Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC-en kræsjer etter 5-10 min. gaming


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.


 


Har en PC jeg har bygd opp hovedsaklig fra deler kjøpt på Finn. Nå lurer jeg på om det kan være noe hardware-relatert, oppsett-relatert eller Windows-relatert.


 


Det startet i utgangspunktet med Apex Legends, men problemet vedvarer nå også i BF5, Battlefront 2 etc.


 


Jeg kjører en ren installasjon av Windows 10 64 bit, hvor det kun er Logitech G Hub og ExpressVPN som er tredjepartsprogrammer. 


 


Her er mine specs:


AOC 144hz 24"


beQuiet! 500w PSU


Zotac Geforce GTX 1070 Amp 8GB


G.Skill Aegis DD4 F4-3000C16D 16GB


ASRock Z370 Pro4 hovedkort


Kingston SSD A400


Intel i5-8600K CPU


 


Har nå forsøkt å kjøre to hardware-tester på minne og CPU, hvor CPU-en fikk godkjent, men det ser ut som om det kan være relatert til minne. Virker dette aktuelt, eller kan det være andre måter jeg skal feilsøke på først?


 


post-121621-0-47036700-1559659922_thumb.png

post-121621-0-49298200-1559660098_thumb.png

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kjøre minnet på 2133. Prøv med kun en brikke. Prøv i de fire ulike sporene til minne. Men dette er grunnleggende, garantert noen som kan si mer om hva det kan være. Har du prøvd uten skjermkort, og å oppdatere bios?

 

Jeg prøver 2133 først, så jobber jeg meg nedover med listen. Har ikke forsøkt å oppdatere BIOS - skulle jeg forsøkt?

Lenke til kommentar

Minnet ditt er ikke offisielt støttet av hovedkortet.

 

Kjør minnet på lavere hastighet, og det skader sikkert ikke å oppdatere BIOS.

 

Dette var jeg faktisk ikke klar over. Jeg finner en haug av minnebrikker fra G.Skill, men jeg finner ikke typen 16D - kun 15D. Jeg forsøker å oppdatere BIOS.

 

En liten oppdatering til ditt tips L/-R~: jeg satt ned minnehastigheten slik du sa, kjørte ny minnediagnose og den resulterte i 0 feilmeldinger...?

Lenke til kommentar

Dette var jeg faktisk ikke klar over. Jeg finner en haug av minnebrikker fra G.Skill, men jeg finner ikke typen 16D - kun 15D. Jeg forsøker å oppdatere BIOS.

 

En liten oppdatering til ditt tips L/-R~: jeg satt ned minnehastigheten slik du sa, kjørte ny minnediagnose og den resulterte i 0 feilmeldinger...?

Selv om minnet ditt ikke er støttet, kan det hende det støtter å kjøre i en hastighet ett hakk lavere. Jeg tipper 2800 eller 2600 vil funke.
Lenke til kommentar

Selv om minnet ditt ikke er støttet, kan det hende det støtter å kjøre i en hastighet ett hakk lavere. Jeg tipper 2800 eller 2600 vil funke.

 

Det er mulig. Jeg sendte en e-post til ASRock for å sjekke om det kanskje har kommet noen endringer på dette i 4.0-BIOS-en. Spurte videre om de hadde noen spesielle anbefalinger rundt innstillingene hvis ikke.

 

Jeg prøver 2133 først, så ser jeg om det kræsjer da.

 

Tusen takk til dere to så lenge!  :)

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar

Det er mulig. Jeg sendte en e-post til ASRock for å sjekke om det kanskje har kommet noen endringer på dette i 4.0-BIOS-en. Spurte videre om de hadde noen spesielle anbefalinger rundt innstillingene hvis ikke.

 

Jeg prøver 2133 først, så ser jeg om det kræsjer da.

 

Tusen takk til dere to så lenge!  :)

 

Forsøkte nå en runde med Battlefront 2 som varte i 20-25 min. Ingen kræsj. Jeg har ikke kunnet holdt på så lenge før. Apex har jeg kunne spilt litt lengre i, så Battlefront 2 har vært tidligst ute i systematisk kræsjing tidsmessig. Nå tenker jeg at dette bare er tilfeldigheter, men teorietisk sett; kan minnehastigheten og manglende kompatibilitet fra hovedkortet være grunnen til at det kræsjer kort tid ut i spillet?

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg at dette bare er tilfeldigheter, men teorietisk sett; kan minnehastigheten og manglende kompatibilitet fra hovedkortet være grunnen til at det kræsjer kort tid ut i spillet?

At den ikke er offisielt støttet betyr at den ikke er støttet på oppgitt hastighet. Du kan kanskje kjøre den på 3000 Mhz hvis du slakker litt på timings.
Lenke til kommentar

Forsøkte nå en runde med Battlefront 2 som varte i 20-25 min. Ingen kræsj. Jeg har ikke kunnet holdt på så lenge før. Apex har jeg kunne spilt litt lengre i, så Battlefront 2 har vært tidligst ute i systematisk kræsjing tidsmessig. Nå tenker jeg at dette bare er tilfeldigheter, men teorietisk sett; kan minnehastigheten og manglende kompatibilitet fra hovedkortet være grunnen til at det kræsjer kort tid ut i spillet?

 

Tror nok du har funnet løsningen din, ja.

 

Ville prøvd å kjøre 2133 en stund, si en uke, for så å gå opp ett hakk,

rinse and repeat viss PCen din er stabil på noe høyere enn 2133. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...