Gå til innhold

hei Lærling kontrakt + fagbrev


klappas

Anbefalte innlegg

hei jeg bestod fagbrevet i går, det har seg sånn at lærekontrakten går ut 12 july men arbeidsgiver vil jeg skal gå ut hele perioden jobber offshore så er på jobb til 26 july, spørte han da om jeg fikk vanlig lønn siste 14 dagene siden han ville jeg skulle fortsette å jobbe ut turen, da svarte han nei fordi han mente at lærekontrakten skal avsluttes så seint som mulig og siden jeg er offshore må jeg gå ut turen?

 

vi er ofte til land å de kunne fint fått byttet meg ut før denne tiden var gått ut, skal ikke jobbe her videre fordi skal videre på annen jobb, men sa jeg kunne jobbe ut turen, men mener da at jeg burde hatt fast vanlig lønn etter 12 july, meninger om dette?

 

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har tariffavtale så er det heilt klart at du skal ha fagarbeidarlønn for det arbeidet som utføres etter at du har tatt fagbrev.

 

Det er vanleg at det i lærlingkontrakta står at avtalen går ut på ein bestemt data eller når kandidaten har avlagt fagprøve. At læringkontrakta skal avslyttast så seint som mogleg er openbart urimeleg, så seint som mogleg er når du skal pensjonere deg.

 

Kontraktsmessig så er du nok løyst frå arbeidsavtalen, men sidan du har akspetert å jobbe ut turen så har du bundet deg igjen.

Akkurat den aksepten kan du nok fint trekke deg frå med begrunna i sviktande forutsetningar med tanke på lønnsnivå.

 

Dersom du ikkje har ein tillitsvald som du kan ta kontakt med, så kan du ta kontakt med fylkeskommunen for å få klarheit i detaljane i lærlingkontrakta.

 

 

 

PS, personleg så hadde dette vært ein av kampane som eg hadde vurdert å gi meg på for å avslutte arbeidsforholdet på ein ryddig måte og med ein god attest. Lærlinglønna siste semester skal være på 80% av fagarbeidarlønna, og med tanke på at du også får ulempetillegg for å jobbe offshore så kan du kanskje leve med at du får 20% lavare lønn dei siste to vekene?

Særleg med tanke på at alternativet vell er at du du går arbeidsledig fram til du får starte i nyejobben?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...