse. F eks når de sitter under dekk i filmen, så hører man tydelig at det knirker i kroker og kanter, og over hodet osv. Føler ikke jeg har hatt en like tydelig opplevelse av høydekanalene med TrueHD + atmos. Men det er vel kanskje vanskelig å sammenligne når man ikke har en 1-1 test på samme materie mellom DTS og TrueHD Første gang jeg så filmen også, anbefalse definitivt 2
Apathy Skrevet tirsdag kl 08:30 Skrevet tirsdag kl 08:30 (endret) Opplever noe av det samme ang formatene med høydekanaler. Bruker selv en Blue ray spiller som støtter alle format (digital transport) og avhengig av hva platen inneholder av både type (spillefilm vs audio film /mix). På musikk mikset i Atmos så oppleves høydekanaler mer brukt for en mer tredimensjonal bruk av kanalene. Mens på spillefilmer så virker det som om høydekanaler ikke er brukt like mye i mix. Noe som fører til at jeg velger å bruke Marantz sine "upmix" moduser dersom platen ikke har ett DTS HD(++) spor. Blue ray spilleren er satt til å transportere filmen i råforrmat uten noen form for upmix ell. Endret tirsdag kl 08:31 av Apathy
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 09:18 Skrevet tirsdag kl 09:18 dTd skrev (20 timer siden): I går så så jeg for første gang en DTS-HD 5.1 film (Master and Commander) med mitt 5.1.2 oppsett med Denon x3800h som brukte Neutral X som upmixed til 5.1.2, og må si at opplevelsen var virkelig gøy og man fikk en virkelig god innlevelse. F eks når de sitter under dekk i filmen, så hører man tydelig at det knirker i kroker og kanter, og over hodet osv. Føler ikke jeg har hatt en like tydelig opplevelse av høydekanalene med TrueHD + atmos. Men det er vel kanskje vanskelig å sammenligne når man ikke har en 1-1 test på samme materie mellom DTS og TrueHD Første gang jeg så filmen også, anbefalse definitivt Den har jeg på blu ray. Bra sjø-krigsfilm, bra castet og referanse lydkvalitet film.
Neptun1 Skrevet tirsdag kl 19:23 Skrevet tirsdag kl 19:23 (endret) Apathy skrev (På 2.8.2025 den 23.09): Takker (?), prøvde å konkret gi noe tips mtp Gouldfan sitt opplegg og samtidig vise hva jeg gjør som er "noe lignende" men med noen variasjoner. Når det kommer til å spille musikk så ja; Både og. Marantz Cinema 50 er en god pre også. Kjøpte denne fremfor den altså nærsagt identiske Denon (3800 er det vel). Men hadde neppe gjort det valget igjen. De pengene jeg la mellom hadde jeg hatt mer igjen for å investere i min rene 2 kanals oppsett (gitt min kompetanse og muligheter som Densen oppsettet har (SAXO slot + DAC slot i Densen Beat 150xs)). Men det ville også ha involvert Dirac Live (da DIY ved hjelp av minidsp OEM modul som jeg hadde måttet lage ett PCB til for å integrere med min Densen Integrerte amp (Via SAXO og DAC "slottene" på Densen Printet)). Men nå som Cinema 50 også er ROON ready så brukes den mye også til musikk. Densen ampen har er såkalt prosessor input som skipper volum i den (og forsterkeren fungerer da som en effekt-forsterker for en surround pre amp eller annen kilde med volumjustering internt (fungerer også veldig bra med DAC`s som har god digital volumkontroll (ess90** f.eks.))). Jeg har Dirac Live knyttet til Marantz Cinema 50. Med vs uten Dirac ER natt og dag i mitt rom. Testet dette grundig med nivå justert nøye sammen med noen venner (abx). Og det var en klar vinner med Marantz Cinema 50 med Dirac På. Og rommet mitt er ikke spesielt dårlig. Det skal også sies at Densen sin volum justering er i praksis kun ett par faste motstander uansett hva volum er da volum kontroll på densen integrert er relestyrt. Jeg var ganske fastlåst i min forestilling om at min receiver Denon AVR x6300w var en god pre for min kraftige effektforsterker av fabrikat Cambridge. Dette drev noen B&W i 800 serien - og funket veldig bra til kombinert bruk av hjemmekino og stereo. Levde godt med dette i mange år og mine venner var imponerte over lyden. Men stadig funderte jeg på om høyttalerne ble ytt full rettferdighet i forhold til sitt potensiale. Slik gikk årene til jeg troppet opp hos Hifi klubben og snakket med en jeg vet har peiling. Han var skråsikker på at selv en relativt billig integrert forsterker med HT inngang ville spille bedre enn mitt oppsett. Hadde imidlertid ikke noe særlig lyst på den NAD'en jeg så på - og som gammel kunde kunne jeg velge hva jeg ville låne hjem. Det ble da en Hegel midt på treet integrert tokanals med HT inngang. Fikk nesten sjokk da jeg lyttet første gang, lyden var ekstremt mye bedre enn med mitt oppsett. Det låt mye mer hifi (receiveren metallisk i sammenligning) og bassen var langt kraftigere, dypere og strammere - uten subwoofer (den koblet jeg bort) Vel, endte opp med den og har levd lykkelig siden. Vil på det sterkeste anbefale å teste en egen forforsterker til den effekten du har (med hjemmekinoinngang) eller en tokanals integrert som jeg endte opp med. Endret tirsdag kl 19:30 av Neptun1
Apathy Skrevet tirsdag kl 21:38 Skrevet tirsdag kl 21:38 (endret) 2 hours ago, Neptun1 said: Jeg var ganske fastlåst i min forestilling om at min receiver Denon AVR x6300w var en god pre for min kraftige effektforsterker av fabrikat Cambridge. Dette drev noen B&W i 800 serien - og funket veldig bra til kombinert bruk av hjemmekino og stereo. Levde godt med dette i mange år og mine venner var imponerte over lyden. Men stadig funderte jeg på om høyttalerne ble ytt full rettferdighet i forhold til sitt potensiale. Slik gikk årene til jeg troppet opp hos Hifi klubben og snakket med en jeg vet har peiling. Han var skråsikker på at selv en relativt billig integrert forsterker med HT inngang ville spille bedre enn mitt oppsett. Hadde imidlertid ikke noe særlig lyst på den NAD'en jeg så på - og som gammel kunde kunne jeg velge hva jeg ville låne hjem. Det ble da en Hegel midt på treet integrert tokanals med HT inngang. Fikk nesten sjokk da jeg lyttet første gang, lyden var ekstremt mye bedre enn med mitt oppsett. Det låt mye mer hifi (receiveren metallisk i sammenligning) og bassen var langt kraftigere, dypere og strammere - uten subwoofer (den koblet jeg bort) Vel, endte opp med den og har levd lykkelig siden. Vil på det sterkeste anbefale å teste en egen forforsterker til den effekten du har (med hjemmekinoinngang) eller en tokanals integrert som jeg endte opp med. Min Desen Beat 150XS ER en skikkelig integrert forsterker med HT (power amp modus input). * Og i motsetning til mye annet av slike HT inputs så er denne lagt opp slik at ALT av inputs går via pre-amp steget i den integrerte som er utviklet sammen med effekt. Spoiler De som kjenner mannen bak Densen vet at han tar ingen snarveier. Noen ganger fører det til hodebry for retailers da han ikke ville slippe produktet for salg før han og hans folk var 100% happy med at de hadde nådd toppen av hva som er mulig i altså nærsagt alle ledd. Første CD spilleren var "rett rundt hjørnet" i 10 år elns. Slitsomt når en solgte hifi og hadde blitt fortalt at den skulle komme ila noen mnd. Som jeg skrev så er den integrerte også konstruert slik at volum kontroll er relebasert. Det betyr da at volum blir satt av at rele kobler inn og ut diverse motstander i signalveien for å sette ett gitt volum. Dvs det er svært nøyaktig sammenlignet med pots. Det betyr også at en HT bypass kan enkelt implementeres ved å "programmere" at rele med jumper (0 Ohms motstand - mao maks volum) blir koblet inn gitt at en f.eks trykker på riktig knapp på fjernkontroll eller frontpanel. I Densen sitt tilfelle så har de dette som knapp på fjernkontroll og på forsterker. Og når en trykker inn den knappen, så velges processor input (også via rele); volum blir satt til maks (uavhengig av hva det opprinnelig sto på) og effekt-delen av forsterkeren får sitt signal uten attuenasjon (men det er fremdeles kjørt gjennom pre-amp seksjonen for å ha korrekt, gain etc). Når en så trykker på prosessor knappen igjen så går volum tilbake til det volum det sto på opprinnelig. Spoiler *Min Densen beat 150xs tapte seg ikke mot disse Parasound JC1 monoblokkene som hver kostet det dobbelte av hva min integrerte i sin tid kostet (koster 4500 euro den dag i dag - 12-13 år senere). Faktisk fikk jeg tilbud om å kjøpe disse JC1 monoblokkene for en slikk og en ingenting. Disse ble drevet av den MEGET kapable pre-ampen i b150xs (pre ampen kan drive ALT av sluttrinn / med mindre sluttrinnet er designet helt på trynet). Parasound JC1 monoblokkene har også en god SE til BAL konverter på sin SE input så det er ikke det det sto på. Mine høytalere er også designet på en langt mer effektiv måte i delefilteret enn en htt som krever mer enn hva Beat 150XS kan levere (2x100W @ 8 2x200W @ 4ohm). Så jeg hadde mindre igjen for den økte effekten. Kunne hatt nytte for effekten i bassen, men JC1 hadde ikke nevneverdig bedre bass enn b150xs. Der slo Icepower ampen min begge ned i støvlene. Noe som også er grunnen til at jeg har ett par IcePower 1200as1 blokker som ligger klart for å koble til når jeg får hentet ut basstilslutning på mine 3 veis Audiophysic Virgo V (delefilter har "intern" tilkobling for å bi-ampe (bass for seg, og mellomtone og diskant for seg). Men mine htt kom levert som standard med kun ett sett terminaler tilgjengelig utvendig (via ett sett WBT terminaler). Videre var disse JC1 blokkene "skadet" slik at de alltid kjørte i klasse A modus og jeg har ikke stort nok rom til å trenge den enorme mengden varme "for å holde varmen" selv på de kaldeste vintermnd. Btw. B&W 800 serien ja. de krever sitt atomkraftverk for å vokne til liv. Videre er også Hegel ett atomkraftverk. Om du går inn på HiFi klubben og nevner den serien så vet de at de vokner ikke til liv uten enorme mengder W og tilhørende strømreserver bak hver W (A). Og selv om mine også liker effekt. Er de ikke i nærheten av å være like tunge å drive. Faktisk er de relativt enkle å drive. Ja de liker power (spesielt i bassen). Men dynamikken og livligheten i musikken krever ikke langt mer enn hva en normal AB amp kan klare. Så blir den siste prikken over i en når en bi amper de med Klasse D kontroll og punsj i bassen. Min Marantz ble i sin tid kjøpt til fordel over Denon nettopp pga pre-amp delen. 10K Og ja; den dag i dag ville jeg ikke ha brukt disse pengene slik. Jeg ville ha skippet denne hjemmekino investeringen og holdt meg til den så og si identiske Denon X3800. Jeg ville så brukt de 10K på å lage meg en modul til Densen Beat 150XS som ville gitt meg Intern DAC, Dirac Live og aktiv deling internt i b150xs som har utvidelses-slotter for DAC og aktivt delefilter (opp til 3 veis). 2 pre outs (med hvert sitt frekvensområde - da for SUB (under 40hz), Bass (for å drive bassene i mine virgo via Icepower 1200as1 monoblokkene) og mellomtone + diskant drevet av den interne ampen i den integrerte forsterkeren. HT bypass ville fremdeles være tilstede. Og jeg hadde ordnet en relebasert switch for sub spor. Slik at HT bypass også switchet inn og ut sub sporene fra marantz 1+2 (av 4 - de bakre subbene ville jeg kun brukt til surround). Edit: Densen Beat 150xs https://densen.dk/products/densen-b-150xs Om jeg skulle byttet til noe så ville det blitt denne (før jeg testet noe annet). https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=406840246 Som da er en brukt slik: https://densen.dk/products/densen-b-175cast?variant=37570251260080 Med en oppgradert ekstern pre-amp power supply. https://densen.dk/products/densen-1-nrg Spoiler Baksiden. Endret tirsdag kl 21:47 av Apathy 1
dTd Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden 21 hours ago, Apathy said: Opplever noe av det samme ang formatene med høydekanaler. Bruker selv en Blue ray spiller som støtter alle format (digital transport) og avhengig av hva platen inneholder av både type (spillefilm vs audio film /mix). På musikk mikset i Atmos så oppleves høydekanaler mer brukt for en mer tredimensjonal bruk av kanalene. Mens på spillefilmer så virker det som om høydekanaler ikke er brukt like mye i mix. Noe som fører til at jeg velger å bruke Marantz sine "upmix" moduser dersom platen ikke har ett DTS HD(++) spor. Blue ray spilleren er satt til å transportere filmen i råforrmat uten noen form for upmix ell. Interessant, kanskje jeg skal eksperimentere med noe mer upmix selv. 20 hours ago, Gouldfan said: Den har jeg på blu ray. Bra sjø-krigsfilm, bra castet og referanse lydkvalitet film. Ja, god underholdning, selv om det egentlig ikke er favoritt sjangeren
Neptun1 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Apathy skrev (9 timer siden): Min Desen Beat 150XS ER en skikkelig integrert forsterker med HT (power amp modus input). * Og i motsetning til mye annet av slike HT inputs så er denne lagt opp slik at ALT av inputs går via pre-amp steget i den integrerte som er utviklet sammen med effekt. Vis skjult innhold De som kjenner mannen bak Densen vet at han tar ingen snarveier. Noen ganger fører det til hodebry for retailers da han ikke ville slippe produktet for salg før han og hans folk var 100% happy med at de hadde nådd toppen av hva som er mulig i altså nærsagt alle ledd. Første CD spilleren var "rett rundt hjørnet" i 10 år elns. Slitsomt når en solgte hifi og hadde blitt fortalt at den skulle komme ila noen mnd. Som jeg skrev så er den integrerte også konstruert slik at volum kontroll er relebasert. Det betyr da at volum blir satt av at rele kobler inn og ut diverse motstander i signalveien for å sette ett gitt volum. Dvs det er svært nøyaktig sammenlignet med pots. Det betyr også at en HT bypass kan enkelt implementeres ved å "programmere" at rele med jumper (0 Ohms motstand - mao maks volum) blir koblet inn gitt at en f.eks trykker på riktig knapp på fjernkontroll eller frontpanel. I Densen sitt tilfelle så har de dette som knapp på fjernkontroll og på forsterker. Og når en trykker inn den knappen, så velges processor input (også via rele); volum blir satt til maks (uavhengig av hva det opprinnelig sto på) og effekt-delen av forsterkeren får sitt signal uten attuenasjon (men det er fremdeles kjørt gjennom pre-amp seksjonen for å ha korrekt, gain etc). Når en så trykker på prosessor knappen igjen så går volum tilbake til det volum det sto på opprinnelig. Vis skjult innhold *Min Densen beat 150xs tapte seg ikke mot disse Parasound JC1 monoblokkene som hver kostet det dobbelte av hva min integrerte i sin tid kostet (koster 4500 euro den dag i dag - 12-13 år senere). Faktisk fikk jeg tilbud om å kjøpe disse JC1 monoblokkene for en slikk og en ingenting. Disse ble drevet av den MEGET kapable pre-ampen i b150xs (pre ampen kan drive ALT av sluttrinn / med mindre sluttrinnet er designet helt på trynet). Parasound JC1 monoblokkene har også en god SE til BAL konverter på sin SE input så det er ikke det det sto på. Mine høytalere er også designet på en langt mer effektiv måte i delefilteret enn en htt som krever mer enn hva Beat 150XS kan levere (2x100W @ 8 2x200W @ 4ohm). Så jeg hadde mindre igjen for den økte effekten. Kunne hatt nytte for effekten i bassen, men JC1 hadde ikke nevneverdig bedre bass enn b150xs. Der slo Icepower ampen min begge ned i støvlene. Noe som også er grunnen til at jeg har ett par IcePower 1200as1 blokker som ligger klart for å koble til når jeg får hentet ut basstilslutning på mine 3 veis Audiophysic Virgo V (delefilter har "intern" tilkobling for å bi-ampe (bass for seg, og mellomtone og diskant for seg). Men mine htt kom levert som standard med kun ett sett terminaler tilgjengelig utvendig (via ett sett WBT terminaler). Videre var disse JC1 blokkene "skadet" slik at de alltid kjørte i klasse A modus og jeg har ikke stort nok rom til å trenge den enorme mengden varme "for å holde varmen" selv på de kaldeste vintermnd. Btw. B&W 800 serien ja. de krever sitt atomkraftverk for å vokne til liv. Videre er også Hegel ett atomkraftverk. Om du går inn på HiFi klubben og nevner den serien så vet de at de vokner ikke til liv uten enorme mengder W og tilhørende strømreserver bak hver W (A). Og selv om mine også liker effekt. Er de ikke i nærheten av å være like tunge å drive. Faktisk er de relativt enkle å drive. Ja de liker power (spesielt i bassen). Men dynamikken og livligheten i musikken krever ikke langt mer enn hva en normal AB amp kan klare. Så blir den siste prikken over i en når en bi amper de med Klasse D kontroll og punsj i bassen. Min Marantz ble i sin tid kjøpt til fordel over Denon nettopp pga pre-amp delen. 10K Og ja; den dag i dag ville jeg ikke ha brukt disse pengene slik. Jeg ville ha skippet denne hjemmekino investeringen og holdt meg til den så og si identiske Denon X3800. Jeg ville så brukt de 10K på å lage meg en modul til Densen Beat 150XS som ville gitt meg Intern DAC, Dirac Live og aktiv deling internt i b150xs som har utvidelses-slotter for DAC og aktivt delefilter (opp til 3 veis). 2 pre outs (med hvert sitt frekvensområde - da for SUB (under 40hz), Bass (for å drive bassene i mine virgo via Icepower 1200as1 monoblokkene) og mellomtone + diskant drevet av den interne ampen i den integrerte forsterkeren. HT bypass ville fremdeles være tilstede. Og jeg hadde ordnet en relebasert switch for sub spor. Slik at HT bypass også switchet inn og ut sub sporene fra marantz 1+2 (av 4 - de bakre subbene ville jeg kun brukt til surround). Edit: Densen Beat 150xs https://densen.dk/products/densen-b-150xs Om jeg skulle byttet til noe så ville det blitt denne (før jeg testet noe annet). https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=406840246 Som da er en brukt slik: https://densen.dk/products/densen-b-175cast?variant=37570251260080 Med en oppgradert ekstern pre-amp power supply. https://densen.dk/products/densen-1-nrg Vis skjult innhold Baksiden. På Hegel kan du sette hvilken analog inngang du vil som HT inngang for (dvs. 100% - effekttrinn). Er vel litt forskjellig fra integrert til integrert hvordan de har anordnet det. Du har full kontroll Mine B&W er ikke de største i serien - 804 (D2). Disse er ikke spesielt tungdrevne, men de er veldig kresne på forsterker for all del. Det har jeg jo også erfart.
Apathy Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 16 minutes ago, Neptun1 said: På Hegel kan du sette hvilken analog inngang du vil som HT inngang for (dvs. 100% - effekttrinn). Er vel litt forskjellig fra integrert til integrert hvordan de har anordnet det. Du har full kontroll Mine B&W er ikke de største i serien - 804 (D2). Disse er ikke spesielt tungdrevne, men de er veldig kresne på forsterker for all del. Det har jeg jo også erfart. Ja tror jeg begynner å kjenne styrker og svakheter med systemet. Etter mye prøv og feil.... Har endt opp mer eller mindre der jeg startet (Densen Beat 150 og Beat 420). Jeg tok veien via både tidlig Icepower og mye annet. Inkludert forsterkere med romkorreksjon (Lyngdorf), og ht "korreksjon" (devialet SAM). Men den oppgraderte Beat 150XS har de tingene jeg likte med Beat 150 i sin tid, men har fikset mye av det jeg ikke likte. Gjenstår fremdeles en del for å komme i mål med mine ht, men er i det store og hele i mål allerede. Ja jeg er litt nyskjerrig på den B175`n som ligger ute på finn, men tar meg ikke råd til det før jeg har fått delene for å kjøre aktiv deling med Icepower 1200as1 monoblokkene på bassene i ht. Er svært usikker på om oppgraderingen fra B150xs til storebror B175 vil være verd det nåe jeg kun driver mellomtone og diskant fra utgangstrinnet som er så og si eneste forskjell på de to ampene. Men fordelen er at det jeg lager for å få aktiv deling med b150xs passer også rett inn i sporene på b175 om jeg faller for fristelsen. Det er både ht bypass og analog output til ekstern prosessor. For å f.eks kunne kjøre surround upmix av hvilken som helst av de analoge kildene som er koblet til densen. Videre er input selektor uavhengig av ht bypass funksjonen. Så inputs routes fremdeles i bakgrunnen. Noe som er kjekt om en f.eks som jeg har en hodetelefonrigg koblet til tape out på densen. Jeg kan sitte på sov med hodetelefoner og høre på f.eks lp/cd (whatever) mens dama har på tv`n og ser på love island elns. Og jeg kan bytte på inputs på amp og det påvirker ikke hva hun hører på utgangen av forsterkeren når den er i ht bypass modus. Ja jeg har jo sone 2 på marantz. Men bruker som oftest ikke den da marantz først og fremst blir brukt for romkorreksjon. Med hodetelefoner trengs ikke det... Men, pleier å ha sone 2 output (koblet til Line 2 input på densen) i sync med sone 1 (ved tv) slik at jeg kan bytte densen input til marantz sin sone 2 output og høre på hva hun hører i stua (for så å kjapt koble tilbake til min musikk eller pc lyd (DIY dac). Ser at mange produsenter i disse dager benytter løsning hvor en kan sette hvilken som helst input som ht bypass. Mens densen har egen tilkobling for formålet. De fungerer kun på den måten (volum bypass). Input på densen ampene ser en nederst i bilde på høyre side av det svarte Densen merket er det "Processor IN", "Processor out", "Pre out 1" og "pre out 2" (seperate når en benytter aktivt delefilter (intern slot)). Og som nevnt så er alle de analoge inngangene til venstre for merket tilgjengelig for output til "tape out" (og "processor out" for surround upmix av en av de analoge kildene). Men som sagt er stort sett fornøyd med resultatet (etter romkorreksjon, purple line er før korreksjon; gul er korrigert. 7 punkts måling). Deler av peaks etc er mer eller mindre direkte knyttet til at beat 150xs ikke klarer å holde 100% styr på virgo i bassen. Noe aktiv deling med dual mono icepower 1200as1 skal ta seg av og dermed får jeg mer kontrollert energi i bassen fra virgo 5. Må dog enten dra høytalerkabler gjennom bassrefleks porten inn til delefilter internt i ht (porten er i bunn av ht) eller borre hull i delefilter "platen". Slik at jeg går fra standard (single wire) til bi wire / amping terminaler tilgjengelig på utsiden av ht. Jeg må jo uansett kutte jumperen som er mellom delefilterets input for bass og delt for mellomtone + diskant. Som standard er der en intern kabel mellom de to respektive pcb`ene som utgjør delefilteret i ht. Standard tilkobling på Virgo V (slik mine er i dag). Biwire / amp opsjon (kostet mer å få ht levert slik). Angrer jo på at jeg ikke gjorde det i sin tid. Men har loddebolt, og desolder stasjon for å sikkert kunne lodde av bro-kabelen på de jeg har. Skal i samme slengen lakkere ht. Da finish både er sliten og mismatched med mine andre htt. Så alle skal enten bli lakkert eller foliert i samme farge. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå