Gå til innhold

Noen som vet om AST1010 eksamen blir ekstra vanskelig i år?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har aldri møtt opp i forelesningene eller gruppetimene, men jeg har lest jevnt gjennom året. Mangler siste delen, og det er en måned til eksamen. Jeg har en god del fag, så da hadde det vært greit å få dette avklart.

 

På forelesningnotatene står det at det blir helt nye oppgaver enn tidligere eksamen, da antar jeg at eksamen blir vanskeligere i år? Jeg føler jeg har noe kontroll, men kan ikke gi en ekstremt utført besvarelse. Jeg kan enkle definisjoner og har noe forståelse av store deler av pensum.

 

Noen som vet?

Endret av Mangelfull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hvilket fag dette e, men nye oppgaver betyr ikke automatisk vanskeligere. Derimot pleier oftest oppgaver generelt å bygge på forelesninger og gruppetimer fremfor pensum i sin helhet.

 

Sånn jeg ser det er det få grunner til å ikke benytte seg av forelesninger. Fullt mulig å få toppkarakterer ved å prioritere forelesninger foran ørten timer med lesing av obskurt pensum.

 

Tips: sjekk med andre som tar faget hva de selv vektlegger utfra forelesningene.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Er ikke AST1010 det emnet alle tar for å få opp karaktersnittet sitt på bachelor-utdanningen?

 

Vanskelig for oss å si. Men ved tidligere år, har de spurt samme spørsmål på eksamenene?

Jeg ønsker bare å bestå. Lurer veldig på om man må skrive ekstremt utførlig for å gjøre dette?

i slutten av podcasten i repetisjonsforelesningen(siste forelesning) helt nederst, sier han at man børe fokusere på eksamenene fra 2014-2016, og at det blir nytt i år med regneoppgaver(det vet jeg) og at man ikkke skal gamle på gamle eksamensoppgaver, da det blir nye i år.

Ønsker bare å beståå, og det må jeg. Frustrerende å måtte jobbe ekstremt mye i dette faget, da jeg har andre fag å lese til.

 

 https://www.uio.no/studier/emner/matnat/astro/AST1010/v17/timeplan/index.html#FOR

Lenke til kommentar

Aner ikke hvilket fag dette e, men nye oppgaver betyr ikke automatisk vanskeligere. Derimot pleier oftest oppgaver generelt å bygge på forelesninger og gruppetimer fremfor pensum i sin helhet.

 

Sånn jeg ser det er det få grunner til å ikke benytte seg av forelesninger. Fullt mulig å få toppkarakterer ved å prioritere forelesninger foran ørten timer med lesing av obskurt pensum.

 

Tips: sjekk med andre som tar faget hva de selv vektlegger utfra forelesningene.

Jeg var på forelesningen en gang. Han brukte de samme slidesene som ligger ut på nettet allerede. Og han sa akkurat det samme som stod der. Enda mer de-motiverende var at faget kunne presenteres langt mer spennende enn det som ble gjort. 

Lenke til kommentar

Jeg ønsker bare å bestå. Lurer veldig på om man må skrive ekstremt utførlig for å gjøre dette?

i slutten av podcasten i repetisjonsforelesningen(siste forelesning) helt nederst, sier han at man børe fokusere på eksamenene fra 2014-2016, og at det blir nytt i år med regneoppgaver(det vet jeg) og at man ikkke skal gamle på gamle eksamensoppgaver, da det blir nye i år.

Ønsker bare å beståå, og det må jeg. Frustrerende å måtte jobbe ekstremt mye i dette faget, da jeg har andre fag å lese til.

 

 https://www.uio.no/studier/emner/matnat/astro/AST1010/v17/timeplan/index.html#FOR

ok, da så. vet selvsagt ikke noe om ferdighetsnivået ditt, men du bør lage deg et system for hvordan du tilnærmer deg eksamen. da slipper du å jobbe så mye.

 

men ut ifra det jeg har hørt er AST1010 et av de lettere emnene på Fysisk Institutt, så du trenger ikke å stresse så mye. jobb godt likevel. sa foreleseren noe om at vanskelighetsgraden skulle økes eller om den var som før? 

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

ok, da så. vet selvsagt ikke noe om ferdighetsnivået ditt, men du bør lage deg et system for hvordan du tilnærmer deg eksamen. da slipper du å jobbe så mye.

 

men ut ifra det jeg har hørt er AST1010 et av de lettere emnene på Fysisk Institutt, så du trenger ikke å stresse så mye. jobb godt likevel. sa foreleseren noe om at vanskelighetsgraden skulle økes eller om den var som før? 

Jeg tar det som enkeltemne. Jeg har ingen andre fysikk fag, eller har hatt det. Så jeg føler jeg har lært mye nytt.

 

Jeg må bare ha 10 stp. Han sa ikke noe om vannskelighetsgraden. Videoen ligger ute i lenken.

 

Men lurer på hvor utførlig svarene må være. 

Endret av Mangelfull
Lenke til kommentar

 

Men lurer på hvor utførlig svarene må være. 

 

 

Generelt forventes det ikke at du skriver en hel haug, i og med at emnet går på fysisk institutt. I (ekte) realfag er det kvalitet over kvantitet. Føler du selv at du har kontroll på pensum samt behersker tidligere eksamensoppgaver, så skal det mye til å stryke. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Jeg tar det som enkeltemne. Jeg har ingen andre fysikk fag, eller har hatt det. Så jeg føler jeg har lært mye nytt.

 

Jeg må bare ha 10 stp. Han sa ikke noe om vannskelighetsgraden. Videoen ligger ute i lenken.

 

Men lurer på hvor utførlig svarene må være. 

Det er bra at du har lært mye nytt. 

 

Når det gjelder hvor utførlig svarene må være, så er det litt vanskelig å svare. Noen ganger kategoriserer de spørsmålene etter poeng. Da har da oppgavene med høy poengsum strengere krav til hvor utførlige svarene må være enn de med lav poengsum.

 

Ellers kan du se på antallet spørsmål. Hvis det er mange spørsmål, som f.eks 20 spørsmål så krever de litt mindre utførlige svar. Kanskje en del setning per. 

 

Men husk da at du har nevnt at det skal være regneoppgaver denne gangen. Da er det viktigste at svaret er rett, du viser hvordan du har kommet frem til riktig svar (altså utregningsmetode, viktig fordi hvis du får feil svar, så kan du fortsatt få rett om du har riktig utregningsmetode) og korrekt oppsett (riktige formler og slikt). Forsøk å forklar hva du gjør og hvordan du kommer frem til de forskjellige delsvar. 

 

Er vel egentlig ikke så mye ellers man kan gjøre, bortsett fra å sende professoren din email før eksamen om du lurer på noe. De er stort sett veldig snille og svarer så fort de kan. 

Lenke til kommentar

Jeg ønsker bare å bestå. Lurer veldig på om man må skrive ekstremt utførlig for å gjøre dette?

i slutten av podcasten i repetisjonsforelesningen(siste forelesning) helt nederst, sier han at man børe fokusere på eksamenene fra 2014-2016, og at det blir nytt i år med regneoppgaver(det vet jeg) og at man ikkke skal gamle på gamle eksamensoppgaver, da det blir nye i år.

Ønsker bare å beståå, og det må jeg. Frustrerende å måtte jobbe ekstremt mye i dette faget, da jeg har andre fag å lese til.

 

 https://www.uio.no/studier/emner/matnat/astro/AST1010/v17/timeplan/index.html#FOR

Nå vet jeg ikke helt hvorfor du ser på forelesninger fra 2017, og tar det som blir sagt der angående eksamen som fakta, siden det er et helt annet semester (eller har jeg reist tilbake i tid?)

 

Men det er helt korrekt at det ble litt forandring i hvordan eksamene er fra 2017 og senere, siden det er litt mer fokus på utregning, og ikke bare forklare ting. Ut ifra det jeg har sett, så virker det ikke som forandringen har vært et stort problem for de fleste som tar faget, så tror ikke du trenger å bekymre deg egentlig. Regneoppgavene utgjør sånn sett bare en liten del av eksamenssettet fra 2017 f.eks, ellers er det jo mye som før.

 

Generelt forventes det ikke at du skriver en hel haug, i og med at emnet går på fysisk institutt. I (ekte) realfag er det kvalitet over kvantitet. Føler du selv at du har kontroll på pensum samt behersker tidligere eksamensoppgaver, så skal det mye til å stryke. 

Veldig småpirk, men faget tilhører institutt for teoretisk astrofysikk, ikke fysisk.

 

EDIT: Som Sandy Koufax nevner kan du vurdere å kontakte foreleser, Øystein er en snill fyr.

Endret av tusl
Lenke til kommentar

Er ikke AST1010 det emnet alle tar for å få opp karaktersnittet sitt på bachelor-utdanningen?

Nja, er vel mer kjent som et surfefag/gratis poeng om du har et semester med tunge fag, skal utrolig lite til for å bestå faget. Sjeldent folk bryr seg mye om karakteren de får i det faget, da det uansett sjeldent er med i 80 gruppen din(som jo er de eneste fagene de ser på for masteropptaket uansett).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å være ærlig trodde jeg fysikkstudenter var mer intelligente og kjempe opptatt av fysikk. Men fant fort ut av at det var helt vanlige studenter med varierende ferdighetsnivå  :rofl:

 

Jeez, du har tatt et av de letteste emnene på fakultetet, også konkluderer du med at studentene ikke er intelligente? Jaja. Sier vel mer om intelligensnivået ditt. Emnet blir ikke engang sett på som et fullverdig fysikk-emne blant fysikerne:

 

 

 

AST1010 – Astronomi - en kosmisk reise inngår ikke som obligatorisk emne i FAM-programmet, men er et emne som er ment for alle uansett bakgrunn eller studieprogram. Siden emnet gir et stort overblikk over astrofysikken er det mange som mener at de forstår AST2000 – Innføring i astrofysikk og andre AST-emner bedre hvis man først har tatt AST1010 – Astronomi - en kosmisk reise i 1. eller 2. semester. Merk at AST1010 – Astronomi - en kosmisk reise på ingen måte er nødvendig. Det anbefales kun for de som har overskudd til å ta et ekstra fjerde emne i 1. eller 2. semester. AST1010 – Astronomi - en kosmisk reise bør ikke under noen omstendigheter erstatte andre anbefalte emner da dette vil gi deg et svakere grunnlag for å gjennomføre en masteroppgave.

 
Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

For å være ærlig trodde jeg fysikkstudenter var mer intelligente og kjempe opptatt av fysikk. Men fant fort ut av at det var helt vanlige studenter med varierende ferdighetsnivå  :rofl:

lol.

 

Du har lagt merke til det samme som meg. Det er ting som skjer på Fysisk Institutt som er mye verre enn dette emnet.

 

Forresten, vær forsiktig med slike ting du skriver her. Det kan hende at professorene leser dette og tar hevn. Noe som også er ganske vanlig i norsk utdanning. 

 

Tror muligens at fysikk er for vanskelig for norske studenter slik at professorene fordummer det. Med mindre du er innvandrer.

 

Om du vil, så kan jeg sende deg noen eksempler som vil more deg enda mer..:D:D

Lenke til kommentar

 

Forstår ikke hva du mender @Sandy, hva foregår på fysisk institutt?

Om de skulle ta hevn, har jeg ihvertfall bestått, det er det viktigste for meg.

De hater meg rundt omkring fordi jeg påpeker ting som er gale.

 

men mener dette: hvis du er en hvit, norsk student, så er ikke AST1000 det enkleste emnet på UiO akkurat. Det finnes mange enklere emner på masternivå.

 

Det er direkte komisk....

 

De kan jo bare få studentene til å jobbe litt mer. 

Lenke til kommentar

De hater meg rundt omkring fordi jeg påpeker ting som er gale.

 

men mener dette: hvis du er en hvit, norsk student, så er ikke AST1000 det enkleste emnet på UiO akkurat. Det finnes mange enklere emner på masternivå.

 

Det er direkte komisk....

 

De kan jo bare få studentene til å jobbe litt mer.

 

Eksamen er jo anonym?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...