Gå til innhold

FORSKNING: NTNU vil utnytte enda lengre bølgelengder i optiske kabler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Formuleringen "optiske glassfiberkabler er ikke laget av rent glass, men trenger en kjerne med en bit av et annet materiale for å overføre signaler" kan tolkes dithen at "alle fiberledere har en halvlederkjerne".

 

Dette gjorde at jeg satte kaffen litt i halsen her. Har jeg lurt meg selv i alle år når jeg har fortstått at den typen fiberledere som jeg normalt forholder meg til (data/telekom) har en kjerne av glass eller plast?

 

Er livsløgnen enda større enn jeg trodde? Er TOSLink-kabelen tilknyttet CD-spilleren min fra 90-tallet utstyrt med en hemmelig germaniumkjerne? Frem med mikroskopet!

 

Roet meg etter hvert ned, tenkte rasjonelt gjennom dette, antar at det mangler noen ord her?

 

Ellers takk for å ha opplyst en enkel sjel om feltet "fiberoptikk med halvlederkjerne"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjerp deg Steinar, du kan skrive bedre nyhetsartikler enn dette. Fiberoptikk er neppe like spennende som spill, men TU-leserne fortjener ikke venstrehåndsarbeid som ikke er gjennomlest av andre. "gjøre lydkilder mer effektive" har nok gått gjennom stavekontrollen, men er likevel helt feil ordvalg. Prøv "lyskilder" istedenfor.

Så vidt jeg forstår er hovedformålet å lage spesialfiber med spesielle egenskaper for bruk som sensorer eller med sensorer, ikke som kommunikasjonsfiber over lengre avstander?

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Denne artikkelen må skrives om av en som forstår temaet (med bakgrunn i den orginale artikkelen). Dette fremstår som babbel og vås....

 

Jeg jobber med bl.a. fiberkabler til daglig og må vel innrømme at her var det mye rart...., kanskje ikke "babbel og vås", men...

 

Det ville vel være mer fornuftig å si at glasset er "forurenset/dopet" med små mengder av andre stoffer for å gi ønsked optiske egenskaper som f.eks. optiske vinduer med lav dempning. Det nye nå ser ut til å være at man i stedet for germanium skal bruke antimon som altså gir andre optiske egenskaper og gjør det mulig å bruke lengre bølgelengder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne artikkelen må skrives om av en som forstår temaet (med bakgrunn i den orginale artikkelen). Dette fremstår som babbel og vås....

 

Jeg jobber med bl.a. fiberkabler til daglig og må vel innrømme at her var det mye rart...., kanskje ikke "babbel og vås", men...

 

Det ville vel være mer fornuftig å si at glasset er "forurenset/dopet" med små mengder av andre stoffer for å gi ønsked optiske egenskaper som f.eks. optiske vinduer med lav dempning. Det nye nå ser ut til å være at man i stedet for germanium skal bruke antimon som altså gir andre optiske egenskaper og gjør det mulig å bruke lengre bølgelengder.

Da jeg leste den opprinnelige avhandlingen (i lenken) ble det hele noe mer klart - jeg kan fortsatt lese en videnskapelig artikkel .....

Men når den blir omskrevet av en journalist som ikke behersker hverken faget eller grunnleggende pedagogikk - ja så blir det babbel og vås.

Så er det interessant å benytte gruppe III/gruppe V sammensatte halvledere isteden for eller som tilsetning til gruppe IV (Si/Ge) som kjernemateriale for å få andre optiske egenskaper, og også at disse kan eksisteres til lumisens ved ekstern bestråling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...