Gå til innhold

Nyheter om funn av utenomjordisk liv i gammel stein


Anbefalte innlegg

NRK har en ganske påfallende artikkel i dag: https://www.nrk.no/urix/forskere-har-funnet-spor-etter-ikke-jordisk-liv-1.14572640

Hvor kommer livet på jorden fra? I årevis har forskere trodd at det kom fra verdensrommet. Nå er det for første gang funnet spor etter utenomjordisk liv.

Artikkelen fortsetter med å beskrive funnet uten særlig nyansering. Heldigvis har de med en lenke til original-artikkelen som ble publisert i Geochimica et Cosmochimica Acta. Den forteller en ganske annen historie. Det de faktisk har funnet er fossile rester etter organiske molekyler som de mener å kunne si med stor sikkerhet har kommet til jorden med meteoritter. Dette er kjempeinteressant for det viser at organiske molekyler kan overleve veien gjennom atmosfæren, men det er likevel noe helt annet enn det NRK melder om. For det første er det ikke liv, men byggesteiner til liv. For det andre har det vært kjent lenge at det finnes organiske molekyler mange steder i verdensrommet, inkludert i molekylskyer.
 
Angående koblingen mellom funnet og liv på jorden er dette de sterkeste utsagnene jeg finner i originalartikkelen:

Extraterrestrial material may have provided substantial sources of complex organic molecules for the emergence of life
[...]
Of particular interest is the fate of this latter fraction, its potential involvement in prebiotic reactions leading to the emergence of life, and its distinction from organic biosignatures of ancient traces of life.

De diskuterer altså funnet i relasjon til starten på livet på jorden, men de sier ikke at livet kom til jorden fra verdensrommet. De sier at byggesteinene til livet kanskje kom derfra.
 
Redigert: Enten har NRK oppdatert artikkelen, eller så overså jeg den lille nyanseringen de hadde med.

De franske forskerne bak funnet understreker at de ikke faktisk har funnet liv, men det som regnes som nødvendige byggestener for at liv skal kunne oppstå.

Jeg mener uansett at artikkelen er skrevet på en temmelig villedende måte.

Endret av -trygve
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig.

Artikkelen fra NRK er veldig dårlig. For det første så skiller de ikke mellom karbon og organiske molekyler. At det finnes karbon i verdensrommet har vi vist lenge og det betyr på ingen måte et utenomjordisk opphav til liv. Som du sier så har det også vært kjent lenge at organiske molekyler finnes i verdensrommet, men det betyr på ingen måte at liv har oppstått fra disse molekylene. 

 

Jeg vil tilogmed påstå at dette funnet ikke beviser at organiske materiale har kommet uten fra og overlevd ferden gjennom atmosfæren, kunne ikke de organiske molekylene blitt plukket opp etter at meteoritten landet på jorda? Jeg lurer på om det er noe jeg ikke forstår, men det fremstår ikke som et absolutt bevis for at organiske molekyler kom fra verdensrommet. 

Jeg synes også han dansken uttaler seg veldig sterkt, men han vil vel at det skal stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...