Gå til innhold

Klima – Astronomisk storår og sommertid


Anbefalte innlegg

Virkelig? Har mennesket så redusert kapasitet? I forhold til hva / hvem? 

 

Hvilken post? Din post? Har du forhørt deg med ditt lokale helseforetak? De kan sikkert hjelpe med en sengepost til deg  :rofl:

 

Ja det var dette med intelligens Omnithunder... Hva er det? - Og hva med bevisstheten som knapt er toppen av isfjellet. Bare tenk deg litt om så er det innlysende. Hvor mye vet du av det som er å vite og hvor mye husker du av det lille du vet?

 

Det er en grunn til at store opplyste tenkere har satt sine navn i historiebøkene. Jeg har jo gitt deg en liste på disse tidligere, men du kan jo prøve deg på denne...

 

UVITENHET SKAPER MER UVITENHET.

 

I realiteten er alle uvitende. Vi har bare ikke samme nivå av uvitenhet og vi legger ikke merke til det på samme nivå. Uvitenhet viser at personen ikke har nok kunnskap eller opplevelse. Det er akkurat denne manglende kunnskapen som fører til at de uvitende er heftige og mistenksomme, til et punkt hvor de blir fiender med folk som har forskjellige opplevelser og kunnskap. 

 

Vise mennesker på den andre siden vet at mye av deres verd er en bevissthet av deres uvitenhet, som Sokrates. Denne bevisstheten gjør at de ser hvor begrenset vi er i en ubegrenset omgivelse. På den måten blir de gjenforent med deres sanne natur.

 

Mennesker som ignorerer deres egne limitasjoner til kunnskap blir blindet av deres egen visjon som gjør det umulig å kommunisere med dem. Alt som ikke passer inn i deres mønster av hva som er akseptabelt, er en grunn til å ha konflikt. Dette kan de prøve å løse på en hvilken som helst måte, så lenge det ikke innebærer at de gir opp.

 

Vise folk søker etter visdom; tosker tror at de allerede har funnet det.  - ordtak

 

Uvitenhet gjør at folk blir dristige nok til å tro at de kan alt og vet alt. Denne typen vet alt-personlighet kan bli forklart ved bruk av Dunning-Kruger-effektensom er en type feilaktig oppfatning. Det henviser til mennesker som har en tendens til å overvurdere hvor mye de vet, enten det er hvor mye kunnskap de tror de har eller hvor sikkert de blander deres egne meninger med uangripelige fakta.

 

Denne typen falsk selvoppfatning ble oppdaget av professorene David Dunning og Justin Kruger fra Cornell Universitet i 1999. Begge forskerne begynte å analysere ulike studier som foreslo at uvitenhet gir folk mer selvtillit enn kunnskap. De studerte spesielt ulike aktiviteter som kjøring, sjakk og sport.

 

Å ignorere vår egen uvitenhet er årsaken til mange uenigheter. Det er ikke uten grunn at mennesker får fiender. En av grunnene kan være at en person føler seg angrepet eller forminsket, noe som stammer fra deres tro på at de er «den beste».

 

En del av visdom er å vite hva du ikke vet for så å åpne døren og finne motivasjon til å lære om det. På den måten går ydmykhet hånd i hånd med visdom. Vi må skamme oss mindre over å innrømme vår uvitenhet så vi kan angripe flere læringsmuligheter. Dette er noe barn kan gjøre med enkelthet. De spør bestandig hva ting er, hvorfor de er til og hvordan de fungerer.

 

Å legge merke til din egen uvitenhet vil gi deg nøkkelen til visdom og kunnskap.

Endret av Lizette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det var dette med intelligens Omnithunder... Hva er det? - Og hva med bevissthet som knapt er toppen av isfjellet. Bare tenk deg litt om så er det innlysende. 

 

Det eneste som er rimelig innlysende for meg, er at du ikke klarer å svare på enkle spørsmål med egne ord. Hvis du skal trekke intelligens og bevissthet inn i diskusjonen, så får du i det minste vise til hvilke definisjoner du bruker. 

 

Edit:

Jeg synes at det er en rimelig uærlig diskusjonsteknikk når man redigerer sine egne innlegg, uten å markere hva man endrer og legger til. 

Endret av Omnithunder
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste som er rimelig innlysende for meg, er at du ikke klarer å svare på enkle spørsmål med egne ord. Hvis du skal trekke intelligens og bevissthet inn i diskusjonen, så får du i det minste vise til hvilke definisjoner du bruker. 

 

Edit:

Jeg synes at det er en rimelig uærlig diskusjonsteknikk når man redigerer sine egne innlegg, uten å markere hva man endrer og legger til. 

 

Jeg har svart på spørsmålet ditt ved å vise til hvor lite bevisst vi er om du tenker deg om. Hvor mye tror du du vet av det som er å vite? Ikke en gang toppen av isfjellet som er omtrent 10 prosent. Ikke engang det du faktisk har lært, sett, hørt og erfart vil du huske mer enn ti prosent av, og for mange av oss, knapt to prosent.

 

Tenkt deg godt om og det er innlysende. Du kan bruke måneder på å grave i underbevisstheten din og det vil stadig dukke opp mer informasjon du trodde du hadde glemt.

 

Når det gjelder intelligens så verdsetter jeg de tre IQ, EQ og SQ. De som ikke gjenkjenner EQ og SQ vil gjerne hevde at det er tull. Det samme ville vi trodd om benkløft og andre ekstreme egenskaper mennesket har om ikke noen allerede hadde bevist det mulig. Mange forskere ville sagt at det er umulig.

 

Om du lærer deg å spille piano eller gitar vil du merke at kroppen har to sider, og de kan virke uavhengig av hverandre. En matematikklærer skrev to forskjellige regneoppgaver på tavla med hver hånd samtidig.

 

På gitar og piano vil du fort legge merke til at venstresiden din, om du er høyrehendt som de fleste, er nærmest invalid, og det er ikke meningen at det skal være slik. Det tar lang tid å trene den opp, og hvor stort potensial har vi, det gjenstår å se.

 

Rart at vi ikke lærer om dette på skolen og praktiserer venstreøvelser der, i både undervisning og gymnastikk.

 

En engelsk undersøkelse for noen år siden viser at vi også styrker hjernen ved å gjøre venstreøvelser, og ikke bare kroppen. Vi er bokstavelig talt åndssvake, ikke en gang et halvt menneske.

 

Og når det gjaldt endringen tenkte jeg at jeg måtte legge inn stoffet siden du muligens ikke ville trykket på linken. Det er godt og viktig stoff.

 

Og med en så usakelig og lite intelligent kommentar du slengte ut på forrige, så er det ikke godt å vite hva man skal si. Jeg burde vel egentlig ignorert deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til NICEONE vil jeg bare si en ting til før jeg logger av klima. Jeg er stort sett enig i det du sier.

 

Det er mye informasjon som skal tas inn og analyseres, men det ble etterhvert viktig for meg å samle en del informasjon om dette her siden de enveiskjørte og ukritiske massemediene forer oss med fake news og skrekkpropaganda. Det stemmer nemlig ikke! Se bare denne om isbjørnen, og gå gjerne gjennom alt jeg har skrevet på nytt med åpent sinn og kritisk blikk.

 

Jeg holder på å samle innholdet og sette det mer i sammenheng. En oppsummering ville også gjort seg, men det blir nok en annen gang og i en annen setting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...