Gå til innhold

Kan du greie deg uten hund vil livet bli lettere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo en utfyllende tråd. Og i utgangspunktet er påstanden totalt feil.

 

Klart, det er ulemper med å ha husdyr også (være seg hund, katt, marsvin, hamster, ku, løve eller elefant om du er litt "alternativ").

 

I tillegg til det trådstarter nevner, så koster det penger (mat, veterinær...), man må med hund gå tur til relativt faste tider uansett hvor godt det passer, du kan ikke få besøk av allergiske personer, man må være mer påpasselig med renhold, man blir veldig bundet på flere måter både mtp. arbeid, fritid, ferie osv...

 

Men man må veie fordeler opp mot ulemper, og så vurdere om det er noe man ønsker. Jeg vet ikke om mellowman har gjort dette, men han er muligens en av de som ikke ønsker/ikke er skikket til å ha dyr. Og da er det helt i orden at han ikke vil ha hund igjen.

 

Men påstanden til mellowman om at livet vil bli lettere er fundementalt feil, fordi det for mange kan være det totalt motsatte. Veldig mange VIL ha hund, fordi man får et rikere liv. Og livet kan bli lettere da mange med psykiske problemer har stort utbytte og hjelp av å ha en hund som selskap.

 

Personlig har jeg ikke hund, og føler at det ikke er riktig for meg. Men i motsetning til mellowman, så innser jeg at minst like mange som meg mener det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var jo en utfyllende tråd. Og i utgangspunktet er påstanden totalt feil.

 

Klart, det er ulemper med å ha husdyr også (være seg hund, katt, marsvin, hamster, ku, løve eller elefant om du er litt "alternativ").

 

I tillegg til det trådstarter nevner, så koster det penger (mat, veterinær...), man må med hund gå tur til relativt faste tider uansett hvor godt det passer, du kan ikke få besøk av allergiske personer, man må være mer påpasselig med renhold, man blir veldig bundet på flere måter både mtp. arbeid, fritid, ferie osv...

 

Men man må veie fordeler opp mot ulemper, og så vurdere om det er noe man ønsker. Jeg vet ikke om mellowman har gjort dette, men han er muligens en av de som ikke ønsker/ikke er skikket til å ha dyr. Og da er det helt i orden at han ikke vil ha hund igjen.

 

Men påstanden til mellowman om at livet vil bli lettere er fundementalt feil, fordi det for mange kan være det totalt motsatte. Veldig mange VIL ha hund, fordi man får et rikere liv. Og livet kan bli lettere da mange med psykiske problemer har stort utbytte og hjelp av å ha en hund som selskap.

 

Personlig har jeg ikke hund, og føler at det ikke er riktig for meg. Men i motsetning til mellowman, så innser jeg at minst like mange som meg mener det motsatte.

 

Har man hund er man en dårlig eier om man ikke stopper opp når man møter andre med hund for å snakke. Nei takk!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

https://m.youtube.com/watch?v=L-ZPZTsodes

 

Så et prog på TV om rampehunder , en rottweiler eller noe som bet , jo mer de jaget han bort dess mer aggressiv ble den mht biting , småe schnauzere som bjeffet i tide og utide , he he

Finnes drittsekker blant hunder, akkurat som blant mennesker. Og akkurat som hos mennesker kan det komme av feil oppdragelse, mishandling eller andre årsaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var jo en utfyllende tråd. Og i utgangspunktet er påstanden totalt feil.

 

Klart, det er ulemper med å ha husdyr også (være seg hund, katt, marsvin, hamster, ku, løve eller elefant om du er litt "alternativ").

 

I tillegg til det trådstarter nevner, så koster det penger (mat, veterinær...), man må med hund gå tur til relativt faste tider uansett hvor godt det passer, du kan ikke få besøk av allergiske personer, man må være mer påpasselig med renhold, man blir veldig bundet på flere måter både mtp. arbeid, fritid, ferie osv...

 

Men man må veie fordeler opp mot ulemper, og så vurdere om det er noe man ønsker. Jeg vet ikke om mellowman har gjort dette, men han er muligens en av de som ikke ønsker/ikke er skikket til å ha dyr. Og da er det helt i orden at han ikke vil ha hund igjen.

 

Men påstanden til mellowman om at livet vil bli lettere er fundementalt feil, fordi det for mange kan være det totalt motsatte. Veldig mange VIL ha hund, fordi man får et rikere liv. Og livet kan bli lettere da mange med psykiske problemer har stort utbytte og hjelp av å ha en hund som selskap.

 

Personlig har jeg ikke hund, og føler at det ikke er riktig for meg. Men i motsetning til mellowman, så innser jeg at minst like mange som meg mener det motsatte.

 

Jeg har god erfaring med hunder, men mener at å eie en hund er mer belastende, enn å ikke eie.

Lenke til kommentar

Det er jo bra du er reflektért nok til, for ditt vedkommende, å innsé at belastning, stress og risiko ved hundehold ikke er verdt avkastningen det gir i form av et tillitsbånd med et dyr av en annen rase enn mennesket. Det er jo mye ansvar å ha dyr, ingen tvil om det. Mange tar for lett på ansvaret.

 

Er mennesket et dyr? Jeg liker ikke å omtale det som dét, men i vitenskapen, er vi dyr?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Flått, løse hunder, veterinær, klippe klør. Vil aldri kjøpe hund igjen!

 

Jeg tror det er flere fordeler ved å ha husdyr enn det du har nevnt som negativt. På det psykologiske så vil jeg tro du tjener mye på det. Du får også utrolig mye trening av å ha en hund da du må ut av døren og ta en tur med bikkja. 

Lenke til kommentar

Jeg tror det er flere fordeler ved å ha husdyr enn det du har nevnt som negativt. På det psykologiske så vil jeg tro du tjener mye på det. Du får også utrolig mye trening av å ha en hund da du må ut av døren og ta en tur med bikkja. 

 

Fifty fifty. Hvis man unnlater det, så får man dobbel samvittighetskvaler. Stresset og samvittighet kan bli for overveldende og tyngende og så må man ta valget om å omplassere.

 

Men, skal gi deg rett i at man får i hvert fall utfordret seg selv da. Og sjansen er jo der for at det går bra!

 

Men jeg mener likevel at man bør virkelig trene seg selv på dyrehold før man skaffer seg dyr. Altfor mange som tror det er så lett. Trist er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...