Gå til innhold

Skattemeldingen lagt ut – påloggingstrøbbel gjennom natten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ellers er kanskje ikke skatteetatan de som bør flagge ut driften til 3.parts leverandører..

 

Det er forskjell på drift og å flytte ut infrastrukturen til skyen. Ingenting i veien for at driften er hos skatteetaten selv om serverne er i skyen.

Informasjonen vil uansett ligge på servere levert at 3. parter, og mest sannsynelig utenfor norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

  Ah ... eufemismens fremgang er ustoppelig i det offentlige! Newspeak in action.

https://en.wikipedia.org/wiki/Newspeak

 

Takk for avklaring.

Jeg vil påstå det er mindre eufemistisk å kalle det skattemelding. Generelt har det offentlige gjort en god jobb de siste årene med å bruke mer naturlige begreper.

 

Da utelukker jeg selvsagt ditt ønske om at det burde kalles "rans-melding, vold, overgrep osv. " :)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Informasjonen vil uansett ligge på servere levert at 3. parter, og mest sannsynelig utenfor norge.

Hvorfor uansett? Azure har to datasentere i Norge. AWS har åpnet i Stockholm, det går også rykter om at de skal åpne i Norge. Videre finnes det løsninger der du har data lagret lokalt og servere den via skyen. Det er jo ikke sånn at du setter opp en løsning og den velger random hvilket land den ender opp i, alt dette kan du selv velge.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Tenkte jo på drift av serverene og infrastruktur så klart, ikke av løsningen i seg selv :)

Men ser for meg at dette er noe som kan være greit å holde i hus, alltid en risiko å flytte ut viktige tjenester.

 

 

edit: leverandørene du nevnte var større enn jeg så for meg :)

Det er jo noe snodig at du anslår en kostnad på 100 millioner når du ikke kjenner til Azure, AWS osv :-)

Lenke til kommentar

Det er jo noe snodig at du anslår en kostnad på 100 millioner når du ikke kjenner til Azure, AWS osv :-)

Jeg tenkte på at skatteetaten selv skulle lage noe skalerbart, evt leie inn ett firma for å skalere det for de(type firma kommer å setter inn haugevis av servere), ikke flytte hele tjenesten ut av landet permanent.

 

Kjenner jo til Azure og AWS, men de var større enn jeg trodde :)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ingen i dag leier inn et firma og setter opp servere lokalt for å ta unna en peak som kommer én gang i året når du har cloudløsninger som svelger trafikken uten problemer til en brøkdel av prisen.

Lenke til kommentar

Azure har ikke to datasentre i Norge, men Microsoft satser på driftsstart på slutten av året eller begynnelsen av 2020. Dette blir sentre som tar høyde for også norske helsedata, så det skal være helt i tråd med GDPR og Normen.

 

Ser ingen god unnskyldning for at ikke Skatteetatens tjenester er satt ut i sky, grundig avtaleregulert, for å nettopp skaleres opp for slike dager som i dag og sikkert et par dager fremover. Som Fleskefjes sier, dette er elementære skyprinsipper. 

Jeg liker uttrykket "Theres no cloud, its just someone elses computer" når det er sagt med tilstrekkelig doser ironi. Her virker det mer som om man ikke vet hva sky egentlig er, hva datasentre er, hvordan det er bygget opp og hva kunder kan forvente.

Lenke til kommentar

Ingen i dag leier inn et firma og setter opp servere lokalt for å ta unna en peak som kommer én gang i året når du har cloudløsninger som svelger trafikken uten problemer til en brøkdel av prisen.

 

Problemet med cloud vs egen hosting er at i cloud vet ikke hvem andre som sitter på samme hardware, og du har heller ikke kontroll på hardware slik som du har med egne løsninger. Når det er sagt så burde det ikke være noe problem for lille Norge å faktisk ha egen hosted løsninger som dette der de får stor pågang, all den ledige kapasiteten som står i idle kan bli brukt til forskning skoler o.l og heller skaleres ned når det er behov for mer kraft andre plasser. Dette handler kun om liten vilje kraft og dårlig planlegging.
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Problemet med cloud vs egen hosting er at i cloud vet ikke hvem andre som sitter på samme hardware, og du har heller ikke kontroll på hardware slik som du har med egne løsninger. Når det er sagt så burde det ikke være noe problem for lille Norge å faktisk ha egen hosted løsninger som dette der de får stor pågang, all den ledige kapasiteten som står i idle kan bli brukt til forskning skoler o.l og heller skaleres ned når det er behov for mer kraft andre plasser. Dette handler kun om liten vilje kraft og dårlig planlegging.

Null problem å sette opp isolasjon på hostnivå, slik at du kjører alene på hardwaren.

Lenke til kommentar

Azure har ikke to datasentre i Norge, men Microsoft satser på driftsstart på slutten av året eller begynnelsen av 2020. Dette blir sentre som tar høyde for også norske helsedata, så det skal være helt i tråd med GDPR og Normen.

 

Ser ingen god unnskyldning for at ikke Skatteetatens tjenester er satt ut i sky, grundig avtaleregulert, for å nettopp skaleres opp for slike dager som i dag og sikkert et par dager fremover. Som Fleskefjes sier, dette er elementære skyprinsipper. 

Jeg liker uttrykket "Theres no cloud, its just someone elses computer" når det er sagt med tilstrekkelig doser ironi. Her virker det mer som om man ikke vet hva sky egentlig er, hva datasentre er, hvordan det er bygget opp og hva kunder kan forvente.

Nå var det strengtalt ikke skatteetaten som falt ned men ID Porten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Null problem å sette opp isolasjon på hostnivå, slik at du kjører alene på hardwaren.

 

det var det google sa helt frem til de fant Specter, selv om ingen lengre snakker så høyt om disse så er de enda en meget reel trussel. Og si at vi skal leie inn hardware i stede for å faktisk eie det selv er naivt i bestefall, vist Norge som nasjon ikke klarer å håndtere sine egne dokumenter uten å være avhengige av microsoft amazon eller google. Da burde vi virkelig revurdere hele planen om digitalisering.
Lenke til kommentar

det var det google sa helt frem til de fant Specter, selv om ingen lengre snakker så høyt om disse så er de enda en meget reel trussel. Og si at vi skal leie inn hardware i stede for å faktisk eie det selv er naivt i bestefall, vist Norge som nasjon ikke klarer å håndtere sine egne dokumenter uten å være avhengige av microsoft amazon eller google. Da burde vi virkelig revurdere hele planen om digitalisering.

Så Norge bør ha et eget datasenter for skattemeldingen, som kjører på 5% utnyttelse 364 dager i året?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

det var det google sa helt frem til de fant Specter, selv om ingen lengre snakker så høyt om disse så er de enda en meget reel trussel. Og si at vi skal leie inn hardware i stede for å faktisk eie det selv er naivt i bestefall, vist Norge som nasjon ikke klarer å håndtere sine egne dokumenter uten å være avhengige av microsoft amazon eller google. Da burde vi virkelig revurdere hele planen om digitalisering.

 

Nå kjenner jeg ikke Spectre så godt, men du mener altså at Spectre er en sikkerhetstrussel mellom fysiske servere? Meg bekjent gjorde Spectre at du kunne få tilgang til ting du ikke skal ha på _samme hardware_ men ikke at man kan hoppe mellom fysiske servere, men det er mye mulig jeg tar feil her. Du skisserer jo at man "ikke vet hvem andre man deler hardware med" som et problem i cloud, men det er jo som jeg nevnte tidligere helt problemfritt å komme seg rundt (les: betale for å få egen hardware der ingen andre enn du selv kjører).

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Tja, er det så dumt? Kunne leid ut kraften resten av året

 

Det er meningsløst for en aktør som skatteetaten å drive business på å leie ut når du har giganter som dekker markedet allerede. De hadde ikke vært i nærheten av å kunne tilby noe konkurransedyktig verken på pris eller tjenester.

Lenke til kommentar

Dette nettstedet er ikke tilgjengelig

idporten.difi.no brukte for lang tid på å svare.

Jammen godt å bo i ett land der vi skal være best på digitalisering, vil si vi er meget langt fra det

 

Hvorfor må man egentlig se skattemeldingen samme dag som den blir lagt ut? Pengene blir ikke utbetalt før om 3 måneder, så om du får vite summen i dag eller om 27 dager er vel så å si det samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...