Gå til innhold

Budsjett vgs-elev


Anbefalte innlegg

Saken gjelder husets eldste, som blir vgs-elev og ukependler fra i høst. Man vet aldri med en 16-åring, men ut fra planer som ikke har vært rørt en mm siste to år (bare blitt enda sikrere fra hans side) er det all grunn til å tro han vil bli elev samme sted til høyskoleutdanningen starter. 

 
Dagens avtaler eldste og vi har mht økonomi går ut 31.7., og etter vårt syn er tiden nå inne for helt økonomisk ansvar selv (altså budsjettmessig, køy, fellesrom og bordplass hjemme står naturligvis fortsatt fritt til fri disposisjon i helger + skoleferier hvor han ikke er i fulltidsarbeid, og vi har naturligvis også tenkt å sørge for foreldrenebidrag slik at et fornuftig budsjett balanserer. Det er nettopp her jeg vil ha innspill. Et utkast til budsjett er vedlagt, og her ønskes synspunkter/innspill i forhold til budsjettet, (X, Y, Z, evt uteglemte poster og evt poster som trenger justering), slik at en nøktern, men fullt forsvarlig Z får sum inntekter (A2) og sum utgifter (A1) i balanse
 
Budsjettet gjelder som sagt 1. august - 31. desember, utgangspunktet er vedlagt og noen kommentarer
  • Nøkternhet er et oppdragelsesmål, har selv nøktern livsstil som ikke reflekterer “bruk endelig hver krone av en millioninntekt (brutto, for hver av oss, lønn + litt annet) og gjerne litt til”, men vi mangler ingenting. 
  • Inntekt via fritidsarbeid er utelukket. Første halvdel av august avvikles lovbestemt ferie, resten av året tilsier seriøs skoleinnsats og ambisiøse skolemål i utgangspunktet intet fritidsarbeid. Finnes noe tid tilgjengelig blir den brukt slik at den avleirer penger til konto låst (øremerket etablering/bolig, ikke til bruk her og nå) 
  • Fagretning er studiespesialisende med litt fag fra andre studieprogrammer
  • Tøy er et “restsumanslag”. Han har her et totalbudsjett på 7500 kr for 2019 hvor han frem til 1.8. 18 får refusjoner etter visse regler, mens det som da er igjen - i budsjettet regnet som 5/12 - går kontant til hans konto. 
  • Reelt er også posten depositum tilknyttet skolehjem. Det finansieres ved rentefritt lån fra oss. 
  • Har alt han trenger med tanke på skolehjemmet (hvor han kommer søndag rundt kl 2230 og drar fredag etter frokost/matpakkesmøring - buss som korresponderer greit med “vgs-skyssen” hjem kjører fem minutter til fots fra skolen ca 20 minutter etter endt skoledag), bare evt nips og stæsj som ikke tas med hjemmefra skal ordnes. 
  • Har i dag “personlige penger” på 700 kr/mnd + vil i sommer ha 70 lønnede timer hvor restinntekt etter fratrekk utenlandstur (lommepenger, har alt han trenger av kost/losji/transport) og pris TG skal inn på hans konto B (=en konto hvor han har koden, vi kortet og som brukes til sparemål 1500+ kr etter hans ønske og vår godkjennelse) 
  • Lommepenger i budsjettet (Y) = alt annet enn det som står nevnt og er nevnt over relevant for tidsperioden. 

Vgs-budsjett høst 2019 .pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

INGEN som kan/vil/tør si  noe om en budsjettsak som dette - på et økonomiforum? Ser pt 17 stk har gått dypt nok i saken  å kunne si noe, men ingen synspunkter så langt... 

 

Ellers, og bare som en bemerkning siden forumet åpner for anonyme innlegg. "Må" noen være anonym for å si noe om en budsjettak tas de konsekvent ikke seriøst av meg, kommenteres konsekvent ikke og rappoteres like konsekvent. Jeg har største forståelse for maks anonymitet når gjeldsproblemer, skilsmisseoppgjør, investeringer av litt størrelse og sådant mer skal diskuteres, men en sak som dette hører ikke til der og blir misbruk av anonymitetsfunksjonen - noe jeg regner med enhver som har noe fornuftig å si forstår etter 0,1 sekunders bruk av øverste etasje. 

Lenke til kommentar

Bare for å kommentere: Det er en interessant sak du poster, men overkomplisert. Kunne vi ikke heller lage enkle et enkelt budsjett med punkter og overslagpriser nedover for utgifter i stedet for alle disse utelaboreringene og begrepene? Det er jo ikke akkurat et budsjett til et konsern vi har med å gjøre. Men beundrer dog pågangsmotet.

 

(Du må gjerne få denne kommentaren fjernet hvis du vil, mener ikke å spamme, ville bare gi deg svar på hvorfor jeg tror folk ikke svarer. Vil kreve lang tid å sy all denne kompliserte informasjonen sammen til et helhetlig svar som gir deg oversikt.)

 

 

Post #4: Kan prøve å få til noe senere hvis jeg får tid og hvis ingen andre svarer.

Endret av Taurean
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare for å kommentere: Det er en interessant sak du poster, men overkomplisert. Kunne vi ikke heller lage enkle et enkelt budsjett med punkter og overslagpriser nedover for utgifter i stedet for alle disse utelaboreringene og begrepene? Det er jo ikke akkurat et budsjett til et konsern vi har med å gjøre. Men beundrer dog pågangsmotet.

 

(Du må gjerne få denne kommentaren fjernet hvis du vil, mener ikke å spamme, ville bare gi deg svar på hvorfor jeg tror folk ikke svarer. Vil kreve lang tid å sy all denne kompliserte informasjonen sammen til et helhetlig svar som gir deg oversikt.)

 

Overkomplisert budsjett? Fem utgiftsposter og to inntektsposter (og i tillegg to sluttsummer som bør være identiske siden utgifter jo må balansere med inntekter)  Er det mulig å lage det særlig enklere og fremdeles ha et BUDSJETT? 

 

Av de sju inntekts-/utigfitspostene er også fire kjent, mens tre (skolemateriell, lommepenger og støtte hjemme) ukjent. Den sist gir seg jo naturlig nok selv via en smule matematikkinnsats om vi forutsetter at budsjettet skal balansere, mens de to andre må nettopp gjøres et overslag for. Her har jeg allerede et utkast hva gjelder lommepenger (dagens "personlige penger" på 700 kr/mnd), spørsmålet jo hvor reell den posten (fin i dag basert på ungdomsskolen,  bor i et bygdemiljø og som en del av familien med alt hva det medfører av "skjulte" økonomiske fordeler) er sett i forhold til et skolemiljø i mer urbane strøk og vgs i stedet for grunnskole. Hva gjelder materiell for vgs (studiespesialiseriende, etter hvert realfaglig retning om det skal tenkes fremover) stiller jeg derimot rimelig blank - det er 30-40 år siden jeg kjøpte mitt og forutsetningene var imelig annerledes da. (Bl a hadde vi da noe som het bøker og skulle betlales helt ut av egen lomme, mens datamaskin var noe skolene hadde en håndfull "demoeksemplarer" av, og program var noe man skrev selv selv slik at det passet til operativsystemet for presis DEN maskinen.) 

 

I tillegg vil jeg jo gjerne ha tilbakemelding dersom noen poster som alt står utfylt åpenbart blir feil da (særlig reelevant for tøy/skotøy, de andre er rimelig kvalitetssikret og egentlig mest info), likeså om noen poster mangler i budsjettet. 

 

Jeg oppfatter deg ellers overhodet ikke som å spamme, men jeg må si jeg undres litt over hvordan du vil forenkle budsjettet? Eller er problemet at jeg har forklart for dårlig HVA jeg er ute etter ved å ta i bruk X/Y/Z i stedet for åpne hull for de postene? I så fall bare å beklage. 

 

Edit: Uteglemt tredje avsnitt

Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

Her kommer mine meninger og tanker som 16åring som nå går første klasse på en studieforberedende linje, medier og kommunikasjon. Jeg har i likhet med din sønn visst hva jeg ville gå på vgs siden slutten av åttende klasse. I høst fant jeg ut hva jeg vil ta bachelor og potensielt videre master i - hvis det trengs. Siden målet mitt er å jobbe med enten flerkameraproduksjon på events og arrangamenter, eller dokumentar jobber jeg, og har jobbet en del med akkurat det frivillig. Kort sagt; jeg har en klar visjon (eller Vy, :D) om hva jeg vil jobbe med og hvordan jeg skal komme meg dit. Det virker det som din sønn også har - i alle fall langt over det snittet for min aldersgruppe. Derfor ville jeg støttet han mest mulig i utdanningen sin i form av: Dekke transport, matvarer som dere godkjenner (Nei til frossenpizza, ja til normale råvarer for å lage et fornuftig måltid.) Når det kommer til materiell er jeg litt usikker på hva du mener, da skolen står for (som regel) alt av det man kan regne med at en kommer til å trenge som kladdebøker og en blyant. Ser uansett ingen grunn til at han skal måtte bruke egne penger på materiell på vgs. 

I "lommepenger" får jeg selv 500 i måneden, men skal man sammenligne med andre så må man etter min mening ta med sertifikatet til bil. Mange i min omgangskrets har de aller fleste fått det gjennom konfirmasjonen - eller mer enn nok penger til å dekke lappen. Jeg fikk ingen av delene (og jo mer jeg ser på folk sitt forhold rundt penger, jo mer glad blir jeg for at jeg ikke får lappen "sponsa".)

Derfor har jeg satt av 50% av månedslønna i et år, pluss rundt tusenlappen som jeg får per bursdag og jul. Det har gjort at jeg har spart 3000 av månedslønna, og 2-3000 (litt usikker) på bursdag, jul og diverse mindre summer jeg får et par ganger i året - som egentlig er til å kose meg med i vinterferie f.eks. Har også spart 80% av det jeg fikk til konfirmasjon, som rundt en halv arbeidsdag med kjøretimer. Det gjør at jeg får råd til lappen (eller det lovpålagte) som jeg anser som nødvendig til min utdanning - siden førerkort ofte er et krav i den retningen min innsats leder meg. Så, hvordan hvilken ordning har dere med førerkort? 

Med klær så ligger jeg på et veldig rimelig nivå - det er heller foreldrene mine som kommer med at jeg mangler noe klær enn jeg. 

De 250 jeg har igjen brukes på ting tilknyttet min hobby og karriere, og er alltid nøye gjennomtenkt, også pris/verdi. Det gjør at også at jeg tar valg om hva jeg bruker penger på - Min stasjonær kostet 11-12500 - men den yter perfekt til det jeg driver med, gjør at jeg trives med det og billigst ift ytelse (kjøpte delene over tid, og hele pcen hadde kanskje en gjennomsnittsavslag på 30-40%). Den øker også kunnskapene mine iht min utdanning og mål med livet. Det gjør derimot ikke en mobil, og derfor er den prioritert ned til at den kostet 2500 - og kommer til å ha den i minst 2.5 år. Det er en kostnad på 2,7kr dag eller 82kr mnd. Så - tingene jeg kjøper er enten kun minimum nødvendig eller noe som gir meg stor glede over flere år samt supplerer til utdanningen min. 

Det som eneste som er spesielt viktig som borteboer på vgs (og videre studier) at han ikke lever på kantina eller hurtigmat/halvfabrikat. Siden han jobber om sommeren og har en god eller grei nok til nå plan for livet videre så burde han støttes i stor grad - det er viktig og ikke lage forskjellen for stor ved at man ikke har mulighet til noen ting fordi man har for strenge økonomiske retningslinjer hjemmefra. Spør gjerne om det du måtte lure på, har nok sett over noen ting i min egen refleksjon over meg selv og hvor vidt der er relevant for deres situasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, 27 nye som har studert budsjettet og EN ny tilbakemelding var ikke akkurat imponerende, men i hvert fall en god og solid tilbakemelding fra "L-/R-" - og også et klart bevis på at år levd og modenhet ikke behøver å henge sammen. Noen er helt tydelig like modne når de er 16 som andre når de er 3*16. Ikke direkte fasit jeg fikk her, men samtidig det som er bedre. Tanker godt redegjort for og derfor velegnet for videre bearbeiding så beste svar kan finnes selv. 

 

Litt mye å kommentere ellers om ikke mitt innlegg skal bli lengre enn L-/R-' innlegg, så tar litt avklaring på PM der, men kan si at kortoppfatningen jeg sitter igjen med pr nå: X = materialbudsjettet, Y = 700 kr/mnd som nå og så balansering av budsjettet gjennom A1=A2 før Z blir hva den da naturlig blir skulle bra." Skulle det vise seg oppfatningen er feil kommenterer jeg senere. 

 

Ellers: Flere synspunkter i saken? Vi har som sagt ingen fasit ennå, selv om vi har fått gode tanker å arbeide videre med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Da det virker som dere har rimelig kontroll på økonomi, kanskje det kan være fornuftig å sammenligne litt med deres eget budsjett?

 

Jeg vil tro at "lommepenger"-posten kommer til å bli ganske stor ved et så enkelt budsjett.

Jeg savner en post om mobiltelefon/mobilbruk. Hvis telefonen blir ødelagt, kan det være greit å ha penger til en ny, fremfor å ta fra de andre postene.

Hygiene-artikler burde gjerne vært en egen post, slik at dette ikke går på bekostning av lommepenger?

 

Kort sagt: Jeg mener lommepenger burde være nettopp det. Dette skal være penger som kan fritt disponeres uten at det går ut over andre nødvendige ting. hvis dette brukes opp på snop og brus en uke, skal ikke det gå utover hygiene, eller andre nødvendige ting.

 

Som kommentarer til budsjettet: jeg mener 200,- i uken er en grei sum som lommepenger. Da har han litt spillerom, og mulighet til å spare seg opp litt penger om det er noe han ønsker seg. sum:4000,-

 

i tillegg vil jeg sette opp en ny post på 4000,- for nødvendigheter. 

 

skolemateriell vil jeg si burde holde med 2000,- Dette holder til kalkulator, formelsamling, blyanter og alt annet som trengs.

 

Sum utgifter: 31275,-

Sum inntekter: 31275,-

 

 

Det er bedre at han får litt spillerom på budsjettet, en at dere hele tiden må spe på med noe utenom budsjettet når han går tom for penger.

 

 

 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 32ff7...d36
Lenke til kommentar
Nedlazstingslysten har vært stor - 65 lesere som har fordypet seg så langt - men svar har det vært færre av. Jg purrer derfor EN gang til før vi setter oss bordet for å gjøre en avtale om en ukes tid eller drøyt det. 

 

Har et grundig begrunnet og utmerket svar, men et synspunkt eller to til hadde gitt mer bredde. 

 

(Ellers: Registerer det kommet to anonyme svar, de er allerede kommentert i #2. Jeg verdsetter anonymitet til en viss grense og ser absolutt ingen grunn til at man skal stå frem med fullt visittkort på et forum, men “må” noen være anonym i forhold til sitt brukernavn i en slik sak har man allerede gjennom handlingen signert sin egen useriøsitet. Slike svar i en sak som denne anses fra min side utelukkende som forsøk på provokasjon og leses konsekvent ikke, langt mindre vektlegges.) 
Lenke til kommentar

Ja til frossenpizza. Det bør vel en 16åring være klar over. Bare lær 16åringen at pizzaen bør kjøpes for tilbud dermed blir det mye billigere å spise mat.

 

Det er bedre at han lærer seg å spise frossenpizza nå, istedet for å henge etter når man blir student.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så ufin, forlangende og kontrollerende som du er, valgte jeg å poste anonymt for å statuere et eksempel.

 

Har et svar mindre verdi om det står "anonym" i stede for et "random brukernavn"? 

Det er vell tipsene som er viktig, ikke brukeren bak tipsene?

 

Håper du lærer ungdommen din å gå ut i verden med et åpent sinn og tilpasse seg samfunnet, fremfor å gå ut for å diktere hvordan alle skal oppføre seg hele tiden. For om han blir slik som du fremstår her, tror jeg økonomi kommer til å bli hans minste problem.

 

Forøvrig: Det er ingen problem å skille mellom anonyme brukere innad i en tråd.

 

 



Anonymous poster hash: 32ff7...d36
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...