Gå til innhold

Yngve vil at Microsoft skal ligge unna tastaturet hans


Anbefalte innlegg

Har hatt samme problem i lengre tid, og det virker faktisk som om det ikke er windows som er årsaken, ihvertfall ikke direkte; Såvidt jeg har klart å finne ut , blir ekstra tastaturoppsett installert og aktivert av tastaturdriveren. Tastaturet mitt har norsk, svensk og engelsk layout kombinert, og uansett hva jeg gjør i windows blir disse installert igjen etter en restart eller to. Det kan selvsagt være tilfelle at det er windows som spør driveren hvilke oppsett som skal støttes da, og at det blir gjort hver gang windows oppdaterer seg e.l, det kan forklare hvorfor de dukker opp igjen med ugjevne mellomrom.

 

Har ikke klart å finne noen måte å forhindre oppførselen på, så har endt opp med at jeg bruker [Win]+[space] for å bytte tilbake til norsk når jeg oppdager at det er feil, og ikke har giddet å bruke mer energi på å finne ut av det. Men vurderer å skrive en daemon som automatisk bytter til mitt prefererte oppsett om den oppdager at det blir byttet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Sikkert ikke så vanskelig som å forstå at man ikke kan gi svevende teoretisk muligheter skylden for noe man så tydeligvis ikke kan eller har evner til å forstå.

 

Skal nå la deg få bevise din mentale alder, ved å la deg få siste ordet.

 

La meg avslutte diskusjonen med å gjenta hva jeg sa i innlegg #63:

 

Og du misforstår, enten med vilje eller hva vet vel jeg, når du tror vi sier at race condition er eneste mulige årsak. Det er en av mange mulige forklaringer på at det ikke skjer på ditt system. 

 

Det er mange årsaker til at dette kan skje. Jeg tok opp race condition for et eksempel på årsak til oppførsel som bare forekommer på et par maskiner, og ikke alle som motsvar på "Ja om det er feil med Windows, så skal dette oppdages lett og det skal skje med alle som har installert Windows.". Jeg klarer fortsatt ikke å forstå at du klarte å lire av deg dette utsagnet. Det viser null forståelse for hvordan feil i programvare kan opptre.

 

Din forståelse om at dette er  en "svevende teoretisk mulighet"  (som også er bekreftet av tredjepart er tullprat) eller at det er på atomnivå med " usannsynlige tilfeller", er helt bak mål. Du tok videre opp at race condition var rettet i 60-tallet, som om det ikke er kjent for alle.

 

Du har ikke vist noe vilje til å innrømme at dette er en feil i Windows. Du har avvist alle mulige vitnemål og forklaringer på hvorfor dette kan skje, og du har ikke vist noe forståelse for at dette kan skje sporadisk og likefullt være en feil i Windows og ikke brukerfeil. Med dette avslutter jeg diskusjonen.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Dette kommer av at Windows 10 har en "intelligent" funksjon som automatisk oppdager at du bruker andre språk ofte og legger til nye eller fjerner gamle automatisk. På Windows 7 måtte man legge til og fjerne språkpakker manuelt, men nå gjøres dette ved bruk av magi. Derfor får han også problemet med at tastaturet blir endret.

Lenke til kommentar

Feilen, enten den nå er Microsofts eller tredjeparts, er at det blir vas mellom installerte språk, og valgt tasteoppsett for det valgte språket. Jeg har altså to installerte språk, men må flere ganger i året fjerne en tastaturlayout som er annerledes enn den som er stilt inn for det aktuelle språket. Dette burde fulgt innstillingen til språket, så hadde ingen klagd.

 

Edit: og opprinnelig, i Windows 8 og tidlige versjoner av Windows 10, så ble også denne innstillingen fulgt. Man byttet greit mellom norsk og engelsk og den fulgte tasteoppsettet som var satt for språket.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Feilen, enten den nå er Microsofts eller tredjeparts, er at det blir vas mellom installerte språk, og valgt tasteoppsett for det valgte språket. Jeg har altså to installerte språk, men må flere ganger i året fjerne en tastaturlayout som er annerledes enn den som er stilt inn for det aktuelle språket. Dette burde fulgt innstillingen til språket, så hadde ingen klagd.

 

Edit: og opprinnelig, i Windows 8 og tidlige versjoner av Windows 10, så ble også denne innstillingen fulgt. Man byttet greit mellom norsk og engelsk og den fulgte tasteoppsettet som var satt for språket.

Tastaturoppsette burde aldri blitt forandret, før man faktisk skifter fysisk tastatur.

 

Kanskje burde man fått en språkknapp på selve tastaturet som forteller OS'et hvilket språk dette tastaturet er på.

Lenke til kommentar

Tastaturoppsette burde aldri blitt forandret, før man faktisk skifter fysisk tastatur.

....

Vil generelt ikke forsvare MS, men flere har tastatur hvor ulike tegnsett er merket på tastene.

som russisk/latinsk, norsk/svensk/dansk, arabisk/latin osv.

Skriver man touch er man egentlig avhengig av merkene heller.

Lenke til kommentar

Vil generelt ikke forsvare MS, men flere har tastatur hvor ulike tegnsett er merket på tastene.

som russisk/latinsk, norsk/svensk/dansk, arabisk/latin osv.

Skriver man touch er man egentlig avhengig av merkene heller.

 

Han mente nok at når tastaturoppsett er valgt, bør ikke oppsettet endre seg uoppfordret.

Og selv om du har et "nordisk" tastatur, med norsk/svensk/dansk layout merket på - en vederstyggelighet, spør du meg - så hvor ofte bruker du å bytte til dansk og svensk på et slik? Har du valgt norsk i innstillingene, bør det forbli norsk inntil brukeren ber om noe annet. Forskjellig dersom man har flere brukere på samme PC, naturligvis, da får det følge Windows-brukeren. Og det er jo nettopp det som er forventningen. Men i stedet hopper det mellom en layout man har valgt, og en annen layout som man ikke har valgt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg nevnte i et tidligere innlegg at onscreen-tastaturet hadde en bug med at AltGr + 2 (altså @ med norsk layout) - lukket tastaturet. Dette ble fikset nå med 1903-oppdateringen. Samtidig skiftet tastaturet fra mørk til lys layout (følger nå innstilling for app-farger), og en annen bug er fikset: shift pluss piltaster markerer tekst som det skal igjen.

 

Forhåpentligvis får også språkingen litt kjærlighet, slik at de problemene vi har hatt med layout blir borte. Kan ikke si noe om de har skjedd en forbedring der ennå, da. Edit: neida, etter neste reboot har jeg igjen fått tilbake tredje uønsket alternativ EN (US) mellom EN (NO) og NOB.

 

Det jeg kan si er at man alltid må forvente bugs med nye versjoner. Nå kræsja onscreentastaturet og jeg måtte finne fram gamle osk.exe for å skrive ferdig dette innlegget.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...