Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trange hjulmuttere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg hadde forhørt meg med et bilverksted om hva som er lurt å gjøre, og ikke kun ford forhandler. Tenker jo ikke at du har denne bilmodellen, men den viser jo litt av oppbyggingen. Oppbygging kan kanskje variere mellom biler? Jeg er ikke bilmekaniker:
 




Sendte deg PM på gjengesnitt M12 x 1,5 forresten.
 
Du skrev at Ford fortalte at boltene ikke gikk an å bytte ut. Dobbeltsjekk det med et bilverksted.
 
Her er på en bil hvor det kan byttes:
 


Ser at hun nytter seg av et par velegnede verktøy for jobben.

 

________

 

1. Har Ford rett?

2. Gjengesnitt er muligens rimeligste forsøk, men bortkastet om feiler og om du skjærer det feil inn i bolten

3. Et bilverksted gjør sikkert jobben på noen få minutter, men koster jo en del. Men alt slags verktøy koster jo dersom du ikke får det til med litt enklere verktøy.

 

4. Ny bolt dersom den lar seg bytte (er utbyttbar) er sikkert enda rimeligere og det beste dersom du klarer å utføre jobben med billigste mulige pettersmartløsninger som ikke ødelegger noe. Om du ikke har troen på det, overlat det til fagfolk. Kan det hende at Ford forsøker å selge et nytt dyrt fullstendig delesett og prakke på deg sine dyre timesatser? Det hadde ihvertfall jeg gått å grunnet litt på selv var jeg deg nå. Skader ikke å spør et bilverksted som er i Meca- eller Mekonom-kjeden f.eks., eller andre du stoler på. Det koster ingenting å spør. Ha klar bilmodellen, så vet de kanskje uten å måtte ha mekaniker i en verkstedshall til å kikke på bilen.

 

Jeg fikk ihvertfall hakeslepp når jeg gikk til merkeverksted for prisoverslag. Hopper bukk over en del tiltak jeg som kan gjøres senere og fikk fikset kun det mest nødvendigste. Fikk prisoverslag på 26 tusen og fikk et alternativt verksted til å vurdere det strengt nødvendige her og nå, som kostet 8 tusen på min bil i år. Bilen var allerede glidd igjennom EU-godkjenning, så da var det jo uansett frivillig om jeg ville utsette noen ting.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...