Gå til innhold

Kystvaktskip fikk slagside - mannskapet evakuert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det vel rimelig åpenbart at det er sidestøttene i dokken som har sviktet. Det må vel være verkstedets ansvar å finne ut av - det kan umulig være en uoverkommelig oppgave. Hva politiet har å gjøre her er uforståelig, og når Forsvaret uttrykker glede ved at de ikke frykter at skipet skal synke, så fremstår det som en latterlig uttalelse - skipet ligger i en tørrdokk!!. Enten kan skipet rettes opp med jekker e.lign. eller så senkes dokken, fartøyet flyter, og hele prosessen starter på nytt. Eller kan ingen gjøre noe som helst før politiet har brukt 6 uker på "undersøkelser"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det vel rimelig åpenbart at det er sidestøttene i dokken som har sviktet. Det må vel være verkstedets ansvar å finne ut av - det kan umulig være en uoverkommelig oppgave. Hva politiet har å gjøre her er uforståelig, og når Forsvaret uttrykker glede ved at de ikke frykter at skipet skal synke, så fremstår det som en latterlig uttalelse - skipet ligger i en tørrdokk!!. Enten kan skipet rettes opp med jekker e.lign. eller så senkes dokken, fartøyet flyter, og hele prosessen starter på nytt. Eller kan ingen gjøre noe som helst før politiet har brukt 6 uker på "undersøkelser"?

Kan vanskelig være noe annet enn det du skriver, men jeg reagerer også på uttrykket "Slagside".

Er vi i ferd med å få et fattigere språk på området skipsfart?

Ordet "Slagside" ble brukt om skip som trimmet ballasttankene slik at båten lå skjevt i sjøen, eller at lasten forskjøv seg slik at skipet lå skjevt av den grunn.

Å bruke dette uttrykket når et skip er i dokk, klinger dårlig i mine ører.

"Å legge seg på siden" er et uttrykk som jeg mener ble brukt når skip la seg på siden på land.

"Å legge seg over" er et uttrykk som beskriver at en båt ligger skjevt når den svinger.

Faguttrykkene forsvinner når de blir brukt av få mennesker, og det er kanskje det som skjer innen skipsnæringen, hvor det kanskje er mer folk på kontorene enn om bord i båtene for tiden.

Endret av aanundo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva politiet har å gjøre her er uforståelig, og når Forsvaret uttrykker glede ved at de ikke frykter at skipet skal synke, så fremstår det som en latterlig uttalelse - skipet ligger i en tørrdokk!!.

Jeg tenkte på det samme, dette er jo helt ubegripelig. Så tenkte jeg på Helge Ingstad, og da kommer forklaringens lys over meg. Politiets oppgave må klart være å etterforske den helt hysteriske uttalelsen fra Forsvaret. En gang i tiden var Norge en sjøfartsnasjon. Jeg fostår nå at dette er lenge, lenge siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det vel rimelig åpenbart at det er sidestøttene i dokken som har sviktet. Det må vel være verkstedets ansvar å finne ut av - det kan umulig være en uoverkommelig oppgave. Hva politiet har å gjøre her er uforståelig, og når Forsvaret uttrykker glede ved at de ikke frykter at skipet skal synke, så fremstår det som en latterlig uttalelse - skipet ligger i en tørrdokk!!. Enten kan skipet rettes opp med jekker e.lign. eller så senkes dokken, fartøyet flyter, og hele prosessen starter på nytt. Eller kan ingen gjøre noe som helst før politiet har brukt 6 uker på "undersøkelser"?

Labbene ser ikke ut til å ha holdt henne i posisjon nei, men det må såvidt jeg kan skjønne mangle noen blokker på sidene. Rart om de kun har satt opp blokker langs kjølen og satset på at kun labbene skulle holde henne stabil. De må nok plugge henne og senke dokken igjen tenker jeg ja.

 

Når det gjelder ansvar er hun jo ikke under kommando, og det er helt andre ansvars og forsikringsregler som gjelder. Unntaket er forurensning hvor skipet fortsatt nok har et ansvar underlagt spesifikke regler.

 

Det er min oppfatning at norsk politi overhodet ikke har kompetanse mht skip og rigger, og jeg tror nok erfaringen er svært begrenset hos påtalemyndighetene også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på det samme, dette er jo helt ubegripelig. Så tenkte jeg på Helge Ingstad, og da kommer forklaringens lys over meg. Politiets oppgave må klart være å etterforske den helt hysteriske uttalelsen fra Forsvaret. En gang i tiden var Norge en sjøfartsnasjon. Jeg fostår nå at dette er lenge, lenge siden.

 

Tenkte det samme. Fadesen med Helge Ingstad, og nå dette, får oss til fremstå som en sjøfartsnasjon av overbyråkratiserte klondrianer. Heldigvis hadde vi den ekstremt vellykkede redningsaksjonen fra Viking Sky som fremdeles gir oss grunn til å ha den gode troen i behold.

Jeg trodde politiets oppgave var å gå etter skurker og banditter, og ikke noen som gjør tabber på et skipsverft. Det må da være en sak som løses mellom Marinen, verftet og forsikringsselskapet, eller har de lært om Archimedes på politihøyskolen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...