Gå til innhold

thomson speedtouch st780 wlt - innlogging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Har et gammelt multimodem/ruter/switch som har ligget i en skuff i et par-tre år (minst), som jeg nå tenker å benytte som en ren switch hjemme. Da er det nødvendig å logge inn å deaktivere DHCP-server.

Problemet nå - De kombinasjoner passord/brukernavn som jeg har funnet på nett så langt har ikke hjulpet, jeg får ikke logget inn. Det inkluderer bruker=Admin + passordet på lappen på undersiden av ruteren.

Har forsøkt et titalls ulike kombinasjoner av brukernavn/passord (ikke skrevet ned etterhvert heller) av egen gjetning uten å lykkes.

Er det noen som har konkret forslag på hva standardbuker/psw pleier å være på disse enhetene.

Har forsøkt å logge inn både via nettverkskabel og trådløst, det utgjør ingen forskjell.

Innholdet i den konkrete dialogboksen:

http://10.0.0.138 is requesting your username and password. The site says: “SpeedTouch”
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takker for godt forslag. Modemet er resatt (fant et lite skrujern). Da logget jeg inn med Administrator og blankt passord :)

Men kom over en annen problemstilling da jeg vandret gjennom menyoppsettet:

Ruteren er laget på en sånn måte at den ikke kan brukes til noe annet enn det den er, en internett-ruter fra Telenor. Det finnes ingen menyer for å deaktivere DHCP eller noen IP-innstillinger som helst forøvrig.

Heh - skal se om jeg får installert en annen firmware på ruteren så den kan brukes til noe fornuftig :dremel:

[edit]

DD-WRT hadde visstnok ikke støtte for denne ruteren.

[edit 2]

Heller ikke openwrt støtter ruter-modellen.

[edit 3]

Veldig gammal forumtråd fra 2010 peker på at modemet har en Broadcom-chip og at håpet er at det likevel støttes av mange alternative ruter-OS, men hvilken chip / broadcom-modell er ikke godt å si.

[edit 3b]

Det er ikke printet noe FCCID -kode på ruteren (som kunne vært redningen i følge denne kilden).

Tror jeg gir opp - ser ut til at den gamle ruteren ikke har noen fremtid :hm:

Endret av geir__hk
Skrevet

Eller ???

Når jeg tenker meg om så har jo denne gamle ruterens DHCP et helt annet scope enn den internettruteren jeg bruker til daglig.

Hovedruteren her i huset deler ut 192.168.0.x mens den gamle speedtouch-ruter'n deler ut 10.0.0.x - så da burde det jo ikke bli kræsj. Eller jo - jeg må jo kunne overstyre klientmaskinene slik at de alltid velger hovedruteren, altså at jeg spesifiserer IP-addrese på DHCP-server på hver enkelt maskin. Ja jeg tror det må være løsninga her, kanskje jeg tester det ut i morgen :hmm:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...