Gå til innhold

Mange (!) PCer til e-sport klubb


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Vi er et idrettslag som skal kjøpe inn mange PCer til vår nyopprettede aktivitet, e-sport. Vi ønsker å kjøpe mellom 13 og 26 PCer, avhengig av hvor mye midler vi klarer å fremskaffe. Jo billigere utstyr, jo flere får vi kjøpt! Vi ser nå på hva som egentlig er nødvendig av spesifikasjoner for å få innkjøpet så rimelig som mulig. Jeg har fått hjelp i dette forumet tidligere, og kompetansen dere har her, håper vi vil kunne hjelpe oss med dette  :)

 

Dette er hva vi ønsker:

-En skjerm på ca 24" 1080p med (minimum) 144hz og 1ms.

-En PC som klarer å drive klassiske e-sport spill i low setting og 1080p med minimum 144fps: Overwatch, LoL, Rocket League, Fortnite, CS go osv.

-En stol som er rimelig, men slitesterk, og passer både voksne og barn.

-Kabinettet må gjerne være liten i størrelse, og lett å frakte med seg.

 

Kom gjerne med spesifikke forslag på både ferdigbygde maskiner, og selvbyggingsmaskiner. Jo billigere, jo bedre!

 

Takker på forhånd de som vil hjelpe oss med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To stikkord: 144 Hz og AMD FreeSync

Så bør du vel ha Nvidia GeForce GTX 1070 eventuelt AMD Ryzen 5 1600 eller Intel Core i3-8350K og oppover.

Itx kabinett?

Hva med lagringsplass? holder det med sata? F.eks Samsung 860 EVO SSD 500GB?

 

Husk å sjekke freesync skjermen nøye er tryggere å skaffe amd skjermkort, men det er ofte ikke like bra ytelse for pengene, AMD Radeon RX Vega 56

 

Med  Fortnite tror jeg du må nok regne med å ha langt kraftigere gpu\cpu en mitt forslag.

Riktignok video med 1440p men krever ikke så veldig mye mere, så du må nok regne med ca samme fps om du har like bra maskinvare.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Spare penger og e-sport hører ikke sammen. Man bør heller gå ned på antall maskiner enn å begrense utstyret.

 

Et grafikkort er et grafikkort så lenge det er raskt nok, men skal man for eksempel spare inn på mus, tastatur, musematte og skjerm, da kommer man inn i et territorium hvor man like gjerne kan la være.

 

Det er heller ikke lurt å kjøpe mange maskiner på en gang men før man har testet med en håndfull maskiner med tilbehør at det holder stand. Dumt å kline til med 26 maskiner før man har testet oppsettet i en mindre skala.

 

Dere burde skaffe en mann på huset som tar seg av det tekniske, ikke spørre tilfeldige folk på forum om hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spare penger og e-sport hører ikke sammen. Man bør heller gå ned på antall maskiner enn å begrense utstyret.

 

Et grafikkort er et grafikkort så lenge det er raskt nok, men skal man for eksempel spare inn på mus, tastatur, musematte og skjerm, da kommer man inn i et territorium hvor man like gjerne kan la være.

 

Det er heller ikke lurt å kjøpe mange maskiner på en gang men før man har testet med en håndfull maskiner med tilbehør at det holder stand. Dumt å kline til med 26 maskiner før man har testet oppsettet i en mindre skala.

 

Dere burde skaffe en mann på huset som tar seg av det tekniske, ikke spørre tilfeldige folk på forum om hjelp.

 

Takk for svar BadCat, men det du skriver rimer ikke overens med virkeligheten. De fleste e-sport spill krever ikke mye datakraft for å flyte. Jeg trenger ikke et RTX 2080Ti for å drive Overwatch med 144fps i 1080p i low settings. Selv de som driver med e-sport må tenke på penger...

 

Det som er "problemet" for de fleste gamere (meg selv inkludert) er at en overspecer PCen sin, sett i forhold til hva en faktisk spiller på den. Det er derfor det er fint å gå til et type forum som dette, for å finne utenforstående som kan se oppgaven fra en ny vinkel. 

 

Vi skal ikke spare på tastatur, mus eller musematte. Deltagerene skal selv stille med dette. Kom gjerne med konstruktive bidrag.

Lenke til kommentar

Noen få tips.

 

Gjør som nevnt ovenfor - kjøp først én maskin og bruk den som testsample. Sørg for at alt med den fungerer (ram - gjerne plug n play som ikke må tweakes - evt må det sjekkes kompatibilitet ihht frekvens ol).

 

Bestem om det skal handles som firma/organisasjon eller som privatkunde. Hvis privatkunde, vurdér å bruke f eks dnb mastercard for å kjøpe enkelte deler hos power (og så refunderes pengene for utlegg til den som kjøper inn).

 

Ang stoler, så vil jeg soleklart anbefale å gå for Ikea Markus. Det trenger ikke være fullt gaming-setup. Vet mange gamere bruker disse, og de er også ganske rimelige. Hvis det må være stoler som ser ut som gamingstoler - så kjøp en drøss på power ved neste dnb-kampanje, eller sjekk tilbud på nett (var jo nettopp green friday, så et skikkelig storsalg - som er forutsigbart - kommer nok ikke igjen før Black Friday).

 

Har dere anledning til å vente? Ville helt klart anbefale å vente til de nye Ryzen prosessorene kommer, og håpe at de gamle da faller en del i pris - det være seg butikker som vil kvitte seg med gamle restpartier eller AMD selv som senker prisen.

 

Dere skal SELVFØLGELIG tenke økonomi. Så LMH1 som foreslår samsung evo ssd på 500 gig, mener jeg er helt bortkastet. Det er en kjempegod ssd, no doubt, men gå heller for en 250 gb SSD fra et billigere merke (sjekk at alle 5 spillene dere vil ha + windows får plass på den, og kanskje noen ekstra også om ønskelig). I og med at dette er et idrettslag, skal det vel være en blanding av et lavterskeltilbud og grei nok maskinvare som funker til akkurat det det skal funke til. Alle spillene du nevner innebærer vel lite saving, så om en SSD går dukken og har dårlig levetid, så er vel det bedre å spare flerfoldige tusen kroner (hvis 26 stk) på litt dårligere vare som kanskje går dukken og har dårligere levetid, all den tid du mest sannynlig får igjen ny på reklamasjonsretten.

 

Jeg ville kanskje personlig anbefalt at en person (f eks deg) som med sannsynlighet kommer itl å ha en tilknytning til idrettslaget i mange år fremover (kanskje noen som har unge barn eller en som er veldig engasjert) har ansvaret for hele greien, kjøper inn ting og får refundert utleggene av idrettslaget (dette for å få reklamasjonsretten).

 

Se for deg noen forskjellige specs (der du måler pris kvalitet). Send så forespørsler til komplett, multicom mfl. Jeg tror dere sparer mest økonomisk på å bygge selv, med deler fra alle butikker hvor det er best priser. Litt styrete og uoversiktlig, men for en disiplinert person så er nok fordelene større enn ulempene (såfremt du bruker annerkjente butikker som ikke er kjent for å svindle eller screw over kundene sine, som f eks CDON). Stol på Komplett, Elkjøp, Power ol (de har jeg personlige anbefalinger og har veldig gode erfaringer med i RMA-saker, garantisaker ol).

Lenke til kommentar

Ikea stolen Markus har jeg hatt den dyreste utgaven av og mener den ikke egnes seg overhodet til gaming stol, pga armlene blant annet.

Disse kommer fort i veien slik mange ikke vil få stolen så nærme bordet/tastaturet de ønsker.

Sitter man i kortbukser i denne stolen en varm dag så opplever jeg og andre jeg vet om at den klør veldig.

Kvaliteten på denne stolen er også gjennomgående ganske så dårlig som eks at metallet får tretthets brudd og sylinder begynner kjapt og synke

 

Ville heller gått for HyperX Stealth Gamingstol den er abselutt den beste stolen jeg har testet uinder 3.500,- og som du ser er den billig hos komplett, samt hos andre tidligere.

Dette er ikke en stol for de på 1.90, jeg er 1.82 (95 kg) og stolen kunne ikke vært mindre, men komforten er meget bra. Den har også korsrygg justering (mye bedre enn løs pute, følger dog med 2 puter) Og forløpig koster den ikke så mye mer enn  noe ræl av gamings stoler. Og den vil nok passe bra for mindre kropper også siden stolen har meget bra støtte og ikke er så vid som mange andre gaming stoler

Mener her er det bare og trø til mens prisen er lav.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4979138

 

Jeg ville kanskje sendt en henvendelse til www.evga.com  ved europakontoret, kontakt info her https://eu.evga.com/support/, aller helst ring de først, men samtidig ha skrevet ferdig en mail du kan sende direkte til personen du får prate med dette mens samtalen pågår.

 

Da ikke en ren tigge mail men kort info om hvem dere er, planene, hva dere har gjort og fått til så langt etc. Stikk ordet her er kortfattet mail med eventuelt noen veldig få bilder(EVGA sine folk er utrolig hyggelige folk, har pratet med dem flere ganger når jeg har trangt hjelp, både i Usa og Europa)

 

Hvorfor EVGA direkte:

 

1: De har utrolig bra service og produkter. 

 

2: Mot en liten sum så kan garanti på mange produkter utvides til 5 år. Enkelte produkter har  opptil 10 års garanti som standard.

 

3: Kan være dere kan få kjøpt  reparerte, utgåtte og/eller returnert varer til gunstig pris. 

 

4 Kan kanskje ikke vente all verdens sponsing fra dem, men kanskje utvidet garantier. Og tilbehør som er utgått fra sortimentet, som dere kan selge/lodde ut til inntekt for klubben. % ved privat kjøp til bruk hjemme. 

 

5: Evga er på vikende front i Norge synes det som, kan godt være de er interessert og bygge opp

igjenn markedet gjennom gaming klubber etc som en liten del av dette.

 

6: EVGA har 24/7 telefonsupport, utrolig kjekt når man driver aktiviteter på kvelds og helge tid.

 

7: EVGA vil kunne gi presist svar på hva du trenger minimum for og oppnå hva du ønsker.

 

 

AD sponsing så er det vel ikke allverdens og hente til og begynne med om du ikke har en lokal ildsjel/Firma med godt med midler til overs.

Men dere bør registrere dere for Grasrotandelen hos Norsk tipping om det allerede ikke er gjort.

 

https://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen

 

https://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen/for-lag-og-foreninger

 

Lykke til

 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...